Nuorten mielen tuki -toimintamalli Oulunkaaren perhe- ja sosiaalipalveluissa
MieTu on vakavasti oirehtiville alle 18-vuotiaille nuorille tarkoitettu mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen suunnattu palvelu, joka on kehitetty ja toteutettu tiiviissä yhteistyössä sosiaali- ja terveyspalveluiden kesken.
Tämä toimintamalli on siirretty Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta.
Mielen tuki -toimintamallia lähdettiin kehittämään, koska huomasimme, että olemassa olevilla palveluilla (esim. psykologi, lastensuojelupalvelut) ei kyetty vastaamaan riittävällä tavalla psyykkisesti vakavasti oirehtivien nuorien tarpeisiin heidän kotiuduttua psykiatrian osastolta tai hoitokontaktin päättymäisillään ollessa nuorten psykiatrian poliklinikalla.
Toimintamallissa työskentelee kaksi työntekijää; Sosiaaliohjaaja ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Molemmilla työntekijöillä on vankka työkokemus sekä päihde- että mielenterveysongelmien parissa työskentelystä. He ovat oman alansa vahvoja asiantuntijoita. Heillä on myös rohkeutta käyttää erilaisia luovia työmenetelmiä asiakkaiden kohtaamisessa. Nuorten ja heidän perheiden kanssa työskentelyssä huomioidaan molempien työntekijöiden vahvuudet. Työtä tehdään perheiden tarpeen mukaisesti sekä parityönä että yksin. Työskentelyssä otetaan huomioon nuoren verkosto. Koulun ja vanhempien kanssa tehdään yhdessä suunnitelmia ja yhteydenpito on säännöllistä
Toimintamallin tarkoituksena on saada nuoren ja hänen perheensä tilanteeseen muutos, joka edistää ja vahvistaa heidän hyvinvointiaan. Työskentelyn alussa kartoitetaan nuoren kokonaisvaltainen tilanne huomioiden nykyhetken lisäksi elämänhistoria. Nuoren vahvuudet ja voimavarat tuodaan näkyviin, joiden avulla työskentelyssä pyritään tietynlaiseen muutokseen. Muutostyöskentelyssä edetään varovasti nuorta kuunnellen ja tukien. Työskentelyssä käytetään erilaisia menetelmiä esimerkiksi tunnetyöskentelyä erilaisten tehtävien tai korttien avulla. Myös koko perheen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja myös heidän tuentarpeet huomioidaan.
Toimintamallin vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti. Työntekijät ovat kehittäneet olemassa olevien muiden arviointityökalujen pohjalta oman, meidän toimintaan sopivan arviointityökalun. Arviointityökalussa arvioidaan eri osa-alueita: esimerkiksi arjen sujuvuus (koulu, koti, harrastukset), psyykkinen ja fyysinen terveydentila, päihteet, sosiaaliset suhteet). Nuori itse arvioi onko tilanteeseensa tyytyväinen ja mihin kokee tarvitsevansa muutosta. Työskentely pohjautuu näihin konkreettisiin muutostarpeisiin.
Työskentelyä ja nuoren hyvinvoinnin edistymistä eri osa-alueilla arvioidaan yhdessä nuoren kanssa sekä hänen verkostojen kanssa. Nuoret itse, vanhemmat ja myös eri verkostot, ovat huomanneet nuorten tilanteen muuttuneen paremmaksi. Nuoret ovat ottaneet toimintamallin hyvin vastaan, he ovat olleet pääsääntöisesti sitoutuneita sovittuihin tapaamisiin ja he ovat kyenneet käymään keskusteluja vaikeistakin asioista
Toimintamallin tarkoituksena on saada nuoren ja hänen perheensä tilanteeseen muutos, joka edistää ja vahvistaa heidän hyvinvointiaan. Työskentelyn alussa kartoitetaan nuoren kokonaisvaltainen tilanne huomioiden nykyhetken lisäksi elämänhistoria. Nuoren vahvuudet ja voimavarat tuodaan näkyviin, joiden avulla työskentelyssä pyritään tietynlaiseen muutokseen. Muutostyöskentelyssä edetään varovasti nuorta kuunnellen ja tukien. Työskentelyssä käytetään erilaisia menetelmiä esimerkiksi tunnetyöskentelyä erilaisten tehtävien tai korttien avulla. Myös koko perheen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä ja myös heidän tuentarpeet huomioidaan.
Toimintamallin vahvuus on se, että se lähtee aidosti asiakkaan tarpeista ja toiminta on yksilöllisesti räätälöityä, suunnitelmallista ja tiivistä kokonaisvaltaista tukea. Työskentely on voimavaralähtöistä ja nuorta aktiivisesti osallistavaa. Työote on jalkautuvaa ja työtä tehdään nuoren omassa toimintaympäristössä. Työskentelyssä pyritään saavuttamaan nuoren ja työntekijän välille luottamuksellinen ja turvallinen suhde, jolloin nuorella on rohkeutta nostaa esiin vaikeitakin asioita. Nuorta tavataan tiiviisti, nuoren omasta tarpeesta riippuen. Tapaamiset toteutetaan kodin omaisessa tilassa tai vaihtoehtoisesti tapaamisiin sisällytetään toimintaa ja käydään esimerkiksi ulkoilemassa tai kahvilassa. Toiminnallisuus voi olla myös nuoren asiointiapuna olemista tai harrastustoimintaa. Nuorta voidaan tavata myös kotona tai koulun tiloissa. Työntekijän jalkautuminen nuoren toimintaympäristöön mahdollistaa varmemmin tapaamisten toteutumisen.
Mielen tuki -toiminta on tarkoitettu nuorille, joilla on psyykkistä oireilua (tyypillisimmillään masennus-, ahdistuneisuus-, tai paniikkioireilua, itsetuhoisuutta), vakavia koulunkäyntiin liittyviä vaikeuksia, runsasta päihteiden käyttöä tai vaara syrjäytyä. Kohderyhmä on tiiviisti rajattua, jotta asiakasmäärät saadaan pidettyä maltillisina ja työskentely asiakkaiden kanssa on mahdollista toteuttaa intensiivisesti sekä yksilöllisiä palveluja räätälöiden, vaikuttavasti.