Nivelrikon digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon digihoitopolku polven ja lonkan nivelrikon kanssa eläville hyvinvointialueen asukkaille. 

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen polven ja lonkan nivelrikkoasiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Nivelrikon digihoitopolku alkaa fysioterapeutin ensikäynnin jälkeen ja tarjoaa kattavasti tietoa nivelrikosta, sen omahoidosta sekä vertaistuesta. Lisäksi polulta saa laajan tietopaketin hyvinvointialueen kuntien liikuntatoimen tarjonnasta ja nivelyhdistyksen toiminnasta. Digihoitopolun muistutukset auttavat  saapumaan liikuntatoimen tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Digihoitopolun kesto on 6 kuukautta. Tämän jälkeen polulla olevat materiaalit jäävät asiakkaan näkyviin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  •  tekniset vaatimukset
  • tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoitopolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaaliset palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella.