Nuorten ja lapsiperheiden tarina-auttaminen (Zoturi) ja verkkoauttaminen, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Tarina- ja verkkoauttamisen palvelu on matalankynnyksen digitaalinen ohjaus- ja keskustelupalvelu, jossa asiakas asioi anonyymisti. Tarina-auttamisen palvelut tuottaa Zoturi Oy ja chatissa vastaavat hyvinvointialueen sote-ammattilaiset.
Tarina-auttamisen ja verkkoauttamisen palvelu on käytössä koko Satakunnan hyvinvointialueella. Sosiaali- ja terveydenhuoltolait määrittelevät, että yhdenmukaiset palvelut on tarjottava asuinpaikasta riippumatta. Erityisesti lasten ja nuorten ahdistuneisuus on lisääntynyt ja perheiden ongelmat ovat monimutkaistuneet, jolloin myös palvelutarve on kasvanut ja palveluihin pääsy on heikentynyt. Verkkopalvelun tavoitteena on edistää nopeampaa hoitoon pääsyä, vahvistaa ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen palveluita, lisätä osallisuuden kokemusta sekä edistää hyvinvointialueen sähköistä asiointia.
Asiakas ohjautuu tarina-auttamisen sivustoille enjaksa.fi ja normaali.fi sosiaalisen median, hakukoneen tai sata.fi -verkkosivujen kautta. Normaali.fi ja enjaksa.fi -sivustoilla on käytössä verkkosivuoptimointi. Sivuilla on mahdollisuus tehdä huolitesti, joka ohjaa avunhakijan hänelle sopivien ohjausvideoiden pariin. Ohjausvideoista asiakas saa vertaistukea ja kannustusta asian puheeksi ottamiseen ammattilaisen kanssa, mutta videoista voi löytyä myös ratkaisu ongelmaan. Videoita verkkosivuilla on jo yli 600 erilaista ja niitä voidaan hyödyntää laajasti myös kohtaamisvastaanotoilla. Mikäli varattu käyntiaika menee ajallisesti pidemmän ajan päähän, ammattilainen voi opastaa asiakkaan videoiden pariin odotusaikana. Videoiden lisäksi sivustot ohjaavat asiakkaan tarvittaessa hyvinvointialueen ammattilaisten ylläpitämään chattiin. Chatin aukioloajat ovat maanantai-keskiviikko kello 14.00-17.00, torstai kello 14.00-22.00 ja perjantai kello 14.00-17.00. Chatin ollessa suljettuna, asiakkaalla on mahdollisuus jättää avunpyyntö Pyydä apua napin kautta. Pyyntöön vastataan 1–3 arkipäivässä. Tällä palvelukonseptilla asiakkailla on kiireetöntä palvelua tarjolla kokoaikaisesti, ajasta ja paikasta riippumatta.
Tarina-auttaminen ja verkkoauttamisen chat on tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, nuorille ja lapsiperheille, mutta palvelua voi käyttää kuka tahansa Satakunnan hyvinvointialueen asukas. Palvelussa voi keskustella lasten, nuorten ja perheiden erilaisiin elämäntilanteisiin liittyvistä tuen tarpeista ja haasteista. Kysymyksessä voi olla mikä tahansa asia. Se voi liittyä asiakkaan omaan tilanteeseen, perheen tilanteeseen tai jonkun muun apua tai tukea tarvitsevan läheisen henkilön tilanteeseen. Asiakaspalautetta kerätään palvelun kehittämistä varten sekä asiakkailta että ammattilaisilta.