Moniammatillinen osaamismoduuli
Konkreettinen suunnitelma sairaalan osaston (pienryhmän) avaamiseksi moniammatilliseksi osaamismoduuliksi, joka mahdollistaa opiskelijamäärien lisäämisen yksiköissä ja opiskelijoiden pääsyn paremmin osaksi tiimiä ja potilaan kokonaisvaltaista hoitoa.
Sairaalapalveluissa on ollut viime vuosina haasteena saada valmistuneita sairaanhoitajia töihin, koska usein opiskelijat ovat perusterveydenhuollon harjoittelussa opiskelun alkuvaiheessa. Myös tulevaisuudessa kilpailu osaavista sosiaali- ja terveydenhuollon osaajista on kovaa, joten Sairaalapalvelut haluaa proaktiivisesti lisätä opiskelijamääriä ja löytää eri väylien kautta uutta sitoutunutta ja motivoitunutta henkilökuntaa.
Tarkoituksena on tarjota malli, jossa opiskelijat tulevat myös syventävään harjoitteluun perusterveydenhuollon osastolle sekä työllistyvät valmistumisensa jälkeen Sairaalapalveluihin. Tällä hetkellä n. 10% opiskelijoista työllistyy harjoittelunsa jälkeen Sairaalapalveluihin, jatkossa tavoite on yli 40% Sairaalapalveluihin työllistyviä opiskelijoita. Malli tarjoaa myös olemassa olevalle henkilökunnalle uuden tavan työskennellä ja erilaisen mallin tehdä työtä.
Haluamme lisätä syventävän vaiheen opiskelijoiden määriä Sairaalapalveluissa sekä opiskeluiden pohjalta työsuhteeseen jääviä valmistuvia terveydenhuollon ammattilaisia.
Työllistää opiskelijamoduulissa harjoittelussa olleita opiskelijoita 12/2024 mennessä Sairaalapalveluissa.
Lisätä opiskelijamääriä LUVN Sairaalapalveluissa.
CLES+T –tulosten parantuminen tiettyjen osa-alueiden osalta vuonna 2024.
Asiantuntijaroolien rakentuminen ja vaihtuvat työnkuvat.
Veto- ja pitovoiman vahvistaminen.
Opiskelijamoduulin toiminnan vakioiminen jatkuvaksi käytännöksi ja laajentaminen muille osastoille.
Opiskelijaohjauksen vahvistaminen.
Oppilaitosyhteistyön tiivistäminen eri oppilaitosten kanssa.
Henkilökunnan rekrytointi pilottiin monipuolisesti eri yksiköistä, jotta voi toimia muutosagentteina toimintaa vakioitaessa muihin yksiköihin.
Pilotin kohderyhmänä olivat niin opiskelijat (sairaanhoitaja-, lähihoitaja-, fysioterapeuttiopiskelijat), ammattilaiset (opiskelijoiden ohjaajat) kuin potilaat.
Potilaille ja heidän läheisilleen on kerrottu opiskelijamoduulista sekä tähän osallistumisesta. Opiskelijat ovat päässeet kokonaisvaltaisesti syventymään potilaiden hoitoprosessiin ja pystyneet viettämään aikaa keskimääräistä enemmän potilaiden ja läheisten kanssa, tällöin myös keskustelut ovat korostuneet. Opiskelijat ovat järjestäneet kuntoutuville potilaille ryhmätoimintaa sekä yksilölliseen tilanteeseen sopinutta ohjelmaa. Potilaat ja läheiset ovat olleet tyytyväisiä hoitoon ja hoidon laatuun. Samoin moduulissa työskennellyt henkilökunta on kokenut hoidon laadun erittäin hyvänä.
Opiskelijamoduuli-pilotti toteutettiin sairaalan osastolla, osasto on keskittynyt orto-geriatriseen kuntoutukseen, osastolla hoidetaan myös geneerisiä potilaita. Opiskelijamoduuli -pilotissa harjoitteluun otettiin yhtäaikaisesti neljä hoitotyön opiskelijaa, kaksi lähihoitajaopiskelijaa sekä fysioterapian opiskelija. Ryhmä hoiti viiden eri potilashuoneen potilaita yhdessä ohjaajiensa kanssa vastaten potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta.
Opiskelijamoduulitoiminta vakioitiin pilotista ja sitä pyritään hyödyntämään niin Sairaalapalveluissa kuin Ikääntyneiden palvelualueella.
Ketterästi kehittämällä ja nopeita ratkaisuja kokeilemalla testasimme sopivia malleja moduulille ja toimintaan, jotta sitä on jatkossa helppo skaalata.