Monisairaiden ja geriatristen potilaiden hoitomallissa hoidetaan monisairaita ja kompleksisempia potilaita, jotka ovat pääsääntöisesti iältään yli 75-vuotiaita. Tavoitteena mallissa on potilaiden kokonaisvaltainen hoitaminen ja hoitosuunnitelman tekeminen, jotta esimerkiksi potilaan kiireellisten ja puolikiireellisten hammashoitoaikojen kierre saataisiin katkeamaan.
Mallista on työstetty läheteohjeet eri tahoja varten potilaiden ohjautuvuuden edistämiseksi mallin piiriin. Tavoitteena on ollut potilaiden ohjaamisen parantaminen tarvittaessa suun terveydenhuollosta myös muihin terveydenhuollon palveluihin. Mallista on tiedotettu suun terveydenhuollon henkilöstön lisäksi ajanvarauksista vastaavaa asiakaspalvelukeskusta. Asiakaspalvelukeskukselle on työstetty kriteerit potilaiden ohjaamiseksi malliin:
* Yli 75-vuotiaat potilaat pääsääntöisesti
* Myös nuoremmat jos on monisairas, käytössä paljon lääkkeitä, hammashoitoa on laiminlyöty tai jos yksinkertaisen protetiikan tarvetta (kevytsilta, irtoproteesien korjaukset tai irtoproteesien teko)
* Yleissairaista mm. krooniset syöpäpotilaat, luustolääkitystä saavat, 1-tyypin diabeetikot jos on hankala tauti, Sjögrenin syndroomaa sairastavat ja ylipäätään potilaat, joilla tulehdusasiat suussa pitäisi olla tasapainossa
* Jos on omaishoidettava/kotihoidon/hoivakodin asiakas
Myös yhteistyö suun terveydenhuollon päivystyksen kanssa on ollut tärkeässä roolissa, ja hyödynnetty tässä samoja potilaiden malliin ohjaamisen kriteereitä kuin asiakaspalvelukeskuksen kohdalla.
Mallin kautta ollaan pyritty myös integroimaan suun terveydenhuolto osaksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Omatiimejä. Omatiimejä varten on työstetty seulontakysymykset monisairaiden/geriatristen potilaiden ohjaamiseksi tarvittaessa suun terveydenhuoltoon. Lisäksi seulontakysymykset on jalkautettu esimerkiksi muistipoliklinikalle ja kotihoitoon:
- Onko viimeisestä hammastarkastuksesta aikaa yli 2 vuotta?
- Onko kipua tai vaivaa suussa, ongelmia pureskelussa tai proteesin kanssa?
Jos vastaus jompaan kumpaan kysymyksistä on kyllä, laiteteen asiakkaan nimi ajanvarauskeskuksen seuraamalle ajanvarauskirjalle. Tämän jälkeen asiakaspalvelukeskuksen suun terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidontarpeen arvion ja ajanvarauksen asiakkaalle soittamalla.
Yhteistyössä muistipoliklinikan kanssa on myös rakennettu malli, jossa hammaslääkärit voivat yhteisymmärryksessä potilaan kanssa lähettää hänet tarpeen ilmetessä muistipoliklinikalle tutkimuksiin.
Yhteistyö muiden tahojen kanssa on osoittautunut toimivaksi, ja seuraavaksi yhteisiä toimintamalleja on tavoitteena kehittää Ekhvan alueen palvelukotien kanssa. Myös konsultaatioväyliä kehitetään.
Mallissa työskenteleville hammaslääkäreille on muokattu omanlaiset ajanvarauskirjapohjat, joita hammaslääkärit muokkaava tarpeen mukaan. Oleellista on mahdollisuus varata mallin potilaille riittävän pitkät hoitoajat. Toimintamalli ajanvarauskirjojen suhteen on mahdollistanut se, etteivät myös potilaiden mahdolliset jatkohoitoajat saadaan varattua kohtuullisen ajan päähän. Jatkuvuus on tärkeässä asemassa, ja hoitojaksot pyritään järjestämään niin, että potilasta hoitaa yksi ja sama hammaslääkäri.
Hoidon jatkuvuuden näkökulmasta potilaille on työstetty oma kutsusyy säännöllisen hoitoonpääsyn varmistamiseksi. Kutsujen tilannetta seuraa Ekhvan hammashoitaja, ja ajat hammashoitoon potilaille soittaa asiakaspalvelukeskus.
Mallia varten on työstetty oma jokaisella vastaanottokäynnillä käytettävä toimenpidekoodi mittaroinnin toteuttamiseksi. Lisäksi seurataan hoidon jatkuvuutta kuvaavaa COC-indeksiä.