Nivelrikon digitaalinen hoitopolku, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Nivelrikon digitaalinen hoitopolku, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Nivelrikon itsehoitopolku on asiointialustan kautta käytettävä kuntoutuksen digipolku nivelrikkoa sairastaville tai niveloireisille asukkaille. Polku sisältää ohjeita ja neuvoja omahoitoon sekä laajaa hyvinvointi-terveystietoa.
Toimintamallin nimi
Nivelrikon itsehoitopolku on asiointialustan kautta käytettävä kuntoutuksen digipolku nivelrikkoa sairastaville tai niveloireisille asukkaille. Polku sisältää ohjeita ja neuvoja omahoitoon sekä laajaa hyvinvointi-terveystietoa.
Nivelrikon digipolku oli alussa kaksiosainen ja koostuu omahoitopolusta sekä personoidusta hoitopolusta. Omahoitopolku oli avoin kaikille niveloireisille ja nivelrikkoon sairastuneille ja toimii mobiilisovelluksella. Polkuun kuuluu tietopaketti, johon kaikki halukkaat pääsevät tunnistautumalla ja hyväksymällä käyttöehdot. Omahoitopolulta on ohjaus kuntien liikuntaneuvontaan ja tarvittaessa fysioterapeutille chatin tai digitaalisen ajanvarauksen kautta.
Digiterapeutti voi avata asiakkaalle personoidun hoitopolun, jossa on mahdollista viestiä ammattilaisen kanssa sovelluksen välityksellä. Polun kautta näkyy myös asiakkaalle varatut digiterapeutin ajanvaraukset sekä hänelle luodut tehtävät, joita voivat olla esimerkiksi harjoiteohjeet tai liikuntapäiväkirja.
Digihoitopolku käynnistyi 4.9.2024 alkaen pilottina. Polulla ei ole etukäteen päätettyä loppumisaikaa, mutta se voidaan sulkea ammattilaisen toimesta, asiakkaan halutessa. Polulla olevat tiedot jäävät tällöin asiakkaalle näkyviin.
Pilotti päättyi 1/25, kun hyvinvointialueella otettiin käyttöön uusi asiointialusta. Nivelrikon itsehoitopolku siirrettiin uudelle alustalle ja on ollut asiakkaiden käytettävissä 3/25 alkaen. Ensimmäisen kuukauden aikana polkua ladattiin yli sata kertaa uudella alustalla ja lokakuun loppuun mennessä aloitettuja polkuja on ollut yhteensä 546 kpl.
Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia digitaalisia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. Etäpalveluita voidaan hyödyntää moniin asiakkaiden tarpeisiin muun muassa omahoidon ja kuntoutumisen tukena.
Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa lähdettiin kehittämään nivelrikkopotilaalle digitaalista hoitopolkua hankkeen tuella. Sotepalveluiden lisäksi ennaltaehkäisevä työ, eri toimijoiden välinen yhteistyö sekä asiakkaiden omahoitokykyisyys ovat merkittäviä tekijöitä monien pitkäaikaissairauksien hoidossa. Pilottina käynnistyneen digipolun tekninen toteutus on rahoitettu ICT-muutoshankkeesta. Pilotin jälkeen polku päädyttiin siirtämään uudelle asiointialustalle.
Nivelrikko on yleinen sairaus ja sen etenemiseen voidaan osin vaikuttaa elämäntavoilla ja omilla valinnoilla. Nivelrikkoon sairastuvat ohjautuvat usein kuntoutukseen liian myöhään. Riittävän varhain aloitettu soveltuva liikunnallinen elämäntapa voisi hidastaa taudin etenemistä tai ennaltaehkäistä sen syntyä. On tärkeää, että sairaudesta on saatavilla tietoa sekä tarpeen mukaan ohjausta ja neuvontaa omahoidon tueksi.
Kymenlaakson hyvinvointialueella on asukkaista kerätty kehittäjäjoukko prototyypit, joiden mielipiteitä hyödynnetään esimerkiksi palveluiden kehittämisessä. Kysyimme tältä joukolta esimerkkien avulla, missä muodossa he haluaisivat saada tietoa sairauksiinsa liittyen digitaalisella hoitopolulla. Eniten kannatusta sai lyhyet oppaat, videot sekä kuvalliset ohjeet, joita kaikkia on käytetty nivelrikon digihoitopolulla.
Digipolusta tiedotettiin Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilla, Intrassa, somessa sekä eri toimipisteiden inforuuduilla. Pilotin kautta toivottiin kokemusta digipolun toiminnasta, että toimintoja voidaan edelleen kehittää.
Polun kehittämiseen kului aikaa noin 5kk, jolloin työpajoja pidettiin säännöllisesti suunnitellun mukaisesti. Kehittäminen toteutettiin hankkeen tuella sekä rahan että aikaresurssin suhteen. Hyvän lopputuloksen saavuttamiseen tarvitaan sitoutuneet ammattilaiset, jotka ovat mukana koko prosessin ajan.
Uuden asiointialusta myötä polun käyttö lisääntyi huomattavasti, kun polku oli entistä helpommin suuren asiakaskunnan löydettävissä. Keskittäminen on kannattavaa ja lisää kaikkien palveluiden käyttäjämääriä.
Niveloireisen itsehoitopolku herätti pilotin aikana kiinnostusta ja polkua ladattiin syksyn aikana 42 kertaa. Personoidulle polulle ei tullut ketään halukkaita. Polkujen käynnistyessä oli jo tiedossa, että hyvinvointialueen digialustakilpailutuksen päätyttyä polkujen alusta voi muuttua, joten pilotti pidettiin pienenä ja sitä mainostettiin vain käynnistyksen yhteydessä. Pilotti päättyi 1/25 ja nivelpolku otettiin käyttöön uudella alustalla, jossa asiakasmäärät kasvoivat reippaasti heti käynnistymisen myötä.
Kansikuva