Monialaisen yhteistyön kehittämiskokonaisuus, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Monialaisen yhteistyön elementit on tunnistettu ja mallinnettu ammattilaisten työn tueksi. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.

Toimintaympäristö

Moniammatillisessa yhteistyöllä viitataan yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon väliseen yhteistyöhön. Monialaisella yhteistyöllä viitataan eri organisaatioiden ja toimijoiden välistä yhteistyötä.

Monialainen yhteistyö on lakisääteistä.

  • Terveydenhuoltolaissa 32 § (8.7.2022/581) säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöstä, jota tulee tehdä asiakkaan tuen tarpeiden edellyttämällä tavalla.​
  • Sosiaalihuoltolaissa 41 § (30.12.2014/1301) säädetään monialaisesta yhteistyöstä, minkä mukaan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava, että käytettävissä on asiakkaan yksiköllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta.​

Monialaista yhteistyötä on kehitetty laajasti VASA 2-hankkeessa (esim. moniammatillisen yhteistyön pilotti päihde- ja riippuvuustyössä ja -hoidossa, Sujuvat palvelut kokonaisuuksessa ja NepsyMieli-pilotissa). Piloteissa tunnistettuja yhteisiä monialaisen yhteistyön elementtejä ovat seuraavat:

  • Asiakas on keskiössä: Yhteistyö perustuu asiakkaan suostumukseen. Asiakas aktiivinen toimija suunnitelmaa tehtäessä.
  • Ammattilainen käynnistää monialaisen yhteistyön
  • Hoidon ja palvelun yhteensovittaminen asiakkaan kanssa monialaisessa yhteistyössä
  • Yhteinen monialaisen yhteistyön suunnitelma Suunnitelmassa määritetään monialaisen yhteistyön yhdyshenkilö/koordinoiva ammattilainen
  • Monialainen yhteistyö päätetään yhteistyössä