Muistia ja toiminnanohjausta tukevat työkalut yhteisöllisessä asumisyksikössä

Muistin- ja ohjauksen teknologiaratkaisujen avulla tuetaan asiakkaiden arkea muistuttamalla ja ohjaamalla heitä päivittäisissä toimissa.

Toimintaympäristö **

Suomessa väestö vähenee ja ikääntyy tulevina vuosikymmeninä, samalla sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa. Suomen vanhuspoliittisena linjauksena on tukea ikäihmisten kotona asumista, myös säännöllisten palvelutarpeiden ilmaantuessa. Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asettaa yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen. Hallituksen linjaamassa sote-uudistuksessa tavoitteena on vahvistaa perustason palveluja sekä siirtää painopistettä ehkäisevään työhön. 

Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden tavoitteena on, että ikäihminen pystyy elämään ja asumaan kotonaan mahdollisimman toimintakykyisenä ja turvallisessa ympäristössä pitkään ja hän pystyy ylläpitämään mahdollisimman itsenäisesti terveyttään ja hyvinvointiaan. Lisäksi tavoitteena on, että asukaskohtaiset kustannukset laskevat ikäihmisten palveluissa ja ikäihminen saa sairaanhoidollisen ja lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon oikeaan aikaan kotona tai palvelukodissa.

 

Lähteet:

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi

Ikävoimainen Oulu - Oulun kaupungin ikääntymispoliittinen ohjelma 2021–2030

Muutoksen mittaaminen

Näkökulmat

Asiakkaan hyvinvointi ja terveys, henkilöstö, teknologiavaikutukset

Arviointikysymykset

  1. Onko hoitajien käynnit vähentyneet asiakkaan luona?
  2. Onko asiakkaiden yöllinen vaeltelu asunnon ulkopuolella vähentynyt?
  3. Ovatko asiakkaat oma-aloitteellisempia?

Tiedon lähteet

Palautekyselyt ja työpaja henkilöstölle, kokemustieto, järjestelmän lokitiedot ja tukipyyntöjen määrä

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tarvelähtöinen teknologiakokeilu toteutettiin yhteisöllisessä asumisyksikössä. Yksikössä on 27 asiakasta ja 15 hoitajaa. Yksikön hoitajat esittivät työssä ilmeneviä haasteita, joihin lähdettiin hakemaan ratkaisua teknologoista. Keskeisimmäksi haasteeksi nousi yöllä vaeltelevat asiakkaat sekä paljon toistuvia muistutuskäyntejä tarvitsevat asiakkaat. Markkinoilta lähdettiin etsimään Muistin- ja ohjauksen työkalut teknologiaratkaisuja. Kokeilu eteni tarpeesta ratkaisuksi prosessin mukaisesti, jossa työyksiköstä valitut ammattilaiset ovat mukana koko prosessin ajan. Työyksikön ammattilaiset valitsivat kokeiluun osallistuvat asiakkaat. Teknologialaitteiden käyttö vaatii käyttökoulutuksen teknologiakohtaisesti. Asiakkaiden ei tarvinnut koskea teknologialaitteisiin ollenkaan.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Muistin- ja ohjauksen työkalujen käyttöönotossa hyödynnettiin Tarpeesta ratkaisuksi -opasta, joka pohjautuu 6Aika Co-Created Health and Wellbeing -hankkeessa (CoHeWe) vuosien 2018-2020 aikana kertyneisiin kokemuksiin ja havaintoihin julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteiskehittämisestä eri toimijoiden kanssa.

Liitteet
Ideointi

Salonkartanon yksikön hoitajille järjestettiin alkuinfon, jossa kerrottiin KARITA-hankkeesta ja tulevasta teknologiakokeilusta. Alkuinfon jälkeen yksikön esimies ja tiimivastaava valitsivat neljä (4) lähihoitajaa mukaan tämän prosessin läpikäyntiin.

Ensimmäisessä työpajassa käytiin läpi haasteita, joita työntekijät olivat jo aikaisemmin miettineet keskuudessaan omassa työssä ja yksikön toiminnassa. Osana työpajaa haasteet priorisoitiin, jonka jälkeen päätettiin yhdessä haaste, johon tartutaan ja lähdetään hakemaan ratkaisua teknologian avulla.

Haasteesta tehtiin alla oleva tarvekuvaus, jossa kuvattiin toimintaympäristö, toimijat sekä nykyinen toimintatapa. Sen jälkeen kirjatiin nykyisessä toimintatavassa esiintyvät ongelmat / puitteet. Lopuksi kirjatiin odotuksia ja toiveita, mitä uudistus toisi työntekijöille ja yksikön toiminnalle.

