Nettiterapiaan ohjautuminen Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Kymenlaakson hyvinvointialueella Terapianavigaattorin käyttö on laajenee terveysasemille, joten nettiterapiapolkua tuli tarkastella.
Kymenlaakson hyvinvointialueen perusterveydenhuolto
Kymenlaakson hyvinvointialueella Terapianavigaattorin käyttö on laajentumassa parhaillaan myös terveysasemille, joten polku nettiterapiaan oli määriteltävä. Nettiterapia on matalan portaan hoitoa johon asiakas voi ohjautua esim. Terapianavigaattorin täyttämisen jälkeen.
Nettiterapiaan ohjautuminen Kymenlaakson hyvinvointialueella on ollut mahdollista aiemminkin esim. asiakasohjauksen etälääkärin kautta (lääkärin lähete tarvitaan), mutta nyt tavoitteena oli sujuvoittaa polkua niin, että myös terveysasemien lääkäreillä on osaamista tehdä lähete nettiterapiaan. Polkua oli tarkoitus tarkastella yhdessä terveysasemien ylilääkäreiden kanssa.
Palveluiden ammattilaisia mukana suunnittelutyössä -> terveysasemien ylilääkäreitä osallistettu prosessin sujuvoittamisessa
Asiakkaiden oikea-aikaista ohjautumista palveluihin, matalan portaiden nopeasti alkavien hoitomuotojen hyödyntämisen lisäämistä
Nettiterapiaan ohjautumisten määrä hyvinvointialueella
Prosessi käytiin yhdessä terveysasemien ylilääkäreiden kanssa läpi ja hyväksytettiin johdon Big Roomissa.
Nettiterapia sopii asiakkaalle joka on kiinnostunut nettiterapiasta ja kokee olevansa nettiterapiaan soveltuva. Asiakas on valmis työskentelemään 1-2h viikossa 3-4 kuukautta.
Ylilääkäreiden kanssa oli suunniteltu pidettäväksi kaksi työpajaa, mutta ajankohta osoittautui haasteelliseksi. Kävimme toimintamallia läpi ja pyysimme kommentteja polkuun / prosessiin. Prosessi koettiin toimivana ja näin ollen se vietiin hyväksyntään johdolle (Big Room).
•Asiakkaalla esim. ahdistusta, masennusta, unettomuutta…
•Asiakas etsii tietoa hyvinvointialueen verkkosivuilta TAI ammattilainen ohjaa Terapianavigaattorin äärelle
•Asiakas täyttää Terapianavigaattorin
•Asiakas ottaa yhteyttä ammattilaiseen Oma Kymenlaakso palvelussa chatin kautta TAI varaa ajan digitaalisen asioinnin kautta TAI on yhteydessä puhelimitse
•Ammattilainen tekee ensijäsennyksen TAI hoidontarve arvioidaan muutoin
•Asiakas on kiinnostunut nettiterapiasta
•Asiakas kokee olevansa nettiterapiaan soveltuva, hän on valmis työskentelemään 1-2h viikossa 3-4 kuukautta
•Asiakas ohjataan lääkärille lähetettä varten
•Asiakas saa ajan (etä)lääkärille, joka voi tehdä lähetteen Hus:n nettiterapiaan
•Lääkäri kirjoittaa lyhyen anamneesin ja potilaan tilanteen kuvauksen ja asettaa ohjaavan diagnoosin
•Asiakkaalle tehdään lähete tiettyyn nettiterapiaan läheteohjeiden mukaisesti poissulkukriteerit huomioiden
•Kokonaisvastuu hoidosta säilyy lähettävässä yksikössä (esim.lääkehoidon seuranta)
•Nettiterapiassa asiakas on nettiterapeuttinsa seurannassa
•Kanta.fi-palvelusta näkee, kun asiakas on aloittanut nettiterapiansa
•Lähettävä taho saa HUSilta loppuyhteenvedon nettiterapian päättyessä
Asiakkaiden oikea-aikainen hoitoon ohjautuminen yleisvastaanotoilta. Lääkäreiden osaamisen vahvistaminen toimintamallin tarkastelulla ja päivittämisellä. Tietoisuuden lisääntyminen matalan kynnyksen, nopeasti alkavista hoidosta.