Nuorten ja nuorten aikuisten osallisuuden edistäminen, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I2)

Kanta-Hämeessä edistetään nuorten osallisuuden muotoja. Työvälineeksi kehitetään digitaalisen asiakasraadin mallia.

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (Oma Häme) asuu yhteensä noin 170 000 asukasta. Heistä lähes 55 %:a asuu Hämeenlinnan seudulla, noin 26 %:a Riihimäen seudulla ja hieman alle 20 %:a Forssan seudulla (5/2021 väestötieto12). 

Kehittämiseen olennaisesti vaikuttavat tekijät:

Poliittiset tekijät: Oikeusministeriö valmistelee kansallisen ohjelman demokratian ja osallistumisen edistämiseksi (yksi painopisteistä lasten ja nuorten osallisuuden edistäminen). Hyvinvointialuelain mukaan hyvinvointialueen asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan. Aluevaltuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista ja menetelmistä

Ekonomiset tekijät: Hyvinvointialueen rahoitus perustuu valtion rahoitukseen. Talousarvio vuodelle 2024 on alijäämäinen ja hyvinvointialueen tulee kattaa alijäämänsä vuoden 2026 loppuun mennessä. Tällä on merkittäviä vaikutuksia organisaation toimintatapoihin sekä –mahdollisuuksiin. Digitaalisen osallistumisalustan valintaan vaikuttaa tulevaisuudessa kilpailutusta koskeva sääntely ja rahoitus.

Sosiaaliset tekijät: Osallisuuden kokemus heikentynyt alueella. Myös luottamus hallintoon ja kokemus siitä, että voi vaikuttaa päätöksentekoon, heikentyneet kansallisesti. Valittu digitaalinen osallistumisen menetelmä ei sovellu kaikille, joten yhdenvertaisen saavutettavuuden näkökulmasta on tärkeää, että nuorilla on käytössä myös muunlaisia osallistumisen tapoja. Maakunnan haasteena ovat etenkin ikääntyneen väestönosan suhteellisen osuuden kasvu ja syntyvyyden lasku. Näin ollen nuoria on alueella tulevaisuudessa todennäköisesti vähemmän. Myös esimerkiksi palveluverkon muutokset saattavat vaikuttaa väestöön esim. muuttoliikkeenä pois alueelta.

Teknologiset tekijät: Digitaalisesti toteutettavissa osallistumisen menetelmissä huomioitava tietoturvallisuus sekä prosessissa ja tiedostojen säilytyksessä että niiden hallinnassa.

Ekologiset tekijät: Digitaalinen alusta ei suoraan kuluta materiaalia tai aiheuta jätteitä. Näin ollen se on melko ekologinen. Nuorilla on myös keskimäärin melko hyvä ympäristötietoisuus, joka todennäköisesti vaikuttaa heidän näkemyksiin raadissa käytävissä keskusteluissa. Digitaalinen raati tuo mahdollisuuden keskustella kestävästä kehityksestä hyvinvointialueella. Ekologisuuteen liittyvät kysymykset ovat kuitenkin kompleksisia, joten kaikkea ei voi tässä huomioida.

 

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nuorten osallisuuden edistämisen toimintamalli vastaa seuraaviin hyvinvointialueen strategisiin painopisteisiin:

  • järjestämme vaikuttavat palvelut
  • osaamme ennakoida

Nuorten osallisuuden edistämisen toimintamalli vastaa seuraaviin hyvinvointialueen arvoihin:

  • asiakaslähtöisyys
  • vaikuttavuus
  • rohkeus

Nuorten osallisuuden edistämisen toimintamalli vastaa hyvinvointialueen palvelustrategiaa, jossa todetaan, että

”asukkaiden ja asiakkaiden osallisuudella on tärkeä rooli hyvinvointialueen toiminnassa ja sen kehittämisessä. Asukkaiden, asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksien edistämistä tulee tehdä suunnitelmallisesti ja nähdä asukkaat hyvinvointialueen keskeisenä voimavarana.”

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Suomalaisen demokratian heikkous on se, että moni kokee, ettei kykene vaikuttamaan itseään koskeviin asioihin ja yhteiskunnan kehitykseen. Osallisuudessa suuria sosioekonomisia ja alueellisiakin eroja.

Nuorten digitaalinen asiakasraati vastaa seuraaviin kansallisen demokratiaohjelman 2025 tavoitteisiin;

  • Tukea lasten ja nuorten osallistumista.
  • Vahvistaa ulkopuolisuutta kokevien osallistumista
  • Edistää kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä ja elinvoimaisuutta.