Idean valinta

Haasteen tunnistamisen ja tarvekuvauksen jälkeen niistä muodostettiin suunnitteluhaaste / tietopyyntö yrityksille. Tietopyynnön tarkoituksena oli kartoittaa markkinoilla olevat teknologiaratkaisut asiakkaan muistin, unen ja toiminnanohjauksen tukemiseen

Tietopyyntö jaettiin yrityksille julkisten hankintojen palveluissa Hilmassa. Yrityksillä oli 1,5 kuukautta aikaa vastata tietopyyntöön. Tässä ajassa tietopyyntöön vastasi yksi yritys, joka valittiin palveluntoimittajaksi.

Liitteet
Kuva
Muistin ja ohjauksen työkalut tarvekuvaus
Muistin ja ohjauksen työkalut tarvekuvaus
Ratkaisun testaaminen

Salonkartanon työntekijöille esiteltiin teknologiaratkaisut, joita yritys tarjosi muistin- ja ohjauksen työkaluiksi. Teknologiaratkaisut, jotka valikoituivat Muistin- ja ohjauksen työkaluiksi olivat Emfit unenvalvonta-anturi, CaryBase vuorokausikalenteri, MemoPlanner toiminnanohjausjärjestelmä sekä ääniohjauksella hälyttävä ovimatto.

Työntekijät arvioivat kokeiluun osallistuvien asiakkaiden sopivuuden teknologiaratkaisujen käyttäjäksi sekä tarvittavien tuotteiden määrän. Hanketyöntekijät solmivat tämän pohjalta yrityksen kanssa sopimuksen tuotteiden testauksesta kuuden (6) kuukauden ajan.

Työntekijöille laadittiin kansio, josta löytyivät hanketyöntekijöiden ja yrityksen edustan yhteystiedot, yksikköön valitun teknologiavastaavan nimi kokeilun ajaksi sekä kokeiluun osallistuvien asukkaiden nimet. Kansioista löytyi kokeiluun osallistujien teknologiakohtaiset suostumuslomakkeet, jotka pyydettiin kirjallisina kaikilta kokeiluun osallistujilta tai heidän edunvalvojanansa toimivalta läheiseltä. Lisäksi jokaisesta teknologiaratkaisusta löytyi kuvallinen ja kirjallinen käyttöohje.

Liitteet
Kuva
Tarvelähtöisen kokeilun prosessikaavio
Tarvelähtöisen kokeilun prosessikaavio
Kokeilussa opittua

Kokeilu alkoi 4.3.2022, jolloin yritys toimitti yksikköön teknologialaitteet sekä asensi ne kaikille asukkaille lukuun ottamatta vuorokausikalentereita, joihin hoitajat tallensivat asiakkaan päivänohjelman. Kokeilun alussa oli teknisiä haasteita niiden ratkaisujen kanssa, jotka vaativat internet yhteyden. Rakennuksessa ei ole valmista langatonta verkkoa, minkä vuoksi yrityksen toimesta yksikköön asennettiin tukiasemia, jotka eivät alkuun toimineet kunnolla. Ongelma ratkaistiin tukiasemia lisäämällä.

Ratkaisun perusidea **

CaryBase vuorokausikalenteri näyttää kellonajan, vuorokaudenajan, viikonpäivän ja päivämäärän sekä ohjelmoidut asiakkaan lähituntien tapahtumat, kosketusnäyttöä painamalla myös ääniohjattuna. Muistutukset on mahdollista saada näytölle ääneen luettuna. Emfit unenvalvonta-anturi ilmoittaa hoitajalle mobiilisovellukseen asiakkaan sängystä poistumiset, mikäli asiakas ei ole palannut vuoteeseen 15 minuutin kuluessa. Abilia MEMO toiminnanohjaus- ja ajanhallintakäyttöjärjestelmä sisältää toiminnanohjauskalenterin, johon mahdollista laittaa yksikön tapahtumat asiakkaiden ja vieraiden näkyville.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kaikki teknologiat sisältävät sovelluksen, johon tarvitaan käyttäjätunnukset ja salasana. Vuorokausikalenterin ja MemoPlannerin sisältöä voi muokata sovelluksessa tai suoraan laitteesta kosketusnäytöllä. Unenvalvonta-anturin asetuksia muokataan sovelluksessa. Sovellusten käyttö vaatii käyttäjäkoulutuksen.

Teknologian käyttöönotto hoitotyön tukena vaatii paljon aikaa, perehtymistä, opettamista ja oppimisen tukemista ammattilaisille ja esihenkilöille, jotta teknologia lähtisi sujuvammin/laajemmin käytäntöön. Laitteita ei osata täysin hyödyntää arjessa, mikäli ei tunneta kaikkia laitteen ominaisuuksia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Vuorokausikalenteri soveltuu asiakkaille, jotka kykenevät aloittamaan toiminnan ohjeen kuultuaan ja suoriutuvat siitä omatoimisesti. Pitkälle edenneelle muistisairaalle laitteesta ei ole hyötyä, ellei hän ole oppinut toimimaan sen ohjaamana sairauden aikaisemmassa vaiheessa tai ennen sairautta. Laite vähentää hoitajien muistutuskäyntejä asiakkaan luona. Unenvalvonta-anturit sopivat yöaikaan aktiivisille asiakkaille. Laitteen keräämä data on monipuolista. Laite soveltuu erittäin hyvin ympärivuorokautisia palveluita tarjoaviin yksiköihin. Laitteella voi korvata suunnittelun säännöllisen tarkistuskäynnin. MemoPlanner toiminnanohjausjärjestelmän käytössä laiteen pieni koko ja pienet fontit tuovat haasteita ikääntyneille.

Osa hoitajista karttaa teknologiaa ja kokee sen työtä kuormittavana. Teknologian käyttöönotto hoitotyön tukena vaatii paljon aikaa, perehtymistä, opettamista ja oppimisen tukemista ammattilaisille ja esihenkilöille, jotta teknologia lähtisi sujuvammin/laajemmin käytäntöön. Laitteita ei osata täysin hyödyntää arjessa, mikäli ei tunneta kaikkia laitteen ominaisuuksia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Osalla kokeiluun valituista asiakkailla oli pitkälle edennyt muistisairaus. Teknologiasta saatava hyöty ja käytettävyys tulisi arvioida ennen kokeilua tarkemmin kuin tässä kokeilussa tehtiin. Osa asiakkaista kieltäytyi osallistumasta kokeiluun johtuen epätietoisuudesta ja pelosta teknologiaa kohtaan. Teknologiatietoutta olisi saatava myös asiakkaille.

Puoli vuotta on pitkä aika ikäihmisen elämässä. Sinä aikana voi tapahtua äkillisiä toimintakyvyn ja voinnin muutoksia, jotka vaikuttavat teknologiaratkaisusta saatavaan hyötyyn asiakkaalle. Teknologian sopivuutta asiakkaalle on arvioitava säännöllisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Vuorokausikalenteria kokeili kolmella asiakkaalla, joista yhdellä laite oli koko kokeilujakson ajan. Toisella asiakkaalla muistisairaus oli edennyt niin pitkälle, ettei hän hyötynyt laitteesta lainkaan. Kolmas asiakas kokeili laitetta vajaat kaksi kuukautta ennen sairaalaan joutumista. Palautetta saatiin vain yhdeltä asukkaalta. Unenvalvonta antureita oli kokeilussa neljällä asukkaalla.

Kysymykset, joihin arvioinnissa haettiin vastauksia

  1. Onko hoitajien käynnit vähentyneet asiakkaan luona?
  2. Onko asiakkaiden yöllinen vaeltelu asunnon ulkopuolella vähentynyt?
  3. Ovatko asiakkaat oma-aloitteellisempia?

Vuorokausikalenteri oli kokeilussa kolmella asiakkaalla, joista yhdellä laite oli koko kokeilujakson ajan. Toisella asiakkaalla muistisairaus oli edennyt niin pitkälle, ettei hän hyötynyt laitteesta lainkaan. Kolmas asiakas kokeili laitetta vajaat kaksi kuukautta ennen sairaalaan joutumista. Palautetta saatiin vain yhdeltä asiakkaalta. Asiakas koki hyötyneensä laitteesta ja laitteen lisänneen oma-aloitteisuutta. Asiakas ei osannut sanoa, paransiko laite valmiiksi kokemaansa hyvää elämänlaatua. Asiakas lähti talon aktiviteetteihin omatoimisesti sovelluksen avulla. Vuorokausikalenterin ansiosta asiakkaiden omatoimisuus lisääntyi ja hoitajien muistutuskäynnit asiakkaan luona vähenivät.

Unenvalvonta-anturit ilmoittivat yöaikaan aktiivisista asiakkaista, joiden luokse hoitajat menivät käynnille hälytyksen tultua. Hoitajat tekivät asiakkaalle suunnitellut yökäynnit teknologialaitteesta huolimatta. Laitteesta saatava dataa olisi voitu hyödyntää enemmän, mutta tätä ei yksikössä hyödynnetty.

Kokeilun alussa haasteena olleet Internetyhteyden puuttuminen ja heikko verkkoyhteys saatiin korjattua lisätukiasemilla. Tämän jälkeen teknologialaitteet toimivat tarkoituksenmukaisesti. Hoitajat kokivat laitteiden käytön helppona. Abilia MEMOPlanner -toiminnanohjaus laitteen pieni koko ja pienet fontit toivat haasteita ikääntyneille, minkä vuoksi laitetta ei hyödynnetty alkuperäisessä tarkoituksessaan infonäyttönä, vaan työntekijöiden sähköisenä muistitauluna. Laitteet toimivat ilman teknisiä ongelmia, lukuun ottamatta unenvalvonta-anturin mobiilisovellusta, johon ei loppuvaiheessa päässyt kirjautumaan.