Multikulti -monikulttuurinen kohtaamispaikka
Toimintamalli tarjoaa matalan kynnyksen ryhmätoimintaa ikääntyville vieraskielisille. Se yhdistää käsillä tekemisen, kulttuurien kohtaamisen, vertaisuuden ja arjen tuen vahvistaen osallistujien hyvinvointia, osallisuutta ja kotoutumista.
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala. Seniorikeskus Helsinki.
Helsingin kaupungissa tarvitaan toimintamalleja, joilla tavoitetaan ja saadaan mukaan vieraskielisiä ikääntyviä, sekä kehitetään heille suunnattuja palveluja. Tavoitteena on lisätä palvelukeskustoimintaan vieraskielisten ikäihmisten ryhmiä, jotka lisäävät osallistujien hyvinvointia ja osallisuutta sekä tukevat kotoutumista.
Multikulti-ryhmätoiminnalla tavoitellaan sosiaalista osallisuutta, arjen hyvinvointia ja kotoutumisen vahvistumista sellaisten ikääntyvien maahan muuttaneiden keskuudessa, jotka ovat vaarassa jäädä näkymättömiin.
- Yhteenkuuluvuuden kokemus vahvistuu: Osallistujat kokevat kuuluvansa yhteisöön, jossa he voivat olla omia itsejään ilman kieli- tai osaamispaineita.
- Suomen kielen käyttö lisääntyy turvallisessa ympäristössä: Arkikielitaito vahvistuu osallistumisen myötä, mikä madaltaa kynnystä asioida myös muualla yhteiskunnassa.
- Tietoisuus palveluista ja yhteiskunnan toiminnoista kasvaa: Ryhmän kautta tarjottu neuvonta ja ohjaus tuo osallistujille selkeyttä suomalaisessa palveluviidakossa liikkumiseen.
- Mielekäs arki ja elämänlaatu paranee: Viikoittainen toiminta tuo rytmiä ja sisältöä arkeen, mikä tukee hyvinvointia ja ehkäisee yksinäisyyttä.
- Osallistujien oma toimijuus ja itsetunto vahvistuvat: Mahdollisuus vaikuttaa ryhmän sisältöön, jakaa omaa osaamista ja oppia uutta lisää kokemusta merkityksellisyydestä.
- Kulttuurinen vuoropuhelu rikastuttaa: Ryhmä mahdollistaa monensuuntaista oppimista ja kulttuurien jakamista, mikä lisää keskinäistä ymmärrystä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
1. Osallistujamäärät ja osallistumisen jatkuvuus
- Kuinka monta osallistujaa ryhmään tulee ja kuinka moni osallistuu toistuvasti?
- Kuinka moni jatkaa ryhmässä yli tietyn ajan (esim. 3 kk)?
2. Osallistujien palaute ja tyytyväisyys
- Kyselyt tai keskustelut, joissa selvitetään osallistujien kokemuksia:
- Tuntevatko he enemmän yhteenkuuluvuutta?
- Onko kielitaito tai arjen varmuus lisääntynyt?
- Onko ryhmä tuonut iloa tai helpotusta yksinäisyyteen?
3. Suomen kielen ja arkitaitojen kehittyminen
- Itsearvioinnit tai ohjattu keskustelu: kokevatko osallistujat varmuutta käyttää suomea tai hoitaa arjen asioita?
4. Palveluihin ohjautuminen ja yksilöllinen tuki
- Kuinka monelle osallistujalle on annettu palveluohjausta?
- Ovatko osallistujat löytäneet muita palveluita tai harrastuksia ryhmän kautta?
5. Toiminnan laatu ja osallistujalähtöisyys
- Onko ryhmän sisältö muokkautunut osallistujien toiveiden mukaan?
- Onko mukana ollut osallistujien omaa kulttuurista panosta?
6. Verkostoyhteistyön vahvistuminen
- Onko ryhmä tavoittanut uusia asiakkaita kumppaneiden kautta?
- Onko toiminnasta syntynyt yhteistyötä muiden palveluiden kanssa?
Viikoittainen Multikulti-ryhmä, joka tarjoaa turvallisen ja saavutettavan tilan ikääntyville ja työttömille vieraskielisille. Toimintaa ohjaavat sosiaaliohjaaja ja kulttuuriohjaaja, ja siihen sisältyy sekä yhteisöllistä toimintaa että yksilöllistä tukea.
1. Ryhmätoiminta:
- Viikoittainen kokoontuminen (2 tuntia), jossa hyödynnetään käsityö- ja taidemenetelmiä osallisuuden välineinä.
- Ryhmätapaamiset suunnitellaan osallistujalähtöisesti. Sisältö muotoutuu osallistujien toiveiden mukaan.
- Toiminta ei vaadi suomen kielen tai käsityötaitojen osaamista. Osallistua voi myös vain kuuntelemalla tai olemalla paikalla.
- Tapaamisiin sisältyy yhteinen kahvi-/teehetki, mahdollisuus hiljentymiseen sekä joustava saapuminen/lähtö.
2. Kielellinen ja kulttuurinen saavutettavuus:
- Ryhmässä voi puhua omaa äidinkieltään, mutta suomen kielen harjoittelu sisältyy luontevasti toimintaan.
- Käytetään visuaalisia ja moniaistisia työskentelytapoja, jotka tukevat ymmärtämistä ilman kielitaitovaatimuksia.
3. Arjen ja kotoutumisen tuki:
- Ryhmän yhteydessä tarjotaan henkilökohtaista palveluohjausta ja neuvontaa arjen asioihin.
- Käydään läpi ajankohtaisia suomalaisen yhteiskunnan ilmiöitä ja palvelujärjestelmää osallistujien kiinnostuksen mukaan.
- Järjestetään vierailuja/retkiä erilaisiin kulttuurikohteisiin ja palveluihin.
4. Asiakasymmärrys ja osallistujavaikuttaminen:
- Toimintaa kehitetään yhdessä osallistujien kanssa keräämällä palautetta ja huomioimalla ryhmän dynamiikka ja toiveet.
- Osallistujien omat ideat, taidot ja kulttuuritaustat otetaan voimavarana mukaan toimintaan.
5. Viestintä ja tavoitettavuus:
- Tiedotus suunnitellaan monikieliseksi ja visuaalisesti selkeäksi.
- Ryhmän tunnettuutta lisätään yhteistyössä eri palveluiden ja järjestöjen kanssa.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat ikääntyneet ja työttömät vieraskieliset henkilöt, joilla on usein rajallinen suomen kielen taito, puutteellinen tieto suomalaisista palveluista sekä riski sosiaaliseen eristäytymiseen. Monilla ei ole omaa tukiverkostoa tai mahdollisuutta osallistua suomenkieliseen toimintaan, minkä vuoksi he jäävät helposti palveluiden ja yhteiskunnallisen osallisuuden ulkopuolelle. Kohderyhmässä esiintyy yksinäisyyttä, epävarmuutta omasta asemasta yhteiskunnassa sekä arjen haasteita, joihin ei löydy tukea. Samalla heillä on merkittävää kulttuurista ja elämänkokemukseen perustuvaa osaamista, jonka esille saaminen ja vahvistaminen edellyttävät matalan kynnyksen kielellisesti saavutettavaa ja kulttuurisensitiivistä toimintaympäristöä. Multikulti -ryhmätoiminta pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin tarjoamalla osallistujille yhteisöllisyyttä, toiminnallisuutta ja arjen tukea edistävän ryhmän.
Asiakasymmärrystä pyritään kehittämään keskustelemalla ja tietoa jakamalla muiden palveluiden, järjestöjen ja ammattilaisten kanssa, jotka työskentelevät saman kohderyhmän parissa.
Palautetta toiminnasta kerätään esimerkiksi kuvallisin kyselyin, ääniviestein tai ohjattujen keskustelujen yhteydessä. Näin on voitu tavoittaa myös ne, joiden luku- tai kirjoitustaito on rajallinen.
Ohjaajat ovat kiinnittävät huomiota siihen, mistä osallistujat innostuvat, milloin he vetäytyvät ja miten he kommunikoivat toistensa ja ohjaajien kanssa. Pienet eleet voivat kertoa paljon.
Osallistujille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa sisältöihin yhdessä. Osallistujien mukaan ottaminen suunnitteluun lisää sitoutumista ja tuo usein esiin myös tarpeita, joita ei muuten ehkä huomattaisi.