Pirkanmaalainen asiakaslähtöinen monialainen palveluprosessi on muokattu Monialaisen yhteistyön oppaaksi, joka tukee aikuisten asiakkaiden kanssa työskenteleviä sote-ammattilaisia monialaisessa yhteistyössä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Monialaisen yhteistyön oppaan kehittäminen perustuu Pirsotessa tehtyyn kehittämistyöhön liittyen palvelutarpeenarvion virtaviivaistamiseen monipalveluasiakkaiden kohdalla. Teemaa käsittelevä työryhmä kokoontui hankkeen ajan. Työryhmässä kehitettiin vuoden 2020-2021 aikana perustuen THL:n monialaisen kirjaamiseen oppaassa esitettyä monialaista palveluprosessia eteenpäin. Työryhmän tavoitteena oli luoda konkreettinen ja sote-ammattilaisten arjen työtä tukeva kuvaus monialaisen työskentelyn prosessista ja prosessin askeliin liittyvistä seikoista, joita sote-ammattilaisten tulisi huomioida. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pirsoten sosiaalihuollon salkussa tavattiin Pirkanmaalaisia kuntia erikseen kahdenkeskisissä kuntatapaamisissa ja pirkanmaalaiset kunnat yhteentuovissa yhteistyöpäivissä. Näiden tapaamisten perusteella hankkeelle syntyi kokonaiskuva eri tavoista, joilla pirkanmaalla toteutetaan monialaista työtä ja monipalveluasiakkaiden palveluprosesseista. Todettiin, että tavat tuottaa palveluita ja viedä sosiaalihuollon prosesseja läpi ovat moninaisia. Pirkanmaalaisia hyviä käytäntöjä koottiin yhteen ja levitettiin. Monialaisen yhteistyön oppaan tarkoituksena on jatkaa sitä työtä, jossa pirkanmaalaista sosiaalihuollon järjestämistä tuodaan yhdenmukaisempaan suuntaan.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Monialaisen yhteistyön opasta on kehitetty monipalveluiden asiakkaiden palveluprosesseja kehittävässä työryhmässä, jossa on ollut sekä laaja monialainen edustus että edustus eri organisaatioista ja hankkeista. Monialaisen yhteistyön opasta on jatkokehitetty 2023 soteammattilaisten kommenttien perusteella.

Tavoiteltu muutos

Monialaisen yhteistyön oppaan myötä tavoitellaan soteammattilaisten lisääntynyttä ymmärrystä monialaisten asiakasprosessien läpiviemisestä ja käytännön tietoa asiakasprosessien toteuttamisen tueksi.

Ratkaisun perusidea **

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulee tehdä monialaista yhteistyötä silloin, kun asiakkaan tuen ja hoidon tarpeet sitä edellyttävät (Sosiaalihuoltolaki 41 § ja Terveydenhuoltolaki 32 §). Asiakkaat ja työntekijät hyötyvät, kun tarjottavat sosiaali- ja terveyspalvelut on koordinoitu kokonaisuudeksi.  Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen tulisi olla sujuvia ja ammattiryhmien yhteistyön saumatonta.

Monialaisen yhteistyön oppaaseen on koottu tutkittua ja ajantasaista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Taustalla oppaassa on THL:n Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä -oppaassa esitelty sote-toimintamalli, jossa on nimetty kuusi vaihetta hoidon tai palvelun tarpeen ilmentymisen jälkeen. Sote-toimintamallista luotiin ensin Pirkanmaalainen asiakaslähtöinen monialainen palveluprosessi vuoden 2021 aikana. 

Monialaisen yhteistyön oppaan tuottaminen aloitettiin keväällä 2022. Opas kehitettiin monitoimijaisesti ja monialaisesti sekä oppaaseen pyydettiin palautetta ammattilaisilta ennen julkaisua. Oppaassa huomioidaan esim. järjestöjen, lasten ja nuorten palveluiden sekä ikäihmisten palveluiden osuudet. Myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulma tuodaan vahvasti oppaassa esille. 

Oppaan tarkoituksena on lisätä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tietoa ja tuntemusta sote-palveluista ja erilaisista toimintamalleista. Opas kokoaa ohjeita ja neuvoja sekä muuta tietoa tukemaan monialaisen yhteistyön tekemistä. Opas on tuotettu pdf-versiona, jossa pystyy otsikkoa klikkaamalla pääsemään kyseiselle sisällölle. Opas on tuotettu myös Pirkanmaan hyvinvointialueen omille intrasivuille tekstimuotoisena. 

Opas on tarkoitettu erityisesti peruspalveluiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työskentelevät aikuisten monipalveluasiakkaiden parissa ja tekevät monilaista yhteistyötä.  Opas voi toimia perehdyttämisoppaana, perehtymisen tukena ja arjen työn tukena. Opas päivittyy siitä saadun palautteen perusteella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Oppaasta järjestettiin julkaisutilaisuus kesäkuussa 2023. Syksyn 2023 aikana oppaasta pidettiin kolme samansisältöistä koulutustilaisuutta. Oppaan käytön tuki jatkuu erikseen määritellyn tahon toimesta.