Monikieliset lapsiperheet palveluihin osana perhekeskustoiminnan kehittämistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamalli pitää sisällään neljä kehittämisen osakokonaisuutta
- Infot lapsiperheille -tilaisuudet
- Jalkautuva neuvonta ja ohjaus monikielisten lapsiperheiden arkiympäristössä
- Saavutettavuuden ja materiaalien kehittäminen
- Viestintäkampanjat
VAKEn toimintaympäristö ja väestörakenne on maamme monikulttuurisin ja monikielisin. Asukkaat puhuvat yli 120 eri kieltä. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan, vuoteen 2030 mennessä, noin kolmasosa hyvinvointialueen asukkaista tulee olemaan muuta kuin suomea- tai ruotsia äidinkielenään puhuvia. 28 % alueen väestöstä on alle 24-vuotiaita ja alueella asuu runsaasti lapsiperheitä. Useampi kuin joka neljäs lapsiperhe on yhden vanhemman perhe. Lapsiperheistä toimeentulotukea saavien osuus on alueella maan suurin. Lapsiperheköyhyys tutkitusti lisää palveluntarvetta ja syrjäytymisriskiä. Lasten ja nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin koettu heikentyminen näkyvät merkittävästi palvelujen kysynnässä. Samanaikaisesti VAKEn alueella lasten ja perheiden hyvinvoinnin haasteet ovat korostuneita. Lastensuojelun tarve on useilla mittareilla maan suurimpia. Edellä mainituista syistä johtuen VAKEn lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on tunnistettu toimintaympäristöön liittyvä tarve kehittää palveluohjausta kulttuurisensitiivisesti ja kulttuurista kompetenssia lisäämällä.
Kansallisella tasolla sote-uudistuksen tavoitteena on luoda tasa-arvoisempi palvelujen saatavuus ja vähentää ihmisten välisiä terveys- ja hyvinvointieroja. Kansallisen lapsistrategian (2021) mukaan lasten oikeuksien toteutumisessa haasteita. Monet lapset, nuoret ja perheet kokevat syrjintää ja rakenteellista rasismia. Kaikki lapset eivät saa tarvitsemaansa tukea tai palveluja. Lapsistrategissa tavoitteina on mm. haavoittuvassa asemassa olevien lapsien oikeuksien turvaamisen ja lasten ja perheiden tarpeita vastaavien sosiaali- ja terveyspalveluiden toteuttaminen.
THL:n määritelmän (2023) mukaan kulttuurisen kompetenssin eli osaamisen käsite tarkoittaa kaikista kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kunnioittamista sekä syrjimättömän ilmapiirin rakentamista ja vaalimista yhteiskunnassa. Se tarkoittaa myös palveluiden järjestämistä, saatavuutta ja saavutettavuutta niin, että eri taustoista tulevien ihmisten osittain erilaiset tarpeet tunnistetaan ja otetaan huomioon. Kulttuurisensitiivisessä palveluohjauksessa tulee huomioida asiakkaan tausta, kieli ja kulttuuri.
THL:n (2023) suositusten mukaan on tärkeää tunnistaa ryhmät, erityisesti mm. lapset, jotka ovat vaarassa jäädä palvelujen ulkopuolelle. Tarpeen mukaista palveluihin pääsyä tulee tukea tekemällä tiivistä yhteistyötä ammattilaisten välillä ja huomioimalla palveluohjauksessa asiakkaan koko perhe. THL suosittaa, että asiakkaan mahdollisuuksia huolehtia omasta hyvinvoinnistaan tulee tukea asiakkaalle parhaiten sopivilla keinoilla ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan osaamalla kielellä ja tarvittaessa tulkkivälitteisesti.
Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa. Viranomaisilla on myös velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta. Taloudellisen toimintaympäristön näkökulmasta saatavilla olevat resurssit ovat rajalliset ja säästöpaineet kasvavat. Mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsiperheet pääsevät palveluihin, sitä enemmän säästöjä syntyy pitkällä tähtäimellä.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialan keskeisenä strategisena tavoitteena on perhekeskustoiminnan kehittäminen, jossa yhdistetään lapsiperheiden palvelut yhdeksi monialaiseksi kokonaisuudeksi ja tiivistetään eri ammattilaisten keskinäistä yhteistyötä. Näin turvataan asiakkaiden sujuva palveluihin pääsy ja tuen saaminen varhaisessa vaiheessa. Toimialan perhekeskuspalveluita toteutetaan neljällä perhekeskusalueella. Sidosryhmien, kuten kuntien ja järjestöjen, kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseen monialaisesti ja vaikuttavasti.
Monikieliset lapsiperheet palveluihin-toimintamallin kehittäjinä toimii kaksi kehittämiskoordinaattoria (2024-2025) sekä erityisasiantuntija (2024). Heidän tehtävänään on ollut toteuttaa alkukartoitukset sekä koordinoida, seurata ja mittaroida kehittämisen osakokonaisuuksia ja raportoida työstä sekä sen tuloksista RRP-hankkeen johdolle. Kehittämiskoordinaattorit työskentelevät osana VAKEn lasiperheiden neuvonnan ja ohjauksen tiimiä, joka on mahdollistanut kehittämisen osana palvelutuotantoa.
Hyvinvointialueella toimivilla monikulttuurisilla järjestöillä, uskonnollisilla yhteisöillä ja muilla kolmannen sektorin toimijoilla on tärkeä rooli monikielisten perheiden tavoittamisessa sekä palveluiden tarjoamisessa sekä niihin ohjaamisessa. Kumppanit ovat alusta saakka lähteneet aktiivisesti kehittämiseen mukaan, sillä ilmiö koskettaa kaikkia toimijoita ja palvelukokonaisuuden sujuvuus hyödyttää kaikkia.
Kehittämisessä luodaan palveluohjauksen malli/malleja, jotka huomioivat monikielisten lapsiperheiden erityistarpeita tuen piiriin ohjautumisessa. Lisäksi luodaan palveluihin ohjautumista tukevia materiaaleja. Tavoitteena on, että palveluiden ulkopuolella olevat lapsiperheiden viranomaisiin kohdistuva pelko vähenisi, palveluihin hakeutumisen kynnys madaltuisi ja perheet saisivat tarvitsemansa avun ja tuen oikea-aikaisesti ja varhaisessa vaiheessa. Toimintamallissa lisätään monikielisten lapsiperheiden tietoisuuttaa VAKEn, alueen kuntien sekä eri järjestötoimijoiden palveluista. Samalla lisätään muiden kuin hyvinvointialueen toimijoiden tuntemusta VAKEn palveluista. Tutustu mm. Apua ja tukea lapsiperheille – videosarjaan.
Tuloksia ja vaikutusta seurataan ja analysoidaan palautekyselyiden pohjalta (NPS luku, avoimet vastaukset ja 1-5 asteikko-kysymykset). Palautetta kerätään infotilaisuuksien osallistujilta, puhujilta sekä järjestäjätahoilta. Tavoitteena on selvittää, onko malli koettu hyödylliseksi ja saako kohderyhmä tarvitsemaansa tietoa. Tuloksia seurataan prosessimittareiden avulla, mm. tilaisuuksien lukumäärät ja osallistujamäärät. Suoraa vaikutusta suhteessa palveluihin ohjautumiseen ei pystytä mittaamaan, sillä mallissa ei kerätä perheiden tunnistetietoja.
Lisäksi tilastoidaan jalkautuvan työn ohjaus ja neuvontakerrat, jalkautumisten lukumäärät ja tietoa siitä kuinka paljon suoraa palveluohjausta jalkautumisen avulla on tehty. Lisäksi jalkautumisilla satunnaisesti valikoiden kerätään kirjallista palautetta. Verkkosivujen sekä YouTube soittolistojen käyttäjä- ja katsojamääriä seurataan. Lisäksi seurataan, kuinka laajasti materiaaleja jaetaan yhteistyökumppaneille (ja asukkaille).
Monikieliset lapsiperheiden tarpeet ja palveluihin ohjautumisen erityispiirteet tulee huomioida strategisella tasolla. Tietoisuuden lisääminen lapsiperheiden palveluista selkosuomella sekä palveluiden saavutettavuus tukevat palveluihin hakeutumista ja lieventää viranomaispelkoa. Saavutettavuutta voidaan parantaa viemällä lapsiperheiden neuvontaa ja ohjausta haavoittuvassa asemassa olevien monikielisten lapsiperheiden toimintaympäristöön. Myös yhteistyötä tulisi vahvistaa VAKEn sekä Vantaan ja Keravan kuntien välillä sekä järjestötoimijoiden kanssa.
Asukas- ja asiakasymmärrystä on kerrytetty asukaskyselyllä keväällä 2024. Kyselyssä selvitettiin VAKEn alueen monikielisten lapsiperheiden kokemuksia sosiaalipalveluihin pääsystä ja kerättiin tietoa palveluiden tavoittavuuden haasteista. Kyselyt toteutettiin Webropolilla sekä yksilöhaastatteluina. Kyselyssä oli monivalinta- ja avoimia kysymyksiä ja ne toteutettiin kolmannen sektorin ja lapsiperheiden avointen kohtaamispaikkojen tiloissa tulkkia käyttäen. Vastauksia saatiin yhteensä 50.
Asukaskyselyiden mukaan monikieliset lapsiperheet kokevat palveluihin löytämisen haasteena sen, että palveluista ei tiedetä, eikä ymmärretä mikä palvelu on kyseessä. Oikean palvelun löytäminen on koettu haastavana. Viranomaispelko, erityisesti lastensuojelua kohtaan, tuli kyselyssä vahvasti esille. Asukaskyselyiden mukaan palveluita halutaan kasvotusten (59%), puhelimitse (16%), viestillä (16%) ja chatissa (9%). Erityisesti lisää tietoa halutaan palveluihin ohjaukseen, lastenkasvatukseen, parisuhde- ja ero-asioihin ja käytännön asioihin (esimerkiksi lomakkeet, talous, koulutus ja harrastukset) liittyen.
Tietoa kerättiin myös haastattelemalla alueen toimijoita keväällä 2024. Haastatteluita tehtiin 25 eri toimijan kanssa yhteensä 65 työntekijälle, jotka kohtaavat työssään haavoittuvassa asemassa olevia monikielisiä lapsiperheitä. Haastateltavina oli toimijoita VAKEsta, 3. sektorilta, uskonnollisista yhteisöistä, kunnilta sekä Kelasta. Lisäksi on järjestetty yhteiskehittämisen työpajoja, jonne kutsuttiin sekä edellä mainittuja toimijoita. Osana kehittämistä on myös vierailtu mm. VAKEn nuorisovaltuustossa.
Yhteistyötahojen haastattelujen mukaan haasteet palveluihin ohjautumisessa ja pääsyyn liittyvät erityisesti epäselvyyteen saatavilla olevista palveluista, viranomaispelkoon ja kielen tuomiin haasteisiin, digitaitojen puutteeseen, palveluihin hakeutumiseen liittyvään stigmaan tai häpeään sekä siihen, että omaa tai perheen palveluntarvetta ei tunnisteta. Työntekijöiden näkökulmasta palveluiden tavoittavuutta parantaisi selkokielisyyden ja helposti ymmärrettävän suomen lisääminen palveluissa, jalkautuvan työn lisääminen asukkaiden arkiympäristössä, etsivän perhetyön lisääminen ja sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen.
Toimintamallin kehittämisessä ei ole löydetty vastaavia malleja muilta alueilta. Toimintamalli perustuu yhteiskehittämiselle ja palvelunkäyttäjien osallisuuden vahvistamiselle osana kehittämistyötä.