Nuorten osallisuuden kokemusta tulee vahvistaa, ja erityisesti niiden nuorten ääni tulisi saada kuuluviin, jotka eivät yleensä osallistu yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Organisaatio saa palveluiden kehittämisen tueksi tietoa ja näkemyksiä nuorilta, jotta palveluista osataan tehdä asiakaslähtöisempiä, tehokkaampia ja vaikuttavampia.

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehdään yhdessä poikkihallinnollisesti. Mukana osallisuustyön asiantuntijoita, viestintä, nuorten palveluiden asiantuntijoita sekä opiskeluhuollon asiantuntijoita.

Osallisuustyön asiantuntijat toimivat prosessin vastuuhenkilöinä. Viestintä ja muut keskeiset kumppanit tukevat esimerkiksi toimintamallin markkinointia. Nuorten palveluista saadaan toimintamalliin substanssiosaamista.

Tavoiteltu muutos

Luodaan nuorten osallisuuden edistämiseksi digitaalinen asiakasraati, joka kiinnittyy kehittämiseen, ja jonka toiminta on aidosti vaikuttavaa Oma Hämeessä. Toimintamalli on monistettava, ja näin ollen laajasti hyödynnettävissä. 

Vahvempi osallisuuden kokemus edistää nuorten hyvinvointia, lisää merkityksellisyyden ja kuuluvuuden tunnetta, sekä vahvistaa hallinnan tunnetta ja uskoa siihen, että voi osallistua ja vaikuttaa asioihin.

 

Muutoksen mittaaminen

Osallistujien määrä ja sitoutuneisuus

Nuorten raadin teemat ja aidot vaikuttamismahdollisuudet. Eli miten ovat vaikuttaneet päätöksentekoon tai palveluiden kehittämiseen.

Asiakaspalaute ja sidosryhmien palaute

Toimintamalli on myös yksi pieni toimenpide osallisuuden kokemuksen vahvistamiseksi, jota mitataan esimerkiksi kouluterveyskyselyissä. Yksinään ei todennäköisesti vaikuta merkittävästi alueen tuloksiin.

Toteutussuunnitelma

1.Nuorten digitaalinen asiakasraati -idean esittely sidosryhmille

2.Perustettavan toimintamallin yhteiskehittäminen sidosryhmien kanssa

3.Kustannusten ja resurssien laskeminen

4.Digitaalisen alustan toiminnallisuuksien opettelu ja keskustelualustan perustaminen

5.Nuorten digitaalisen asiakasraadin markkinointi

6.Raadin käynnistäminen

7.Raadin toimintakausi: osallistujien näkemysten kuuleminen

8.Tulosten kerääminen ja analysointi

9.Tuloksista tiedottaminen osallistujille ja keskeisille sidosryhmille

10.Asiakas- ja sidosryhmäpalautteen perusteella toimintamallin kehittäminen, rakentaminen ja kuvaaminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nuorten ääntä on kuultu ja digitaalisia sekä livetilaisuuksina toteutettavia osallistumisen muotoja kokeiltu:

  • Polis-keskustelu palveluverkon muutoksista (syksy 2023)
  • Nuorten Digiraati – (kevät 2024)
  • Kouluterveyskyselyn (2024): tuloksissa tullut ilmi, että nuoria pitäisi kuulla enemmän
  • Keskustelutilaisuus kouluterveyskyselyn tuloksista (kevät 2024)
  • Ohjaamon nuorille järjestetty työpaja digitaalisesta palvelutarjottimesta
  • Topaasia –pelin kokeilu hyvinvointialueen nuorisovaltuustossa. (Positiivinen palaute sähköisestä, ketterästä menetelmästä osallistua ja vaikuttaa)

  Nuoret tuoneet monella tapaa esiin kiinnostusta osallistua ja vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan kehittämiseen.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ideoinnin pohjana toimii hyvinvointialueen päätös järjestää alueella asiakasraatitoimintaa palveluiden kehittämisen tueksi. Nuorten digitaalisessa asiakasraatimallissa hyödynnetään soveltuvin osin hyvinvointialueen muuta asiakasraatitoimintamallia.

Nuorten digitaalisen asiakasraadin toimintamallin kehittämisessä hyödynnetään esimerkiksi oikeusministeriön ylläpitämää digiraati -osallistumisen verkkoalustaa.

Liitteet
Ideointi

Nuorten osallistuminen ja vaikuttaminen pitää tehdä helpoksi, ketteräksi ja turvalliseksi. Sen vuoksi nuorten osallistumisen toimintamallien kehittämisessä täytyy huomioida ainakin seuraavia asioita:

  • Nuorten elämäntyyli ja tapa viestiä
  • Nuoria kiinnostavat teemat ymmärrettävällä kielellä
  • Keskustelun ilmapiirrin tulee olla turvallinen
Idean valinta

Hyvinvointialueella toimiva nuorten digitaalinen asiakasraati

Raadissa otetaan huomioon nuorten osallisuuteen liittyvät erityispiirteet:

  • •Turvallisen tilan periaatteet
  • •Lyhyempi kesto (4 kuukautta)
  • •Asynkronisuus
  • •Nuoria kiinnostavat teemat ymmärrettävällä kielellä
Liitteet
Kuva
Liiketoimintamalli - Lean Canvas
Idean testaus asiakkaalla

Ideaa on esitelty organisaation sisäisille asiakkaille/sidosryhmille (toimialat, eli henkilöt, joilla on substanssiosaamista nuorten raadissa keskusteltavista teeemoista).

Ratkaisun testaaminen

Toimintamallia on ollut tarkoitus testata ensimmäisen kerran vuoden vaihteessa 2024-2025.

Markkinointia on tehty monikanavaisesti esimerkiksi:

  • Yhteistyöverkostot (yhdyspintatyöryhmät)
  • Nuorisovaltuustot
  • Ohjaamo
  • Sosiaalinen media
  • Verkkosivut
  • Wilma-viestintä

Raadin toiminta siirtyy ja kehittäminen jatkuu, sillä nuoria ei ilmoittautunut riittävästi raadin käynnistämisen ensimmäisessä vaiheessa.

Liitteet
Kuva
Asiakasraadin alustava aikataulu
Kokeilussa opittua

Nuorten innostaminen toimintaan vaatii lisää markkinointia.

Sisäisesti viestintää täytyy tehostaa, jotta toimialat sitoutuisivat toimintaan vahvemmin.

Raadin teemoja tulee kehittää nuoria kiinnostavimmaksi.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointialueella toimiva monistettava ja laajasti hyödynnettävä nuorten digitaalisen asiakasraadin toimintamalli

Raadissa otetaan huomioon nuorten osallisuuteen liittyvät erityispiirteet:

  • Turvallisen tilan periaatteet
  • Lyhyempi kesto (4 kuukautta)
  • Asynkronisuus
  • Nuoria kiinnostavat teemat ymmärrettävällä kielellä
  • Mahdollisuus keskustella nimettömästi
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamisessa ja levittämiseksi osaksi arjen toimintaa, toimintamallista tehdään seuraavat toimenpiteet:

  • Palvelupolun kuvaus visuaalisesti tai kirjallisesti (esim. blueprinttaus tai käyttäjäkuvaukset)
  • Palvelupolun ohjeistus organisaatiolle: ohjeistus ja kuvaus miten palvelupolku näkyy asiakkaalle viestinnässä, palveluissa, toimintaympäristössä ja toiminnassa.
  • Viestintä ja tiedottaminen toimintamallista hyvinvointialueella poikkihallinnollisesti

Toimintamallin juurruttaminen vaatii

Osallisuustyön asiantuntijoiden asiantuntijatuki

Asiakasraadin teemojen substanssiosaajia (esimerkiksi ammattilaisia, jotka työskentelevät ja kehittävät keskustelun aiheena olevia asioita)

Taloudellinen resurssi on pienimuotoinen, ja linjassa hyvinvointialueen muun asiakasraatitoimintaan budjetoidun resurssin kanssa. Taloudelliset kulut muodostuvat seuraavista:

  • aloitus- ja lopetustilaisuudet, joihin liittyy mahdolliset tilavuokra- ja tarjoilukulut)
  • nuorten palkitsemiseen liittyvät kulut (sovelletaan hyvinvointialueen kehittäjäasiakkaiden palkitsemistaulukkoa)

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Organisaation sisäinen sitouttaminen vaatii koulutusta osallisuustyön merkityksestä ja sen myönteisistä vaikutuksista organisaation kehittämistyöhön ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laajasta tiedottamisesta huolimatta nuorten mukaan saaminen on ollut haastavaa. Kehittäminen jatkuu edelleen.