Nuorten ja lapsiperheiden tarina-auttaminen (Zoturi) ja verkkoauttaminen, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)

Tarina- ja verkkoauttamisen palvelu on matalankynnyksen digitaalinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jossa asiakas asioi anonyymisti. Tarina-auttamisen palvelut tuottaa Zoturi Oy ja chatissa vastaavat hyvinvointialueen sote-ammattilaiset.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Nuorten ja lapsiperheiden tarina-auttaminen (Zoturi) ja verkkoauttaminen, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarina- ja verkkoauttamisen palvelu on matalankynnyksen digitaalinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, jossa asiakas asioi anonyymisti. Tarina-auttamisen palvelut tuottaa Zoturi Oy ja chatissa vastaavat hyvinvointialueen sote-ammattilaiset.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

27.03.2024

Viimeksi muokattu

27.03.2024
Toimintaympäristö **

Tarina-auttamisen ja verkkoauttamisen palvelu on käytössä koko Satakunnan hyvinvointialueella. Sosiaali- ja terveydenhuoltolait määrittelevät, että yhdenmukaiset palvelut on tarjottava asuinpaikasta riippumatta. Erityisesti lasten ja nuorten ahdistuneisuus on lisääntynyt ja ongelmat ovat monimutkaistuneet, jolloin myös palvelutarve on kasvanut ja palveluihin pääsy on heikentynyt. Verkkopalvelun tavoitteena on edistää nopeampaa hoitoon pääsyä, vahvistaa ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen palveluita, lisätä osallisuuden kokemusta sekä edistää hyvinvointialueen sähköistä asiointia. ​

Asiakas ohjautuu tarina-auttamisen sivustoille enjaksa.fi ja normaali.fi sosiaalisen median tai hakukoneen kautta. Sivuilla on mahdollisuus tehdä huolitesti, joka ohjaa avunhakijan hänelle sopivien ohjausvideoiden pariin. Ohjausvideoista asiakas saa vertaistukea ja kannustusta asian puheeksi ottamiseen ammattilaisen kanssa. Videoita verkkosivuilla on jo yli 600 erilaista ja niitä voidaan hyödyntää laajasti myös kohtaamisvastaanotoilla. Videoiden lisäksi sivustot ohjaavat asiakkaan tarvittaessa hyvinvointialueen ammattilaisten ylläpitämään chattiin. Chatin ollessa suljettuna, asiakkaalla on mahdollisuus jättää avunpyyntö Pyydä apua napin kautta. Pyyntöön vastataan 1–3 arkipäivässä. Tällä palvelukonseptilla asiakkailla on kiireetöntä palvelua tarjolla kokoaikaisesti, ajasta ja paikasta riippumatta. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tarina-auttaminen ja verkkoauttamisen chat on tarkoitettu ensisijaisesti lapsille, nuorille ja lapsiperheille, mutta palvelua voi käyttää kuka tahansa Satakunnan hyvinvointialueen asukas Asiakaspalautetta kerätään sekä asiakkailta että ammattilaisilta.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä