Motivoiva digineuvonta sotepalveluissa-koulutus
Digituen antaminen on osa sote-ammattilaisten uudistuvaa työnkuvaa. Digitaidot avaavat asiakkaille uusia mahdollisuuksia ja sujuvoittavat palveluja. Muutos edellyttää ammattilaiselta sähköisten palvelujen tuntemista ja motivoivan ohjauksen taitoja.
Sosiaali- ja terveysalla palveluja tarjotaan yhä enemmän sähköisesti. Digitalisaation vaikutuksesta sosiaali- ja terveyspalvelujen työkäytänteet muuttuvat niin sanotuiksi hybridityökäytänteiksi. Ammattilaisen ja asiakkaan välinen kasvokkainen vuorovaikutus antaa yhä enemmän tilaa informaation välittämiselle.
Muutoksen myötä ammattilaisilta edellytetään uudenlaista osaamista: muun muassa tietoturvaan ja opastuksen eettisyyteen liittyvien kysymysten hallinta sekä asiakkaan motivoimiseen tarvittavat taidot korostuvat. Digituen antamisesta on tullut keskeinen osa sote-ammattilaisten työnkuvaa. Ammattilaisille suunnattua digitukeen liittyvää täydennyskoulutusta ei kuitenkaan aiemmin ole juurikaan ollut tarjolla.
AMK-tasoinen täydennyskoulutus soveltuu erityisesti sote-alalla ja järjestöissä toimiville ammattilaisille. Heidän tarpeensa on ollut koulutuksen lähtökohtana ja koulutuksen sisällöt pohjautuvat sote-alan käytänteisiin. Koulutus pohjautuu Laureassa tehtyyn tutkimus- ja kehittämistyöhön, jonka puitteissa opintojaksoa kehittäneet vastuuopettajat toteuttivat haastatteluja sote-alan organisaatioissa. Nämä löydökset ovat ohjanneet opintojakson kehittämistä.
Verkko-opintoa ennen toteutettiin lisäksi kolme kertaa Zoomissa järjestetty opintokokonaisuus, johon osallistui yhteensä 63 sote-alan ammattilaista eri puolilta Uuttamaata (2022-2023). Heidän palautteensa ja kokemuksensa on huomioitu kehittämistyössä.