Neurokirjolla - ADHD-ryhmätoiminnan kehittäminen ja toteutus (RRP, P4, I1)
Neurokirjolla-ryhmä on tarkoitettu ADHD- tutkimuksien jatkoksi aikuisille, jotka ovat joko saaneet ADHD diagnoosin tai heillä on todettu ADHD piirteitä, mutta diagnoosikriteerit eivät ole täyttyneet.
ADHD:n oireilun lisääntyminen ei ole pelkästään lääketieteellinen ilmiö, vaan se kytkeytyy laajasti yhteiskunnan eri osa-alueisiin. Poliittiset päätökset, taloudelliset resurssit, koulutusjärjestelmän kehitys ja työelämän mukautukset vaikuttavat siihen, miten ADHD-oireiset pärjäävät yhteiskunnassa. Tulevaisuudessa ADHD-tietoisuuden kasvu voi johtaa entistä yksilöllisempään ja joustavampaan yhteiskuntaan, jossa neurodiversiteetti nähdään voimavarana eikä pelkästään haasteena.
ADHD- ja autismiliitto ovat saaneet kannanottoja Kainuun alueen asukkailta neurokirjon ihmisten hoitoon pääsystä ja kuntoutuksesta. Haaste on erityisesti ollut maakunnan suurimman kaupungin, Kajaanin, mielenterveys- ja riippuvuuksien hoidon toimipisteessä, jossa myös asiakasmäärät ovat isompia muihin kuntiin verrattuna.
Neurokirjon ryhmällä pyritään vastaamaan diagnosointi prosessin jatkumona psykoedukaation ohjauksen ja tuen tarpeeseen keskistetysti ja tehokkaasti ryhmä muotoisena. Lisäksi pyritään lisäämään ryhmäläisten oma-aloitteisuutta ja toimijuutta etsiä juuri omaan elämäntilanteeseen ja haasteisiin sopivaa tietoa ja keinoja arjen ja elämänhallintaan.
Kun tarve ryhmälle on tunnistettu hyödynnettiin yksittäisten ammattilaisten osaamista ja yhteistyössä esihenkilön kanssa kysyttiin suoraan kiinnostusta ryhmän ideointiin ja toteutukseen.
Kainuun hyvinvointialue: Tavoitteena on ryhmämuotoisen toiminnan käynnistäminen mielenterveyspalveluissa ja vertaistuellisen toiminnan vaikuttavuuden näyttö. Ryhmämuotoisen toiminnan vakiintuminen osaksi mt- palveluita ja laajeneminen koko hyvinvointialueelle. Ryhmämuotoista toiminnan kehittämisellä tavoitellaan myös etäryhmän toteutumista.
Asiakas: Ryhmän tavoitteena on tukea asiakkaiden oma-aloitteisuutta ja toimijuutta. Ryhmän tuella voidaan etsiä juuri omaan elämäntilanteeseen ja haasteisiin sopivaa tietoa ja keinoja arjen ja elämänhallintaan. Asiakkaisen kuulluksi tulemisen kokemuksen vahvistuminen, kun he voivat vaikuttaa ryhmän sisällöllisiin aiheisiin.
Neurokirjolla ryhmä täyttää jokaisen tapaamiskerran jälkeen lyhyen palautekyselyn, jossa on seuraavat kysymykset.
1.Ryhmän ilmapiiri tuntui turvalliselta (erittäin huonosti - erittäin
hyvin)Luokitus 1-5
2.Ryhmän työskentely tavat sopivat minulle (erittäin huonosti- erittäin hyvin)Luokitus.
3.Minut ja minun tarpeeni huomioitiin ryhmässä
(erittäin huonosti - erittäin hyvin)Luokitus 1-5.
4.Kokonaisuudessaan päivän ryhmätapaaminen oli minulle
(täysin hyödytön - erittäin hyödyllinen)Luokitus 1-5.
5.Suosittelisitko ryhmää vastaavassa tilanteessa oleville? Kyllä/En
6.Haluatko sanoa vielä jotain muuta? Kirjoita vastaus
HUOM: Kyselyn kysymys 5 on NPS- mittari. Tämä kertoo asiakastyytyväisyyden.
