Nuorten mtp-työn vahvistaminen 2.asteen oppilaitoksissa , Keski-Suomen HVA (RRP, P4 I1)
Tuetaan mtp-palveluiden ja opiskeluterveydenhuollon toimintaa kahden sairaanhoitajaparin jalkautumisella lähemmäs 2.asteen opiskelijoita. Tällä pyritään vapauttamaan resurssia esim. pidempiaikaisten hoitosuhteiden edistämiseen.
Oivalla ja ymmärrä
Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman 1.vaiheessa toteutettiin kattava palveluvajeanalyysi, jonka mukaan lasten ja nuorten kohdalla mm. etäkoulu on vaikuttanut heikentävästi oppimisvaikeuksista ja neuropsykiatrisista haasteista kärsiviin oppilaisiin. Ahdistuneisuudesta ja masennusoireilusta kärsivien osuus on kasvanut koronan aikana ja hoito- ja palveluvelkaa on kertynyt mm. oppilas- ja opiskeluhuollon palveluihin koko maakunnassa. Toimenpiteellä pyritään vapauttamaan oppilashuollon resursseja heidän lakisääteisiin tehtäviinsä.
Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.
Toimenpide kiinnittyy vahvasti palvelutuotantoon maakunnassa. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta palkataan kaksi psykiatrisen sairaanhoitajan työparia, jotka vahvistavat 2.asteen mtp-työskentelyä ja opiskeluterveydenhuoltoa. Sairaanhoitajat sijoittuvat jo palvelutuotannossa oleviin mtp-tiimeihin ja tekevät yhteistyötä oppilas- ja opiskeluhuollon, nuorisovastaanoton, perusterveydenhuollon sekä muiden perustason nuorten mtp-toimijoiden kanssa.
Sairaanhoitajien työpanoksen tuella voidaan vapauttaa resursseja esimerkiksi pidempiaikaisten hoitosuhteiden edistämiseen ja hoidon jatkuvuuden vahvistamiseen sekä opiskeluterveydenhuollon diagnostiikan ja hoidon edellyttämien tutkimusten tekemiseen.
Palvelun käyttäjien eli 2.asteen oppilaitoksissa opiskelevien nuorten toiveita ja tarpeita kartoitetaan kyselyn avulla. Kyselyn tarkoituksena on selvittää miten nuoret toivovat voivansa ottaa ammattilaiseen yhteyttä, missä tapaamiset voisivat tapahtua, millaisia sähköisen asioinnin kanavia voitaisiin hyödyntää jne.
Kuvittele ja kokeile
Pohjois-Savon hyvinvointialueella Kestävän kasvun ohjelmassa vastaavantyyppistä toimintamallia on pilotoitu pienellä alueella perusopetuksessa. Tätä toimintatapaa tullaan benchmarkaamaan.