Nepsy-chat Satakunnassa
Nepsy-chat on matalan kynnyksen digitaalinen palvelu kaikille satakuntalaisille. Chatissa ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat päivystysaikoina kansalaisten ja ammattilaisten kysymyksiin nepsy-asioista.
Nepsy-chatin toiminta-alue on Satakunnan maakunnan alue eli Satakunnan hyvinvointialue. Sosiaali- ja terveydenhuoltolait määrittelevät että yhdenmukaiset palvelut pitää tarjota asuinpaikasta riippumatta.
Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on kehittynyt 2000-luvulla, jonka seurauksena myös diagnosoinnin tarve on lisääntynyt. Vähintään 10% väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrisia piirteitä voi ilmetä myös henkilöillä, joiden piirteet eivät täytä diagnostisia kriteerejä. Tästä huolimatta piirteet vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrilla piirteillä olevat ihmiset ja perheet kokevat usein olevansa palveluissa väliinputoajia.
Satakunta on laaja maakunta ja etäisyydet palveluihin ovat pitkät, erityisesti haja-asutusalueilla. Neuropsykiatrisia piirteitä omaaville suunnatut palvelut ovat pirstaleisia ja toteutetaan muiden palveluiden sisällä, joten oikean palvelun löytäminen ja tarvittavan tiedon saaminen on usein haastavaa.
Satakunnan hyvinvointialueen strategian mukaisesti palvelemme yhdenvertaisesti, kohtaamme inhimillisesti ja toimimme ammatillisesti. Näitä palvelulupauksia turvataan myös neuropsykiatrisia piirteitä omaaville matalan kynnyksen palveluilla, helposti saavutettavalla ohjauksella ja ammattilaisten konsultaatiolla, joita nepsy-chat tarjoaa. Erona eri potilasjärjestöjen chateihin nepsy-chatissa on, että se ei rajaannu mihinkään diagnoosiin ja se sisältää alueellisen tuntemuksen ja palveluohjauksen elementit.
Palveluiden oikea-aikaisuus ja saavutettavuus paranevat. Nepsy-chatilla tavoitellaan, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pystytään tarjoamaan apua ja ehkäisemään ongelmien eskaloituminen. Tavoitteena on saavuttaa erityisesti palvelujen ulkopuolella olevat avuntarvitsijat, sekä henkilöt, joiden tuen tarve on tilapäinen tai pieni.
Käytyjen chat-keskustelujen määrä ja välitön asiakaspalaute järjestelmän kautta.
Nepsy-kokemusasiantuntijat ovat olleet mukana toiminnan kehittämisessä.
Kehittämistyötä on tehty osana muita Satakunnan hyvinvointialueiden chat -palveluja. Yhtymäpintaa on haettu perhekeskusten e-chatista.
Nepsy-chat pilotti käynnistyi kesäkuussa 2023, aluksi kerran kuukaudessa, koska päivystäjien rekrytoinnissa oli haasteita. Ensimmäisessä vaiheessa vastaajia saatiin kaksi. Uusi rekrytointikierros käynnistettiin elokuussa 2023, jonka seurauksena pilotti laajeni lokakuussa 2023 toteutumaan joka toinen viikko.
Pilotin tavoitteena on testata, onnistuuko chat tavoittamaan matalan tuen tarvitsijat. Tavoitteena on myös selvittää, onko chatilla mahdollista vähentää palvelun tarvetta.
Toimiakseen chat vaatii säännöllisen aukiolon, joka puolestaan edellyttää riittävän laajaa päivystäjärinkiä. Jotta rinki saadaan koottua, edellyttää se johdon sitouttamista työpanoksen luovuttamiseen.