Toimintamallissa on hyödynnetty elementtejä esim. näistä malleista ja toimintatavoista:
THL: Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa - THL
Aspa Palvelujen yhteiskehittäminen: Palvelujen yhteiskehittäminen - Aspa
Keväällä 2024 tehtiin kyselyjä ja haastatteluita asukkaille ja yhteistyökumppaneille. Otanta oli 50 monikielistä lapsiperheen aikuista ja 65 VAKEn sekä Vantaan ja Keravan kunnan ja järjestötoimijan edustajaa. Kehittämistä on suunnattu tuloksia hyödyntäen.
Asukaskyselyiden mukaan monikieliset lapsiperheet kokevat palveluihin löytämisen haasteena sen, että palveluista ei tiedetä, eikä ymmärretä mikä palvelu on kyseessä. Oikean palvelun löytäminen on koettu haastavana. Viranomaispelko, erityisesti lastensuojelua kohtaan, tuli kyselyssä vahvasti esille. Asukaskyselyiden mukaan palveluita halutaan kasvotusten (59%), puhelimitse (16%), viestillä (16%) ja chatissa (9%). Erityisesti lisää tietoa halutaan palveluihin ohjaukseen, lastenkasvatukseen, parisuhde- ja ero-asioihin ja käytännön asioihin (esimerkiksi lomakkeet, talous, koulutus ja harrastukset) liittyen.
Yhteistyötahojen haastattelujen mukaan haasteet palveluihin ohjautumisessa ja pääsyyn liittyvät erityisesti epäselvyyteen saatavilla olevista palveluista, viranomaispelkoon ja kielen tuomiin haasteisiin, digitaitojen puutteeseen, palveluihin hakeutumiseen liittyvään stigmaan tai häpeään sekä siihen, että omaa tai perheen palveluntarvetta ei tunnisteta. Työntekijöiden näkökulmasta palveluiden tavoittavuutta parantaisi selkokielisyyden ja helposti ymmärrettävän suomen lisääminen palveluissa, jalkautuvan työn lisääminen asukkaiden arkiympäristössä, etsivän perhetyön lisääminen ja sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen.
Alkukartoituksen ja -haastatteluiden jälkeen syntyi neljä kehittämiskokonaisuutta:
- Infot lapsiperheille-tilaisuudet
- Monikielisten lapsiperheiden toimintaympäristössä tapahtuva neuvonta ja ohjaus
-
Saavutettavuuden ja materiaalien kehittäminen
-
Viestintäkampanjat
Toimintamallin keskeisenä tavoitteena on ei-suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuvien haavoittuvassa asemassa olevien lapsiperheiden ohjautuminen oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti tarpeenmukaisiin palveluihin VAKEn alueella. Kehittämistyö kytkeytyy oleellisella tavalla VAKEn uudistusohjelmaan ja strategiaan, joissa keskeisenä tavoitteena on oikea-aikainen ja vaikuttava varhaisen vaiheen tuki. Toimintamallissa yhtenä keskeisenä tavoitteena on lisätä lapsiperheiden luottamusta sosiaaliviranomaisia kohtaan. Kehittämistä tehdään tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin ammattilaisten sekä alueen asukkaiden kanssa.
Syksyllä 2024 on järjestetty 21 infoa lapsiperheille. Osallistujia tilaisuuksissa on ollut yhteensä 347, joista 2/3 vanhempia ja 1/3 alle 18-vuotiaita nuoria. Tilaisuuksissa on kerätty anonyymiä palautetta, jota on saatu yhteensä 224 vastausprosentin ollessa 73. Palautteen perusteella tilaisuuksien NPS keskiarvo on 73. Kuulijat suosittelisivat tilaisuuksia myös muille ja arvio uuden tiedon saamisesta oli 4,5 asteikolla 1-5. Palautetta kerättiin myös tilaisuuksien puhujilta ja palaute on ollut kiittävää.
Nostoja asukkaiden avoimista vastauksista:
Kiitos, että opetitte minulle jotain uutta.
