Konkreettinen suunnitelma sairaalan osaston (pienryhmän) avaamiseksi moniammatilliseksi osaamismoduuliksi, joka mahdollistaa opiskelijamäärien lisäämisen yksiköissä ja opiskelijoiden pääsyn paremmin osaksi tiimiä ja potilaan kokonaisvaltaista hoitoa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Moniammatillinen osaamismoduuli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Konkreettinen suunnitelma sairaalan osaston (pienryhmän) avaamiseksi moniammatilliseksi osaamismoduuliksi, joka mahdollistaa opiskelijamäärien lisäämisen yksiköissä ja opiskelijoiden pääsyn paremmin osaksi tiimiä ja potilaan kokonaisvaltaista hoitoa.

Toteutuspaikka
Opiskelijamoduuli -pilotti toteutettiin Espoon sairaalan ortopedisellä kuntoutusosastolla syksyllä 2023 (Sairaalapalvelut, Ikääntyneiden palvelut). Espoon sairaala on yksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon sairaaloista.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

19.02.2024

Viimeksi muokattu

19.02.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Konkreettinen suunnitelma sairaalan osaston (pienryhmän) avaamiseksi moniammatilliseksi osaamismoduuliksi. Samalla kuvataan oppilaitosyhteistyön eri tavat ja tasot. Toimintamalli mahdollistaa opiskelijamäärien lisäämisen yksiköissä, opiskelijoiden pääsyn vahvemmin osaksi moniammatillista tiimiä ja osaksi potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. 

Perinteinen harjoittelu

Opiskelijaa ohjaa sekä nimetty terveydenhuollon ammattilainen että opettaja oppilaitoksesta, ja opiskelija työskentelee yhdessä ohjaavan ohjaajan kanssa. Harjoittelun aikaista oppimista ohjaavat opintojakson ja opiskelijan omat oppimistavoitteet. Ohjaaja on aina vastuussa potilaan hoidosta, mutta hänen arvionsa perusteella opiskelija voi työskennellä joissakin tehtävissä itsenäisestikin. ​

Opiskelijamoduuli

Opiskelijamoduuliharjoittelu on terveysalan opiskelijoiden moniammatillinen ammattitaitoa edistävän harjoittelun malli, jossa opiskelijat harjoittelevat ryhmänä, jolloin opiskelijoiden aktiivinen ja itsenäinen rooli korostuu. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä heille nimettyjen potilaiden hoitoa monialaisen tiimin ohjauksessa ja valvonnassa. Päivittäisohjaus toteutetaan pääsääntöisesti yhteisesti koko opiskelijatiimille yksilölliset tarpeet huomioiden

Harjoittelun aikana opiskelijaa ohjaavat sekä nimetty terveydenhuollon ammattilainen että opettaja oppilaitoksesta. Ohjaajatiimin rooli on mentoroiva, joten malli tarjoaa myös ohjaajille uudenlaisen tavan toimia ja päästä itsekin osaksi mentoroivaa ja reflektoivaa keskustelua. Harjoittelun aikaista oppimista ohjaavat opintojakson tavoitteet sekä opiskelijan omat oppimistavoitteet.​

Opiskelijamoduuliharjoittelussa opiskelijoilla on perinteiseen harjoitteluun nähden aktiivisempi ja itsenäisempi rooli, mikä mahdollistaa päätöksentekotaitojen harjoittelun ja potilaan kokonaishoidon oppimisen tehokkaammin. Harjoittelu opiskelijamoduulissa vahvistaa asiakas- ja potilaslähtöisyyttä oppimisessa – opiskelijamoduuliharjoittelussa opiskelija seuraa potilasta, kun taas perinteisessä harjoittelussa hän seuraa ohjaajaa. Parhaimmillaan opiskelija oppii potilaalta. Moduuliin osallistuu kokeneita opiskelijaohjaajia (sairaanhoitaja- ja lähihoitajataustaisia). Opiskelijat on sairaanhoitajaopiskelijoita, lähihoitajaopiskelijoita ja fysioterapeuttiopiskelija. ​

Toimintaympäristö **

Sairaalapalveluissa on ollut viime vuosina haasteena saada valmistuneita sairaanhoitajia töihin, koska usein opiskelijat ovat perusterveydenhuollon harjoittelussa opiskelun alkuvaiheessa. Myös tulevaisuudessa kilpailu osaavista sosiaali- ja terveydenhuollon osaajista on kovaa, joten Sairaalapalvelut haluaa proaktiivisesti lisätä opiskelijamääriä ja löytää eri väylien kautta uutta sitoutunutta ja motivoitunutta henkilökuntaa.

Tarkoituksena on tarjota malli, jossa opiskelijat tulevat myös syventävään harjoitteluun perusterveydenhuollon osastolle sekä työllistyvät valmistumisensa jälkeen Sairaalapalveluihin. Tällä hetkellä n. 10% opiskelijoista työllistyy harjoittelunsa jälkeen Sairaalapalveluihin, jatkossa tavoite on yli 40% Sairaalapalveluihin työllistyviä opiskelijoita. Malli tarjoaa myös olemassa olevalle henkilökunnalle uuden tavan työskennellä ja erilaisen mallin tehdä työtä. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Pilotin kohderyhmänä olivat niin opiskelijat (sairaanhoitaja-, lähihoitaja-, fysioterapeuttiopiskelijat)​, ammattilaiset (opiskelijoiden ohjaajat) kuin potilaat.

Potilaille ja heidän läheisilleen on kerrottu opiskelijamoduulista sekä tähän osallistumisesta. Opiskelijat ovat päässeet kokonaisvaltaisesti syventymään potilaiden hoitoprosessiin ja pystyneet viettämään aikaa keskimääräistä enemmän potilaiden ja läheisten kanssa, tällöin myös keskustelut ovat korostuneet. Opiskelijat ovat järjestäneet kuntoutuville potilaille ryhmätoimintaa sekä yksilölliseen tilanteeseen sopinutta ohjelmaa. Potilaat ja läheiset ovat olleet tyytyväisiä hoitoon ja hoidon laatuun. Samoin moduulissa työskennellyt henkilökunta on kokenut hoidon laadun erittäin hyvänä. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Opiskelijamoduulin toimintamalli vakioidaan Sairaalapalveluissa ja toimintamalli suunnitellaan siten, että sitä voi helposti muokata yksikön tarpeiden mukaan. ​Sairaalapalveluissa on tarkoituksena ottaa opiskelijamoduuli pysyväksi toimintamalliksi ja laajentaa käyttöä muihin yksiköihin. ​Muiden yksiköiden moduulitoiminnan aloittamiseksi on luotu vakioitu malli, käsikirja moniammatillisen opiskelijamoduulin toiminnasta ja soveltamisesta. ​

Malli vaatii käytännönsuunnittelua yksikössä sekä yksikön sisäistä keskustelua toimintamalleista (esim. miten moduulin resursointi suunnitellaan, missä moduuli toimii, millaiset potilaat moduuliin sopii). Resursointi tulee suunnitella yksikön ja potilaiden yksilöllisyys huomioiden, kuitenkin siten ettei se vie normaalista toiminnasta poikkeavasti enempää resursseja. Yksikön koosta, sijainnista tai fyysisistä tiloista riippumatta moduuli voidaan perustaa erilaisin toimintaympäristöihin. ​

Ohjaajien tulee olla motivoituneita ja sitoutuneita sekä saada tukea ohjaustyölleen esim. ohjaajakoulutuksin. ​

Opiskelijavalinnassa tulee huomioida millainen toimintaympäristö on kyseessä (ympärivuorokautinen hoiva, sairaalahoito) ja suunnitella opiskelijavalinta opiskelijoiden opintojen mukaisesti (opintojen eri vaiheet).​

Koko yksikön ja erityisesti ohjaajien tulee olla sitoutunut moduuliin ja sen toimintaan, jotta toimintaa voidaan kehittää ketterästi ja omalle yksikölle sopivaksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Moduulipilotin opiskelijoiden palaute:​

”Moduuli auttoi oman ammatti-identiteetin löytymisessä.” ​

”Moduulin opiskelijoilla oli aina mahdollisuus osallistua taitotoreihin tai koulutuksiin ja meille kerrottiin tulevista koulutuksista etukäteen. Erittäin hyvä.”​

​Opiskelijat antoivat moduulille kokonaisarvosanaksi 8,7 ja kaikki opiskelijat pitivät Sairaalapalveluita potentiaalisena työnantajana! Myös opiskelijaohjaajat saivat erityismaininnan opiskelijoilta laadukkaasta ohjauksesta ja kollegiaalisuudesta. ​

Moduulipilotin henkilökunnan palaute: ​

”Ohjaajilla oli yhteneväinen näkemys toteutuksesta ja ohjaamisesta. Hyvä ja kannustava ryhmähenki.”​

”Opiskelijat ovat saaneet itsenäisesti suunnitella työvuoron kulun. He ovat myös hoitaneet potilaita itseohjautuvasti ohjaajien ollessa taustalla tukemassa.”​

Ohjaajat toivat palautekeskusteluissa esille kehittämiskohteita tuleviin moduuleihin esimerkiksi työvuorojärjestelyihin ja oppimiskeskusteluihin liittyen, joita voidaan tulevaisuudessa huomioida. Pilotin myötä osaamme jatkossa kehittää moduuleja ja toimintaamme entistä enemmän, jotta moduuleista saadaan rakennettua uusi toimintamalli koko organisaatioon. ​

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Vakioitu malli helpottaa toimintamallin jalkauttamista yksiköihin.​ Uudet toimintatavat tuovat kehittämisenergiaa yksiköihin.

Osastolta 2 Espoon sairaalasta saa ajankohtaista tietoa ja hyviä vinkkejä toiminnan aloittamiseen sekä konkreettista tietoa vakioidun käsikirjan avulla. ​​

Mahdollistaa yhä useamman syventävän vaiheen opiskelijan saamisen viimeisen vaiheen harjoittelujaksolle ja sitä kautta palvelukseen.  ​​

Vie kohti yhteisiä tavoitteita saada lisää opiskelijoita Ikääntyneiden palveluissa ja mahdollistaa entistä paremmin monialaisen tiimin saamisen harjoitteluun opiskelun eri vaiheissa. ​

Opiskelijaohjaus ja opiskelijoiden vakioitu perehdytys.

Ohjaajien ja koko yksikön henkilökunnan perehdytys opiskelijamoduulitoiminnan filosofiaan. 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis