Moniammatillisen kuntoutuksen päivittäisjohtaminen perusterveydenhuollon osastohoidossa

Perusterveydenhuollon osastoilla käytössä oleva toimintakäytäntö, jossa henkilöstö kokoontuu aamuisin keskustelemaan osaston asiakkaiden kuntoutuksen tilanteesta. 

Toimintakäytännön kehittäminen on toteutettu TulKoti-hankkeen tuella. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Moniammatillisen kuntoutuksen päivittäisjohtaminen perusterveydenhuollon osastohoidossa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Perusterveydenhuollon osastoilla käytössä oleva toimintakäytäntö, jossa henkilöstö kokoontuu aamuisin keskustelemaan osaston asiakkaiden kuntoutuksen tilanteesta. 

Toimintakäytännön kehittäminen on toteutettu TulKoti-hankkeen tuella. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakso
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Laura Ihatsu

Luotu

16.10.2023

Viimeksi muokattu

27.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Osaston aamuvuorossa oleva henkilöstö kokoontuu arkiaamuisin "pystypalaveriin". Palaverissa käydään läpi edeltävän palaverin jälkeen tulleet muutokset asiakkaiden suunnitelmissa, yleisvoinnissa ja tehdään tarvittaessa suunnitelma kyseessä olevalle päivälle. Palaveri mahdollistaa asiakkaan kuntoutuksen suunnittelun esimerkiksi haavanhoidon tai suihkukäyntien mukaan. Tämä mahdollistaa asiakkaan kuntoutuksen jakautumisen tasaisemmin päivän ajalle; suihkussa käyntiin yhdistetään hoitotyön osalta kuntouttavia toimia, ja asiakkaan fysioterapia toteutetaan iltapäivällä. Palaverissa voidaan sopia myös mahdollisia kahden ammattiryhmän käyntejä, mikäli asiakkaan kuntoutus näin vaatii. 

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson hyvinvointialue on kuuden kunnan alueella toimiva hyvinvointialue. Alueella on n. 162 000 asukasta (v. 2020). Yhdeksi alueen haasteeksi on hyvinvointialueen strategiassa nostettu väestön ikääntyminen ja kokonaisväestön väheneminen. Muun muassa tähän haasteeseen pyritään vastaamaan sujuvoittamalla palveluja ja niiden yhteentoimivuutta, sekä vahvistamalla vaikuttavia palveluja. 

Kymenlaakson hyvinvointialueella perustason kuntouttavaa osastohoitoa (perusterveydenhuollon osastot) järjestetään kolmessa sairaalassa, yhteensä kymmenellä osastolla. Osastoilla toimii useamman esihenkilön alaisia työntekijöitä: hoitajat, lääkärit sekä fysioterapeutit (ja sihteerit). Esihenkilöistä hoitajien esihenkilöt ovat läsnä osastoilla, muut esihenkilöt toimivat etänä. Hoitajien esihenkilö (osaston esihenkilö) toimii tässä toimintamallissa päivittäisjohtamisen esihenkilönä koko tiimille. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmä: Osastoympäristössä työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset. 

Asiakasryhmä: Pääosin ikääntyneet asiakkaat, joiden kuntoutuminen osastolta kotiin vaatii moniammatillista kuntoutusta. 

Kesällä 2023 toteutettiin moniammatillista kuntoutusta käsittelevä asiakaskysely kahdella perustason osastolla hanketyöntekijän toteuttamana. Kyselyn tulosten perusteella asiakkaat (potilaat) eivät miellä hoitajien toteuttamaa kuntoutusta kuntoutukseksi. Tähän liittyen toteutettiin alkusyksyllä 2023 työpajat, joissa osaston työntekijöiden kanssa pyrittiin ratkaisemaan asiakkailla olevaa kuntoutusmielikuvaa. Henkilöstö koki, että yhteistyön tiivistäminen edesauttaa asiakasymmärryksen lisääntymistä. Lisäksi todettiin, että kuntouttavasta osastohoidosta on aiheen tehdä esite, jossa kerrotaan asiakkaalle ja tämän läheisille moniammatillisesta kuntoutuksesta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli on yksinkertainen, mutta vaatii onnistuakseen sekä esihenkilöiden että henkilöstön sitoutumisen. 

Toimintamallin vakiinnuttaminen on ollut melko sujuvaa, koska tahtotila yhteistyön tiivistämiselle on ollut ammattiryhmien johdon yhteinen. Myös henkilöstön sitoutuminen toimintamalliin on ollut alusta asti kiitettävää; kaikki ammattilaiset ovat kokeneet systemaattisen pystypalaverin sujuvoittavan yhteistyötä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallia on vuoden 2023 aikana arvioitu henkilöstökokemusta mittaamalla. Toimintamallin käyttöönottaneissa sairaaloissa henkilöstö on ammattiryhmästä riippumatta sanoittanut toimintamallin selkeyttäneen ammattilaisten välistä yhteistyötä, sujuvoittaneen arkea osastotyössä sekä selkeyttäneen asiakkaan kuntoutuksen yhteistä tavoitetta. 

Toimintamallin sekä kehittämisvaiheessa luodun esitteen vaikutuksia asiakkaan kokemukseen voidaan arvioida palvelun toimesta vuonna 2024. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Pystypalaverikäytännössä kannattaa huomioida osastolla jo nyt toteutuvat aikataulut, ja pyrkiä lisäämään moniammatillisuus osaksi jo olemassa olevia rakenteita. Kuntoutushenkilöstö tulee usein töihin hoitohenkilökuntaa myöhemmin, jonka vuoksi aikataulujen sopimisessa tarvitaan kykyä tehdä kompromisseja ja kykyä nähdä yhteisen palaverin merkitys koko työpäivän sujuvoittamiselle. 

Esihenkilöiden palautteen mukaan toimintamallin käyttöönottoa sujuvoittaa käyttöönoton ulkopuolinen tukeminen (hanketuki), jolloin toimintamalli ei tule jonkun ammattiryhmän edustajan kautta, vaan ulkopuolisen, mutta osastotyötä ymmärtävän tahon tuella. 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä