Monialaisen yhteistyön kehittämiskokonaisuus, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Monialaisen yhteistyön elementit on tunnistettu ja mallinnettu ammattilaisten työn tueksi. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.
Toimintamallin nimi
Monialaisen yhteistyön elementit on tunnistettu ja mallinnettu ammattilaisten työn tueksi. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.
Moniammatillisessa yhteistyöllä viitataan yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon väliseen yhteistyöhön. Monialaisella yhteistyöllä viitataan eri organisaatioiden ja toimijoiden välistä yhteistyötä.
Monialainen yhteistyö on lakisääteistä.
- Terveydenhuoltolaissa 32 § (8.7.2022/581) säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöstä, jota tulee tehdä asiakkaan tuen tarpeiden edellyttämällä tavalla.
- Sosiaalihuoltolaissa 41 § (30.12.2014/1301) säädetään monialaisesta yhteistyöstä, minkä mukaan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava, että käytettävissä on asiakkaan yksiköllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta.
Monialaista yhteistyötä on kehitetty laajasti VASA 2-hankkeessa (esim. moniammatillisen yhteistyön pilotti päihde- ja riippuvuustyössä ja -hoidossa, Sujuvat palvelut kokonaisuuksessa ja NepsyMieli-pilotissa). Piloteissa tunnistettuja yhteisiä monialaisen yhteistyön elementtejä ovat seuraavat:
- Asiakas on keskiössä: Yhteistyö perustuu asiakkaan suostumukseen. Asiakas aktiivinen toimija suunnitelmaa tehtäessä.
- Ammattilainen käynnistää monialaisen yhteistyön
- Hoidon ja palvelun yhteensovittaminen asiakkaan kanssa monialaisessa yhteistyössä
- Yhteinen monialaisen yhteistyön suunnitelma Suunnitelmassa määritetään monialaisen yhteistyön yhdyshenkilö/koordinoiva ammattilainen
- Monialainen yhteistyö päätetään yhteistyössä
Kansikuva