Kiitos hyödyllisestä tiedosta.
Hyvä ja tarpeellinen info alueen asukkaille! Todella tärkeä tieto perheelle.
Monia mahdollisuuksia saada apua.
Jalkautuvan työn pilotoinnin avulla vuonna 2024 tavoitettiin n. 600 kohderyhmään kuuluvaa asukasta, joille henkilökohtaisesti jaettiin tietoa lapsiperheiden palveluista. Jalkautumisen aikana toteutettiin n. 70 suoraa palveluihin ohjautumista.
Ammattilaisille suunnattujen VAKEn lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen esittelyjen osallistujina vuoden 2024 pilotoinnin aikana oli n. 300 kolmannen sektorin ja kuntien ammattilaista, jotka työssään kohtaavat haavoittuvassa asemassa olevia monikielisiä lapsiperheitä.
Jalkautumisen ja ammattilaisille suunnattujen esittelyjen arvioidaan tavoittavan kohderyhmää ja heidän parissa työskenteleviä vuonna 2025 reilusti edellisvuotta enemmän, koska pilotointia on laajennettu merkittävästi.
Kaikkia toiminatamallissa kehitettyjä ratkaisuja (Infot lapsiperheille malli, monikielisten lapsiperheiden toimintaympäristössä tapahtuva neuvonta ja ohjaus sekä viestintäkampanjat) pilotoidaan ja mittaroidaan osana hanketyötä vuosina 2024-2025. Hankkeen aikana järjestetään kolme yhteiskehittämisen työpajaa. Syksyllä 2025 kaikkien osakokonaisuuksien tulokset analysoidaan ja kootaan loppuraporttiin. Jalkautumisen tueksi kehitetään vuosikello, jota pilotoidaan vuoden 2025 aikana.
Infot lapsiperheille tilaisuudet sekä monikielisten lapsiperheiden toimintaympäristössä tapahtuva neuvonta ja ohjaus tulee jatkumaan pysyvänä osana VAKEn toimintaa myös hankkeen jälkeen.
VAKEn saavutettavuutta (esim. verkkosivujen kehittäminen) ja erilaisten materiaalien (esitteet, mainokset, infokortit yms.) kehittäminen ja jalkauttaminen toteutetaan koko hankkeen aikana. Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeessa kehitettyjä monikielisiä materiaaleja jalkautetaan laajasti.
Kokeilun tavoitteena on testata miten kehitetyt mallit ja ratkaisut toimivat käytännössä. Pilotoinnin avulla selvitetään mitkä keinot, paikat ja menetelmät soveltuvat parhaiten monikielisten haavoittuvassa asemassa olevien lapsiperheiden tavoittamiseksi palveluohjauksen näkökulmasta. Testaamalla erilaisia menetelmiä ja keinoja voidaan toimintamallia hioa ja välttää jatkossa erilaiset sudenkuopat. Voidaan esim. varmistaa mitkä konkreettiset paikat ja ryhmät parhaiten soveltuvat jonkin tietyn menetelmän käyttämiseen ja mitkä viestinnän muodot toimivat parhaiten monikielisyyden ja kulttuurisensitiivisyyden kannalta.
Toimintamallissa toteutettujen kokeilujen avulla saadaan selville laaja joukko jatkokehittämisen teemoja ja konkreettista tietoa siitä, miten käytännössä hankkeessa kehitettyjä malleja pitää jatkojalostaa. Pilotoinnin avulla on esim. saatu arvokasta tietoa siitä, mistä teemoista ja aiheista monikieliset lapsiperheet eniten kaipaavat tietoa ja missä muodossa tietoa ja palveluohjausta kannattaa kehittää. Kootut opit ja tulokset viedään joustavasti osaksi jatkokehittämistä.
Kokeilu on vahvistanut ajastusta yhteiskehittämisen tärkeydestä ja sitä, että kohderyhmää tavoitetaan parhaiten tiiviissä yhteistyössä erilaisten ruohonjuuritason toimijoiden kanssa.