Nepsy-chat on matalan kynnyksen digitaalinen palvelu kaikille satakuntalaisille. Chatissa ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat päivystysaikoina kansalaisten ja ammattilaisten kysymyksiin nepsy-asioista.

Toimintaympäristö

Nepsy-chatin toiminta-alue on Satakunnan maakunnan alue eli Satakunnan hyvinvointialue. Sosiaali- ja terveydenhuoltolait määrittelevät että yhdenmukaiset palvelut pitää tarjota asuinpaikasta riippumatta. 

Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on kehittynyt 2000-luvulla, jonka seurauksena myös diagnosoinnin tarve on lisääntynyt. Vähintään 10% väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrisia piirteitä voi ilmetä myös henkilöillä, joiden piirteet eivät täytä diagnostisia kriteerejä. Tästä huolimatta piirteet vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrilla piirteillä olevat ihmiset ja perheet kokevat usein olevansa palveluissa väliinputoajia.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Satakunta on laaja maakunta ja etäisyydet palveluihin ovat pitkät, erityisesti haja-asutusalueilla. Neuropsykiatrisia piirteitä omaaville suunnatut palvelut ovat pirstaleisia ja toteutetaan muiden palveluiden sisällä, joten oikean palvelun löytäminen ja tarvittavan tiedon saaminen on usein haastavaa. 

Satakunnan hyvinvointialueen strategian mukaisesti palvelemme yhdenvertaisesti, kohtaamme inhimillisesti ja toimimme ammatillisesti. Näitä palvelulupauksia turvataan myös neuropsykiatrisia piirteitä omaaville matalan kynnyksen palveluilla, helposti saavutettavalla ohjauksella ja ammattilaisten konsultaatiolla, joita nepsy-chat tarjoaa. Erona eri potilasjärjestöjen chateihin nepsy-chatissa on, että se ei rajaannu mihinkään diagnoosiin ja se sisältää alueellisen tuntemuksen ja palveluohjauksen elementit.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Palvelujen yhtenäistäminen, yhdenmukaistaminen ja turvaaminen koko maakunnassa. Hajanaisen palvelukentän saavutettavaksi tekeminen matalan kynnyksen palvelun avulla.

Jo ennen hyvinvointialueen toiminnan käynnistymistä Porin perusturvan alueella nousi tarve erilliselle nepsy-chatille, koska tarina-auttamisen e-chat palveluissa korostui nepsy-piirteisiin liityvä tiedon ja tuen tarve. Tarve chat-palveluille on noussut erityisesti nepsypiirteillä olevilta asiakkailta, koska se madaltaa kynnystä yhteyden ottamiseen. Yhteydenotto ammattilaiseen voi vähentää myös vahvempien palvelujen tarvetta. Chat mahdollistaa lisäksi ammattilaisille konsultaatiomahdollisuuden, jota ei ole ollut aiemmin tarjolla. Konsultaation avulla voidaan mahdollistaa oikea-aikainen palveluun ohjaus tai tukea ammatillista toimimaan nepsy-piirteisen henkilön kanssa hänen tarpeensa huomioiden. Chat mahdollistaa yhteydenoton myös muille henkilöille, jotka haluavat lisää tietoa nepsy-piirteistä.

Tavoiteltu muutos

Palveluiden oikea-aikaisuus ja saavutettavuus paranevat. Nepsy-chatilla tavoitellaan, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pystytään tarjoamaan apua ja ehkäisemään ongelmien eskaloituminen. Tavoitteena on saavuttaa erityisesti palvelujen ulkopuolella olevat avuntarvitsijat, sekä henkilöt, joiden tuen tarve on tilapäinen tai pieni. 

Muutoksen mittaaminen

Käytyjen chat-keskustelujen määrä ja välitön asiakaspalaute järjestelmän kautta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nepsy-kokemusasiantuntijat ovat olleet mukana toiminnan kehittämisessä.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kehittämistyötä on tehty osana muita Satakunnan hyvinvointialueiden chat -palveluja. Yhtymäpintaa on haettu perhekeskusten e-chatista.

Ratkaisun testaaminen

Nepsy-chat pilotti käynnistyi kesäkuussa 2023, aluksi kerran kuukaudessa, koska päivystäjien rekrytoinnissa oli haasteita. Ensimmäisessä vaiheessa vastaajia saatiin kaksi. Uusi rekrytointikierros käynnistettiin elokuussa 2023, jonka seurauksena pilotti laajeni lokakuussa 2023 toteutumaan joka toinen viikko.

Kokeilun tavoitteet

Pilotin tavoitteena on testata, onnistuuko chat tavoittamaan matalan tuen tarvitsijat. Tavoitteena on myös selvittää, onko chatilla mahdollista vähentää palvelun tarvetta.

Kokeilussa opittua

Toimiakseen chat vaatii säännöllisen aukiolon, joka puolestaan edellyttää riittävän laajaa päivystäjärinkiä. Jotta rinki saadaan koottua, edellyttää se johdon sitouttamista työpanoksen luovuttamiseen.

Ratkaisun perusidea

Nepsy-chat on matalankynnyksen digitaalinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jossa päivystävät ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat nepsy-piirteisten, heidän läheisten ja ammattilaisten kysymyksiin. Chat-linkki on jatkuvasti saatavilla hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden pikavalikosta. Teknisesti chat on toteutettu SAG FlowMedik oy:n eKonsultaatio -käyttöjärjestelmän avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimiakseen chat vaatii riittävän suuren päivystäjäringin. Jos toimintaa pyöritetään päätyön ohessa, on realistista odottaa yksittäiseltä päivystäjältä korkeintaan yhtä päivystysvuoroa kuukaudessa. Kun myös loma-ajat otetaan huomioon, kerran viikossa toteutettavalle chatille on syytä tavoitella vähintään kahdeksaa päivystäjää.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Chatin toteutumisen ehdoton edellytys on riittävät henkilöresurssit. Päivystäjien saaminen toiminnalle on haastavaa, jos chat-palvelu ei ole osa työntekijän työnkuvaan. Esihenkilöiden sitouttaminen toimintaan ja hyödyn näkemiseen on tarpeen, jotta henkilöpanosta osoitetaan chatin ylläpitämiseen.

Mallina on luotu chat nepsy-asioiden ympärille. Hyvinvointialueella on toteutettu myös muita chat-palveluja samalla konseptilla. Päivystäjinä toimii kyseisten alojen asiantuntijoita. Kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen chat-päivystyksessä monipuolistaa palvelua.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkailta ja käyttäjiltä saatu palaute on pääasiassa ollut positiivista. Osa asiakkaista ei ole tarvinnut vastaanottoaikaa chat-asioinnin jälkeen. Osa asiakkaista on saatu ohjattua suoraan oikeisiin palveluihin. Chat ei ole kuitenkaan tavoittanut toivottua volyymia asiakkaita. Helpompi saavutettavuus vaatisi säännöllisempää aukioloa. Siksi toiminnan kehittämistä jatketaan Kestävän kasvun Satakunta -hankkeessa.