Ryhmä pilotin edetessä hyödynnetään myös lyhyttä ASRS- oirekyselyä sekä W-SAS toimintakykymittaria ja arvioidaan asiakkaiden jatkohoidon tarve.
1. Tavoitteiden ja kohderyhmän määrittely
- Selkeytetään ADHD-ryhmän tavoite: Onko kyseessä ensisijaisesti vertaistukiryhmä, ohjaava interventio vai hoitoon ohjaava toiminta?
- Kohderyhmän rajaus: Määritellään, kenelle ryhmä on tarkoitettu (esim. aikuiset, nuoret, vastadiagnosoidut, tukitoimia tarvitsevat).
- Osallistujien rekrytointi: Hyödynnetään terveydenhuollon ammattilaisia (tässä psykiatri suositteli suoraan ryhmään ohjautumista ja ryhmänvetäjä otti henkilökohtaisesti yhteyttä kertoakseen lisää ryhmästä).
2. Ryhmän rakenteen ja sisällön suunnittelu
- Kesto ja tapaamisten määrä: Päätetään, kuinka monta tapaamista pidetään (esim. 6) ja kuinka usein ryhmä kokoontuu (tässä joka toinen viikko samaan aikaan ja samassa paikassa, myöhemmin myös kokeilu kerta viikkoisesta ryhmästä).
- Sisältörunko: Määritellään tapaamisten aiheet, kuten ADHD:n ymmärtäminen, arjen hallinta, tunnesäätely ja työelämä. Ryhmään osallistujat vaikuttavat aiheisiin.
- Menetelmät:
- Ryhmäkeskustelut ja kokemusten jakaminen
- Ohjatut harjoitukset ja toiminnalliset menetelmät
- Psykoedukaatio ja konkreettiset työkalut arkeen
3. Ohjaajien ja yhteistyökumppaneiden sitouttaminen
- Ohjaajien ammattitaito ja motivaatio: Varmistetaan, että ryhmän vetäjillä on riittävä tieto ADHD:stä ja ryhmänohjaamisesta. Kokemattomuus ei haittaa. Uuden edessä olemisen voi myös sanoittaa ryhmäläisille.
- Moniammatillinen yhteistyö: Ryhmänvetäjilläon omat erityisosaamisensa; ryhmien vetäminen, ryhmäpsykoterapia ja nepsyvalmennus
- Yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa: Esim. kolmannen sektorin palveluiden tarjonnan esittely
4. Seurantamenetelmät ja arviointi
- Palaute ja arviointi: Jokaisen tapaamisen jälkeen kerätään lyhyt palaute osallistujilta.
- Ennen ja jälkeen -mittaukset: Voidaan käyttää esimerkiksi lyhyitä kyselyitä liittyen osallistujien koettuun hyvinvointiin ja toimintakykyyn. ( ASRS ja W-SAS)
- Kehittämisehdotukset: Ohjaajat ja osallistujat arvioivat yhdessä, miten ryhmää voisi parantaa tulevaisuudessa. Erilaisten kokoonpanojen ja frekvenssien kokeileminen sekä reflektoiminen.
5. Jatkokehitys ja skaalautuvuus
- Mallinnetaan hyväksi havaittu toimintamalli: Dokumentoidaan prosessi ja parhaat käytännöt, jotta ryhmä voidaan ottaa laajemmin käyttöön (Innokylä).
- Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen: Esimerkkien avulla erilaiset verkkoalustat, sivustot, kooste ADHD:ta tukevista sovelluksista.
Ryhmään osallistuvat asiakkaat vaikuttavat ryhmän sisältöön. Pilotointi vaiheessa palautteiden kautta saadaan myös seuraavien tapaamisten valmisteluun tarvittavaa tietoa suoraan osallistujilta.
Neurokirjo- ja ADHD-piirteisten valmiita ryhmämalleja on julkaistu Mielenterveystalon palvelussa sekä Innokylässä. Yhdistämällä nämä ammattilaisten osaamiseen ja asiakkaiden tarpeisiin, saadaan aikaan laadukas ja asiakkaille suunnattu sisältö. Ryhmän suunnitteluun osallistuvat ryhmäpsykoterapeutti sekä neuropsykiatrisen valmentajan koulutuksen saaneet sairaanhoitajat, joilla on kokemusta ryhmätoimintojen pitämisestä mielenterveyden palveluissa. Lopulliseen ryhmän sisältöön vaikuttavat myös ryhmään osallistuvat asiakkaat.
Neuropsykiatristen tutkimuksien jälkeen on mahdollista hoitaa ja tukea asiakkaita ryhmämuotoisesti.
Ryhmä menetelmä: Useita hyötyjä niin asiakkaan kuin ammattilaisenkin näkökulmasta.
Tavoitteena on kehittää ja toteuttaa ADHD-ryhmätoimintaa, joka tukee neurokirjon henkilöitä kokonaisvaltaisesti. Projektissa pyritään vastaamaan ADHD-oireisten tarpeisiin tarjoamalla tietoa, vertaistukea ja konkreettisia keinoja arjen hallintaan. Ryhmätoiminta auttaa asiakkaita ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja haasteitaan sekä löytämään keinoja niiden hallintaan.
Projektin lähtökohtana on ollut Kainuun alueen asukkaiden tarve saada parempaa tukea neurokirjon henkilöille. ADHD- ja autismiliitto ovat saaneet palautetta hoitoon pääsyn haasteista erityisesti Kajaanin mielenterveys- ja riippuvuuksien hoidon toimipisteessä. Ryhmätoiminnan avulla pyritään vähentämään mielenterveyspalvelujen kuormitusta ja parantamaan palveluiden saatavuutta.
Ryhmätoiminnan kehittämisessä hyödynnetään ammattilaisten osaamista ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Tavoitteena on luoda kustannustehokas ja vaikuttava tukimuoto, joka parantaa ADHD-oireisten henkilöiden hyvinvointia ja toimintakykyä. Ryhmän toimivuutta arvioidaan jatkuvasti palautteen ja mittausten avulla, ja tavoitteena on laajentaa toimintamalli koko hyvinvointialueelle
Positiivinen Palaute: Osallistujat kokivat ryhmän hyödylliseksi ja vertaistuen arvokkaaksi. He saivat uusia vinkkejä ja tunsivat olonsa turvalliseksi ja kuulluksi.
Kehitysehdotukset: Monet toivoivat pidempiä tapaamisaikoja ja enemmän käyntikertoja. Lisäksi toivottiin tarjoilujen palauttamista ja enemmän tietoa toimintaterapeutilta.
Jatkoryhmän tarve: Useat osallistujat ilmaisivat tarpeen jatkoryhmälle ja toivoivat ryhmän jatkuvan pidempään.
Yksilöllisyys: Osallistujat arvostivat henkilökohtaista huomioimista ja kysymysten esittämistä kaikille.
Prosessi:
Kevät 2024: "Idea ilmoille"- Esihenkilön hyväksyntä ja kiinnostuneiden työntekijöiden rekrytointi.
Kesä 2024: "Suunnittelu"- Neljä yhteistä tapaamista ryhmänohjaajien kanssa suunnitellen ryhmään rekrytoimista, sisältöjä ja käytänteitä.
Syksy 2024: "Toteutus"- Ryhmän pilotoiminen alkaa
Ryhmiä on kaksi, jotka kokoontuvat joka toinen viikko.
Ryhmään osallistuvat saavat psykoedukaatiota neurokirjosta. Ryhmän sisällöt muokataan ryhmään osallistuvien omista toiveista ja tarpeista. Osallistuja kokevat tulevansa kuulluksi, saavansa tietoa ja keinoja omiin ominaisuuksinsa ja tukea omaan pärjäävyyteensä. Ryhmän tarkoitus on olla myös vertaistuellinen.
Ryhmiin valikoituvien henkilöiden persoonilla ja elämäntilanteilla on merkitystä, esimerkiksi nuori perheetön voi kokea turhautumista, jos ryhmässä keskustelun aiheet ovat perhetilanteisiin tai lapsiperhearkeen liittyviä. Ryhmiin siis kannattaa valikoida kohtalaisen homogeeninen osallistujajoukko. Näissä tilanteissa ryhmänvetäjän rooli korostuu, täytyy olla rohkeutta aiheen rajaamiseen.
Ryhmää muodostaessa kannattaa siis perehtyä hieman asiakkaan taustatietoihin.