Monipalveluasiakkaan tunnistaminen ja ennustemallin kehittäminen, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueen monipalveluasiakkaiden määrittely sekä ennustemallin kehittäminen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain §10 määrittää, että hyvinvointialueen on:
-
huolehdittava yhteen sovitettuja palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta,
-
sosiaali- ja terveydenhuollon yhteensovittamisesta ja palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien määrittelemisestä sekä
-
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen yhteensovittamisesta hyvinvointialueen muiden palvelujen kanssa sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Pirkanmaalla tehty jo paljon asian tiimoilta viime vuosina: mm. Parempi Arki-hanke, Tampereen asva-toiminta, monipalveluasiakkaiden tietotarveanalyysi/PSHP, Monialaisen yhteistyön opas, Minun tiimini -malli.
Ammattilaisten tekemän asiakastyön ja palvelutuotannon johtamisen tueksi tarvitaan systemaattisempia, yksittäisiä asiakkaita koskevaa dataa analysoivien ennustamisen välineitä. Tällöin voitaisiin tarjota ennakoivaa ja ennaltaehkäiseviä palveluja ja tukea ajoissa.
Kehittämiseen vaikuttavia merkittäviä muutoksia hyvinvointialueella ovat esimerkiksi asiakas- ja potilastietojärjestelmien muutokset, digiklinikan aloitus, päivystysselvitys, tietoallastyöt ja tietomallintaminen.
Määrittely ja ennustemallien kehittäminen kohdistetaan kolmeen kohderyhmään: 1) Lapset ja nuoret, 2) ikääntyneet ja 3) työikäiset. Määrittely- ja kehitystyössä keskitytään monia eri palveluita käyttäviin ei ainoastaan paljon (yksittäisiä) palveluita käyttäviin.