Moniammatillisen kuntoutuksen päivittäisjohtaminen perusterveydenhuollon osastohoidossa

Perusterveydenhuollon osastoilla käytössä oleva toimintakäytäntö, jossa henkilöstö kokoontuu aamuisin keskustelemaan osaston asiakkaiden kuntoutuksen tilanteesta. 

Toimintakäytännön kehittäminen on toteutettu TulKoti-hankkeen tuella. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue on kuuden kunnan alueella toimiva hyvinvointialue. Alueella on n. 162 000 asukasta (v. 2020). Yhdeksi alueen haasteeksi on hyvinvointialueen strategiassa nostettu väestön ikääntyminen ja kokonaisväestön väheneminen. Muun muassa tähän haasteeseen pyritään vastaamaan sujuvoittamalla palveluja ja niiden yhteentoimivuutta, sekä vahvistamalla vaikuttavia palveluja. 

Kymenlaakson hyvinvointialueella perustason kuntouttavaa osastohoitoa (perusterveydenhuollon osastot) järjestetään kolmessa sairaalassa, yhteensä kymmenellä osastolla. Osastoilla toimii useamman esihenkilön alaisia työntekijöitä: hoitajat, lääkärit sekä fysioterapeutit (ja sihteerit). Esihenkilöistä hoitajien esihenkilöt ovat läsnä osastoilla, muut esihenkilöt toimivat etänä. Hoitajien esihenkilö (osaston esihenkilö) toimii tässä toimintamallissa päivittäisjohtamisen esihenkilönä koko tiimille. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Henkilöstökokemuskyselyistä ilmennyt tarve sekä lisätä yhteistyötä ammattilaisten välillä, että kirkastaa eri ammattiryhmien työnkuvaa. Henkilöstökokemuksen pohjalta tehtiin havainnointikierros toimintamallin käyttöönottavilla osastoilla; havaintojen perusteella ammattilaisten välinen kommunikaatio oli vahvasti personoitua ja vaihtelevaa. Ammattilaisten välisen yhteistyön vaihtelevuuden vuoksi asiakkaan saama kuntoutus ei ollut aina yhdenmukaista ja kotiutumiseen tähtäävää. 

Tavoiteltu muutos

Toimintamallilla tavoitellaan asiakkaan saaman kuntoutuksen yhtenäisyyden lisääntymistä osastohoidossa. Tähän pyritään lisäämällä ammattilaisten välistä dialogista yhteistyötä systemaattisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Osastoympäristössä työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset. 

Asiakasryhmä: Pääosin ikääntyneet asiakkaat, joiden kuntoutuminen osastolta kotiin vaatii moniammatillista kuntoutusta. 

Kesällä 2023 toteutettiin moniammatillista kuntoutusta käsittelevä asiakaskysely kahdella perustason osastolla hanketyöntekijän toteuttamana. Kyselyn tulosten perusteella asiakkaat (potilaat) eivät miellä hoitajien toteuttamaa kuntoutusta kuntoutukseksi. Tähän liittyen toteutettiin alkusyksyllä 2023 työpajat, joissa osaston työntekijöiden kanssa pyrittiin ratkaisemaan asiakkailla olevaa kuntoutusmielikuvaa. Henkilöstö koki, että yhteistyön tiivistäminen edesauttaa asiakasymmärryksen lisääntymistä. Lisäksi todettiin, että kuntouttavasta osastohoidosta on aiheen tehdä esite, jossa kerrotaan asiakkaalle ja tämän läheisille moniammatillisesta kuntoutuksesta. 

Ratkaisun perusidea

Osaston aamuvuorossa oleva henkilöstö kokoontuu arkiaamuisin "pystypalaveriin". Palaverissa käydään läpi edeltävän palaverin jälkeen tulleet muutokset asiakkaiden suunnitelmissa, yleisvoinnissa ja tehdään tarvittaessa suunnitelma kyseessä olevalle päivälle. Palaveri mahdollistaa asiakkaan kuntoutuksen suunnittelun esimerkiksi haavanhoidon tai suihkukäyntien mukaan. Tämä mahdollistaa asiakkaan kuntoutuksen jakautumisen tasaisemmin päivän ajalle; suihkussa käyntiin yhdistetään hoitotyön osalta kuntouttavia toimia, ja asiakkaan fysioterapia toteutetaan iltapäivällä. Palaverissa voidaan sopia myös mahdollisia kahden ammattiryhmän käyntejä, mikäli asiakkaan kuntoutus näin vaatii. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on yksinkertainen, mutta vaatii onnistuakseen sekä esihenkilöiden että henkilöstön sitoutumisen. 

Toimintamallin vakiinnuttaminen on ollut melko sujuvaa, koska tahtotila yhteistyön tiivistämiselle on ollut ammattiryhmien johdon yhteinen. Myös henkilöstön sitoutuminen toimintamalliin on ollut alusta asti kiitettävää; kaikki ammattilaiset ovat kokeneet systemaattisen pystypalaverin sujuvoittavan yhteistyötä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pystypalaverikäytännössä kannattaa huomioida osastolla jo nyt toteutuvat aikataulut, ja pyrkiä lisäämään moniammatillisuus osaksi jo olemassa olevia rakenteita. Kuntoutushenkilöstö tulee usein töihin hoitohenkilökuntaa myöhemmin, jonka vuoksi aikataulujen sopimisessa tarvitaan kykyä tehdä kompromisseja ja kykyä nähdä yhteisen palaverin merkitys koko työpäivän sujuvoittamiselle. 

Esihenkilöiden palautteen mukaan toimintamallin käyttöönottoa sujuvoittaa käyttöönoton ulkopuolinen tukeminen (hanketuki), jolloin toimintamalli ei tule jonkun ammattiryhmän edustajan kautta, vaan ulkopuolisen, mutta osastotyötä ymmärtävän tahon tuella. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia on vuoden 2023 aikana arvioitu henkilöstökokemusta mittaamalla. Toimintamallin käyttöönottaneissa sairaaloissa henkilöstö on ammattiryhmästä riippumatta sanoittanut toimintamallin selkeyttäneen ammattilaisten välistä yhteistyötä, sujuvoittaneen arkea osastotyössä sekä selkeyttäneen asiakkaan kuntoutuksen yhteistä tavoitetta. 

Toimintamallin sekä kehittämisvaiheessa luodun esitteen vaikutuksia asiakkaan kokemukseen voidaan arvioida palvelun toimesta vuonna 2024.