Ohjaamo käyttöliittymänä ja kehittämisalustana
Kokoamalla, koordinoimalla ja tehostamalla nykyistä palvelujärjestelmää Ohjaamo tarjoaa nuorelle tietoa, neuvontaa ja ohjausta sekä pääsyn hänen tarvitsemiinsa palveluihin.
Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 29.9.2016, viimeksi muokattu 29.9.2016).
Eri organisaatioiden toimesta tuotetut palvelut voivat olla tukea tarvitsevalle nuorelle vaikeasti löydettävissä. Toisinaan palvelut taas ovat voineet jäädä moninaista tukea ja ohjausta tarvitsevan nuoren näkökulmasta liiaksi yksittäisiksi toimenpiteiksi, jotka ovat ketjuuntuneet toisiinsa löyhästi. Asiakas on voinut käydä läpi huomattavan määrän eri palveluita ja toimenpiteitä, mitkä eivät ole olleet tarkoituksenmukaisia, eivätkä oikeanaikaisia asiakkaan palvelutarpeeseen ja tilanteeseen nähden. Asiakasprosessi ei muodosta kokonaisuutta, joka johtaisi systemaattisesti eteenpäin.
Näiden seikkojen ohella on huomioitava nuorten elin- ja toimintaympäristössä tapahtuneissa muutoksista johtuva nuorten ongelmien monimutkaistuminen. Rovaniemellä alle 30-vuotiaiden nuorten joukossa on valtakunnallista tasoa enemmän työttömiä työnhakijoita, sairauspäivärahaa saavia ja kuntoutustuella olevia henkilöitä.
Palveluiden tulee toimia yhden luukun periaatteella kokoamalla yhteen hyvinvointi-, koulutus- ja työllistymispalvelut yli hallinto- ja sektorirajojen, jotta nuoret saavat tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti ja nopeasti.
Ydinkysymyksiä ovat, mikä toimija vastaa mistäkin nuorten palvelusta ja kuka vastaa asiakasprosessista sekä asiakkaan tilanteen etenemisestä. On selkeä tarve kehittää eri toimijoiden työnjakoa sekä yhteisiä prosesseja ja koordinointia, jotta voidaan vastata paremmin nuorten ja aikuisten moninaisiin palvelutarpeisiin. Tätä varten on käynnistetty Ohjaamo -toiminta. Ohjaamon kautta rakennetaan asiantuntijoiden verkostosta pysyvää monialaista, organisaatiorajat ylittävää työyhteisöä, jossa nuoret mielletään aiempaa selkeämmin yhteisiksi asiakkaiksi.
Hankkeen päätoteuttaja: Rovaniemen kaupunki, Sanna Mäensivu, projektipäällikkö, Anna Sorro ja Joni Minkkinen, hankesuunnittelija, s-posti: etunimi.sukunimi@rovaniemi.fi, Osatoteuttajat: Rovaniemen koulutuskuntayhtymä ja Nuorten ystävät ry
Ohjaamo -hankkeen keskeisenä tavoitteena on rakentaa Rovaniemelle uudenlainen moniammatillinen palvelupiste, jonka kautta muodostetaan eri alojen asiantuntijoista koostuva monialainen ja organisaatiorajat ylittävä työyhteisö, jolla on yhteiset asiakkaat. Uuden palvelupalvelumallin turvin halutaan taata tarpeellisten työ- ja koulutusratkaisujen sekä palveluiden olemassa olo, työnjaon selkeys niiden järjestämisessä ja oikeat palvelut oikealle kohderyhmälle. Ohjaamon kautta lähdetään koordinoimaan sirpalemaista toimijakenttää ja palvelemaan nuorta tarvelähtöisesti. Ohjaamo -toiminnan keskeisenä ajatuksena on se, että nuori kokee saavansa tuen yhdestä paikasta kokonaisvaltaisesti tutun aikuisen kautta riippumatta siitä, montako viranomaista hänen asioitaan on käsittelemässä. Matalan kynnyksen palvelupiste fyysinä paikkana ja ikään kuin käyttöliittymänä tai kehittämisalustana on merkittävässä asemassa Ohjaamo -toiminanna toteuttamisessa. Yhtä aikaa kyse on kuitenkin myös laajemmasta muutoksesta uudenlaiseen, ohjaamomaiseen työotteeseen, joka ei ole sidottu tiettyyn paikkaan.
Nuoren palvelemisessa painopiste on yksilöllisessä kohtaamisessa. Työtä tehdään yhteistyössä ohjaamoverkoston kanssa olemassa olevia palveluja hyödyntäen ja uusia kehittämällä yritys- ja järjestösektorilla. Jos nuorta ei pystytä auttamaan ohjaamosta käsin ohjaamontyöntekijöiden tai ohjaamoverkoston toimesta, pyritään nuorelle löytämään hänen tarvitsemansa palvelut kumppanuusverkostosta. Nuorelle nimetään henkilökohtainen asiakasvastaava, joka selvittää, mitä viranomaisia ja palveluita tarvitaan, jotta nuoren asiat etenevät. Asiakasvastaava voi olla ohjaamon työntekijä tai joku palveluverkostoon kuuluva viranomainen.
Nuoren näkökulmasta Ohjaamon tavoitteena on hyödyttää nuorta; vahvistaa nuoren hyvinvointia, edesauttaa koulutukseen pääsemistä ja työllistymistä antamalla nuorelle yksilöllistä asiakaslähtöistä ohjausta ja tukea sekä tunne siitä, että hän on tullut kohdatuksi. Työmenetelmissä korostuu nuoren vahvuuksien tunnistaminen ja käyttöön ottaminen sekä ratkaisukeskeisyys. Tavoitteena on myös viedä palveluiden painopistettä ennalta ehkäisevään suuntaan.
Hankeaika jatkuu vuoden 2017 loppuun, jonka jälkeen Ohjaamon on tarkoitus jäädä pysyväksi. Hankkeen aikana kokeillaan erilaisia toimintatapoja ja työmenetelmiä. Tarkoituksena on löytää kehittämistä vaativat kohdat ja kanavoida koko palveluverkoston kehittämistarpeet päättäjille. Palvelun ja palveluohjauksen odotetaan tehostuvan laadullisesti ja taloudellisesti ja tulosten odotetaan heijastuvan nuorten työttömyystilastoihin.
16–29 -vuotiaat (pääasiassa vailla koulutus- tai työpaikkaa olevat) nuoret.