Neuropsykiatrisesti oireilevan aikuisen asiakaspolun mallintaminen

Kuvataan neuropsykiatrisesti oireilevan aikuisen hyödynnettävissä olevat arjen tukitoimet, lisätuki sosiaali- ja terveydenhuollossa ja lisätuki erikoissairaanhoidossa Kymenlaakson alueella.

Toimintaympäristö

Neuropsykiatrisesti oireilevien hoidon piiriin hakeutuvien aikuisten määrä on kasvanut Kymenlaakson alueella viime vuosina merkittävästi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Neuropsykiatrisesti oireilevien hoidon piiriin hakeutuvien aikuisten määrä on kasvanut Kymenlaakson alueella viime vuosina merkittävästi.  Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tutkimusjonot ovat pitkiä ja asiakkaat ovat usein monia eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevia henkilöitä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta tarve saada matalalla kynnyksellä apua oireiluun ja saada tarvitsemansa palvelut, jotta arki ja elämänhallinta sujuvoituisi.

Ammattilaisen näkökulmasta tarve vastata asiakkaiden tuen tarpeeseen ja mahdollistaa sujuvat palvelut asiakkaalle. 

Organisaation näkökulmasta tarve yhteensovittaa asiakkaan moninaiset palvelutarpeet toimivaksi kokonaisuudeksi, jotta rajallisesti käytettävät resurssit kohdistuvat mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti ja raskaampien palvelujen tarve siiirtyy tai jopa vähenee.

Yhteiskunnan näkökulmasta tarve tukea ja ylläpitää neuromoninaisten henkilöiden työ- ja toimintakykyä sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projektikoordinaattori toimii koollekutsujana, työpajojen fasilitoijana ja tiedon dokumentoijana.

Työryhmässä edustus terveyspalveluista, sosiaalipalveluista sekä monialaisista työelämäpalveluista, jotka toimivat tiedon tuottajina omista palveluistaan sekä yhteisen työn kehittäjinä.

Tavoiteltu muutos

Neuropsykiatrisesti oireilevien aikuisten matalan kynnykset palvelut, hoitoon ohjautuminen ja tutkimus- ja hoitopolun eri vaiheet kirkastuvat eri toimijoille. 

Toteutussuunnitelma

Neuropsykiatrisesti oireilevan aikuisen asiakaspolun mallintamiseen tarvittavat toimenpiteet:

  • Asiakkaan omatoimisesti hyödynnettävien palvelujen tunnistaminen ja kokoaminen
  • Eri palvelujen matalan kynnyksen palvelujen tunnistaminen ja kokoaminen
  • Oireilun tunnistaminen ja hoitoonohjauksen käytäntöjen yhtenäistäminen
  • Asiakaspolun vaiheiden tunnistaminen
  • Eri ammattilaisten välisen työnjaon kirkastaminen asiakaspolun eri vaiheissa
  • Viestinnän kehittäminen niin ammattilaisten kesken kuin asiakkaalle

Keinoina aiotaan käyttää:

  • Palvelujen edustajien haastatteluja
  • Yhteiskehittämisen työpajoja
  • Chatbot-työkaluja omatoimisten ja matalan kynnysten palvelujen kokoamiseen

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ensisijaisesti Kymenlaakson hyvinvointialueen

Ratkaisun perusidea

Kuvata neuropsykiatrisesti oireilevan aikuisen asiakaspolun vaiheet sekä eri ammattilaisten toimenpiteet polun eri vaiheissa organisaatiossa sovittujen käytänteiden mukaisesti.

Osana asiakaspolun mallintamisen kehittämistä on kehitetty Neuropsykiatrisen tunnistusosaamisen vahvistaminen - koulutus yhteistyössä Terapiat etulinjaan -hankkeen kanssa. Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa perustason osaamista asiakkaiden kohtaamiseen ja tukemiseen ennaltaehkäisevästi ja ennakoivasti, jolloin raskaampien palveluiden / tutkimuksien tarve mahdollisesti siirtyy tai vähenee.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Neuropsykiatrisesti oireilevan aikuisen asiakaspolun mallintaminen on vielä kesken ja sen jatkokehitys edellyttää eri palveluilta sitoutumista yhteiskehittämiseen ja palvelupolun vaiheiden kirkastamiseen. Organisaation eri toimijoita osallistettiin polun mallintamisessa seuraavissa työpajoissa:

  • Hoidon porrasteisuus 
  • Varhainen tuki (matalan kynnykset palvelut sekä hoitoon/ tutkimuksiin ohjautuminen)
  • Jatkohoito perustasolla (perusterveydenhuollossa tehtävät toimenpiteet, sosiaali- ja työelämäpalvelujen hyödynnettävissä olevat arkea, toimintakykyä ja työkykyä tukevat palvelut)
  • Jatkohoito erikoissairaanhoidossa (erikoissairaanhoidossa tehtävät toimenpiteet sekä mahdolliset lääkehoidon seuranta ja kuntoutukset, sosiaali- ja työelämäpalvelujen hyödynnettävissä olevat arkea, toimintakykyä ja työkykyä tukevat palvelut)

Palvelupolun vaiheiden kirkastaminen ja yhdenmukaistaminen edellyttää palveluprosessien kehittämistä, tehtävänkuvien ja vastuiden selkeyttämistä ja niistä selkeää viestimistä eri toimijoiden kesken. Myös asiakasviestinnän kehittäminen nousi esille työpajojen yhteydessä, miten asiakkaita voidaan ohjata ja valmistella prosessiin ennen kuin he ovat palvelujen piirissä.

Henkilöstön neuropsykiatrisen osaamisen vahvistamisen tarve oli tunnistettu jo ennen hanketta, jotta eri taustatekijöiden vaikutuksista (kehitykselliset tai elintavoista / elämäntilanteista) oireilevat henkilöt osattaisiin tunnistaa aiempaa varhaisemmin sekä käynnistää tarvittavat matalan kynnyksen tukitoimet ennen raskaampiin palveluihin ohjautumista. Tähän tarpeeseen kehitettiin Terapiat etulinjaan -hankkeen kanssa koulutus, joka tällä hetkellä odottaa julkaisua. Kyseisen koulutuksen on tarkoitus lisätä eri ammattilaisten tietoa oireilusta sekä antaa konkreettisia matalan kynnyksen tuen työvälineitä asiakastyössä hyödynnettäviksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Neuropsykiatrisesti oireilevat asiakkaat ovat useimmiten useiden eri palvelujen asiakkaita samanaikaisesti, joten palvelukokonaisuuden hahmottaminen ja palveluiden yhteensovittaminen on tärkeä huomioida. Asiakaspolun mallintamiseen tarvitaan ammattilaisten sitoutumista yhteiskehittämiseen niin perusterveydenhuollon, mielenterveyspalvelujen, erikoissairaanhoidon kuin sosiaalihuollon ja työelämäpalvelujen osalta.

Hoidon ja tutkimuspolun porrasteisuus tulee olla selkeä ja eri toimijoiden tiedossa.

Eri ammattilaisten välinen viestintä yhteisen asiakkaan asioiden edistämiseksi on tärkeä ottaa huomioon ja luoda selkeät, yhteiset käytänteet.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Jatkokehityksen tarve tunnistettu, jonka vuoksi arvioitavia tuloksia ei ole saatavilla. Jatkokehityksen vastuu on vielä avoinna.