Nepsy-chat Satakunnassa
Nepsy-chat on matalan kynnyksen digitaalinen palvelu kaikille satakuntalaisille. Chatissa ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat päivystysaikoina kansalaisten ja ammattilaisten kysymyksiin nepsy-asioista.
Toimintamallin nimi
Nepsy-chat on matalan kynnyksen digitaalinen palvelu kaikille satakuntalaisille. Chatissa ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat päivystysaikoina kansalaisten ja ammattilaisten kysymyksiin nepsy-asioista.
Nepsy-chat on matalankynnyksen digitaalinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jossa päivystävät ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat vastaavat nepsy-piirteisten, heidän läheisten ja ammattilaisten kysymyksiin. Chat-linkki on jatkuvasti saatavilla hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden pikavalikosta. Teknisesti chat on toteutettu SAG FlowMedik oy:n eKonsultaatio -käyttöjärjestelmän avulla.
Nepsy-chatin toiminta-alue on Satakunnan maakunnan alue eli Satakunnan hyvinvointialue. Sosiaali- ja terveydenhuoltolait määrittelevät että yhdenmukaiset palvelut pitää tarjota asuinpaikasta riippumatta.
Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on kehittynyt 2000-luvulla, jonka seurauksena myös diagnosoinnin tarve on lisääntynyt. Vähintään 10% väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrisia piirteitä voi ilmetä myös henkilöillä, joiden piirteet eivät täytä diagnostisia kriteerejä. Tästä huolimatta piirteet vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrilla piirteillä olevat ihmiset ja perheet kokevat usein olevansa palveluissa väliinputoajia.
Nepsy-kokemusasiantuntijat ovat olleet mukana toiminnan kehittämisessä.
Toimiakseen chat vaatii riittävän suuren päivystäjäringin. Jos toimintaa pyöritetään päätyön ohessa, on realistista odottaa yksittäiseltä päivystäjältä korkeintaan yhtä päivystysvuoroa kuukaudessa. Kun myös loma-ajat otetaan huomioon, kerran viikossa toteutettavalle chatille on syytä tavoitella vähintään kahdeksaa päivystäjää.
Asiakkailta ja käyttäjiltä saatu palaute on pääasiassa ollut positiivista. Osa asiakkaista ei ole tarvinnut vastaanottoaikaa chat-asioinnin jälkeen. Osa asiakkaista on saatu ohjattua suoraan oikeisiin palveluihin. Chat ei ole kuitenkaan tavoittanut toivottua volyymia asiakkaita. Helpompi saavutettavuus vaatisi säännöllisempää aukioloa. Siksi toiminnan kehittämistä jatketaan Kestävän kasvun Satakunta -hankkeessa.