Vammaispalveluiden henkilöstön mielenterveys- ja päihdeosaamisen vahvistaminen ohjatun omahoidon toimintamallilla. 

Toimintaympäristö **

Vammaispalveluissa tuetaan asiakkaita, jotka eivät selviydy päivittäisistä toiminnoista vamman, vammautumisen tai sairauden johdosta. Yksilöiden väliset erot vammautumisen asteessa, toimintakyvyssä ja kognitiossa vaihtelevat suuresti. Asumispalveluja järjestetään asiakkaan tuen tarpeesta riippuen tuettuna asumisena, palveluasumisena tai tehostettuna palveluasumisena. Asiakas voi voimavarojensa mukaan osallistua päivä- ja työtoimintaan asumisyksikössä tai sen ulkopuolella. Vammaispalveluiden tuottamat palvelut voivat olla omatoimisuuteen, sosiaalisiin taitoihin, liikkumiseen, kommunikaatioon, vapaa-aikaan, työhön, turvallisuuteen, kirjallisiin taitoihin tai kodinhoitoon liittyviä. 

Vammainen ihminen tarvitsee tukea, ohjausta ja palveluita, jotta hän voi elää tasa-arvoisesti yhteiskunnan jäsenenä. Arjessa voi olla vaikeuksia selviytyä erilaisista toimista, kuten kaupassa käymisestä, kodin siisteyden ylläpitämisestä, omien asioiden hoitamisesta tai ystävyyssuhteiden ylläpitämisestä. Vaikeudet voivat johtua vamman tai vammaisuuden lisäksi monista muistakin syistä, kuten kuormittavasta elämäntilanteesta, omasta tai läheisen pitkäkestoisesta työttömyydestä, mielenterveys- tai päihdeongelmasta tai sairaudesta.

Vammaisten ihmisten elämässä voi olla enemmän mielenterveyttä kuormittavia tekijöitä ja vähemmän suojaavia tekijöitä, mikä osaltaan altistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien kehittymiselle. 

Lisää luettavaa:

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vammaisen ihmisen mielenterveyden hoito ei ole pelkästään terveydenhuollon vastuulla, vaan arjen tukirakenteet (mm. asumisyksikkö tai vammaispalveluiden tuki) toimivat tärkeänä osana mielenterveyden tukemista ja arjessa jaksamista. 

Ammattilaisilla on ajoittain haasteita tunnistaa, missä määrin asiakkaan psyykkinen oireilu liittyy vammaisuuteen ja missä määrin ne ovat itsenäistä mielenterveysoireilua. Tuetun asumisen ja asumisyksiköiden henkilökunta on tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Asiakkaan arjessa tapahtuvan tiiviin yhteistyön seurauksena syntyvä  luottamussuhde mahdollistaa hyvät puitteet tarjota ensilinjan kevyttä mielenterveyden tukea silloin, kun asiakkaat voimavarat siihen soveltuvat. 

Osalla asiakkaista voi olla haasteita hakeutua oman sosiaali- ja terveyskeskuksen vastaanotolle vamman tai vammaisuuden takia. Toisaalta myös perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoitajien osaaminen hoitaa vammaisen ihmisen mielenterveys- tai päihdehaasteita voi joiltain osin vaatia vahvistamista. 

Asumisyksikön ja tuetun asumisen arjessa asiakkaiden kanssa ollaan päivittäin, mikä mahdollistaa ohjatun omahoidon luovemman soveltamisen vastaamaan asiakkaan yksilöllisiä tarpeita.

Toimintamallia pilotoidaan osana Päijät-Hämeen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Usein mielenterveys- ja päihdeongelmat tulevat esiin asiakkaan arkiympäristössä. Tarve saada matalan kynnyksen tukea ja työkaluja arkeen.

Ammattilainen: Ammattilaisille teetetyn kyselyn ja käytyjen keskustelujen pohjalta esiin nousi tarve osaamisen vahvistamisesta erityisesti masennukseen, ahdistukseen, yksinäisyyteen, päihdeongelmiin ja rahapelaamiseen liittyen. Tarve keinoille tunnistaa, ottaa puheeksi sekä kohdata lieviä ja keskivaikeita mielenterveys- ja päihdeongelmia. 

Organisaatio: Tarve tarjota entistäkin parempaa ja kokonaisvaltaisempaa hoitoa. Vammaispalveluiden asiakkaiden hyvinvoinnin ja asiakastyytyväisyyden edistäminen.

Yhteiskunta:  Vammaispalveluiden asiakkaiden osallisuuden ja hyvinvoinnin lisääminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen palvelumuotoilija ja mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijasairaanhoitaja käynnistivät valmistelevat keskustelut vammaispalveluiden tulosaluejohtajan, palveluesimiehen ja lähiesimiesten kanssa mielenterveys- ja päihdeosaamisen kehittämisestä  tarpeista. Käytyjen keskustelujen pohjalta päädyttiin Terapiat etulinjaan -hankkeen tarjoamaan matalan kynnyksen ohjatun omahoidon toimintamallin pilotointiin valikoiduissa yksiköissä. 

Ohjatun omahoidon koulutuksesta vastaavat Terapiat etulinjaan -hankeen terapiakoordinaattorit. Useita valmistelevia keskusteluja käytiin linjaorganisaation, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen ja Terapiat etulinjaan -hankkeen välillä. Erityistä huomiota kiinnitettiin vammaispalveluiden asiakkaiden erityistarpeisiin. 

Pilottiin on lähdössä mukaan 34 työntekijää kuudesta asumisyksiköstä sekä tuetun asumisen yksiköstä. Myös lähiesimiehet osallistuvat koulutukseen. 

Tavoiteltu muutos

Pilotilla tavoitellaan asiakkaille terveyshyötyä ja uusia taitoja arkeen mielenterveyden tueksi. Tavoitteena on lisätä vammaispalveluiden asumis- ja päivätoimintayksiköiden henkilökunnan mielenterveys- ja päihdeosaamista tunnistaa, ottaa puheeksi sekä kohdata lieviä ja keskivaikeita mielenterveys- ja päihdeongelmia. 

Ohjatun omahoidon pilotointi kytkeytyy osaksi laajempaa kokonaisuutta, jossa tavoitellaan Kehitysvammaliiton kanssa yhteistyössä tuotetuilla koulutuksilla vammaisen tai vammautuneen asiakkaan kohtaamisen taitojen lisääntymistä koko hoitohenkilökunnassa.

Muutoksen mittaaminen
  • Pilotin edetessä kerätään kokemustietoa siitä, miten ohjattu omahoito toimintamallina soveltuu vammaispalveluiden yksiköihin arjen työn tueksi.  Työntekijöiden ja asiakkaiden tuottama kokemustieto haasteista ja onnistumisista on mittaamisen keskiössä. 
  • Työntekijöiden osaamisen mittaaminen ja lisäosaamisen kehittämisen tarpeen mittaaminen ennen pilotin alkamista sekä pilotin päättyessä.
  • Asiakkaiden voinnin mittaaminen soveltaen ohjatun omahoidon toimintamallin mukaisesti.
  • Palautekeskustelut pilotin edetessä ja sen päättyessä.
Toteutussuunnitelma
  • Suurelle työntekijämäärälle järjestettävä koulutus tulee aikatauluttaa ja tiedottaa riittävän ajoissa henkilöstölle
  • Koulutuksen suorittamiseen tulee varata riittävästi aikaa
  • Esihenkilöt osallistuvat aktiivisesti suunniteluun ja tukevat työntekijöitä koulutuksen käymisessä
  • Luodaan selkeät rakenteet koulutuksen käymiselle sekä ohjattujen omahoitojen toteuttamiselle
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **
  • Omahoitajan arvion ja asiakkaan kanssa käytävän  keskustelun pohjalta valikoidaan ohjattuun omahoitoon soveltuvat asiakkaat.
  • Asiakkaalta pyydetään palautetta jokaisen ohjauksen yhteydessä sekä ohjatun omahoidon jakson päätyttyä.
Ratkaisun perusidea **

Pilotissa kokeillaan ohjatun omahoidon toimintamallin soveltuvuutta vammaispalveluihin. Ohjattu omahoito on Terapiat etulinjaan -hankkeen tuottama matalan kynnyksen lyhytinterventio lievien ja keskivaikeiden mielenterveys- ja päihdehaasteiden hoitoon. Hoito sisältää asiakkaan toteuttaman omahoidon mielenterveystalo.fi-sivustolla sekä ammattilaisen tarjoaman tuen omahoitoon. Perinteisesti ohjattuun omahoitoon kuuluu yksi tapaaminen kartoittamiseen sekä 1–2 (etä)vastaanottoa tai hoitopuhelua omahoidon tukemiseen. 

Myös vammaispalvelujen pilotissa ohjattu omahoito sisältää ohjausta sekä asiakkaan itsenäistä työskentelyä.

  • Työntekijä valitsee ohjattuun omahoitoon asiakkaan, jolla on mielenterveys- tai riippuvuusoireilua. 
  • Asiakas ja työntekijä valitsevat yhdessä soveltuvan omahoito-ohjelman  sekä harjoitteen Mielenterveystalo.fi-sivustolta. Työntekijä voi tarvittaessa tulostaa harjoitteen ja omahoito-ohjelman sisältöjä asiakkaalle. 
  • Asiakkaan toimintakyvystä ja kognitiosta riippuen hän käy läpi itsenäisesti omahoito-ohjelmaa ja toteuttaa harjoitteita, joko omatoimisesti tai avustettuna sovitun ajanjakson sisällä. 
  • Työntekijä tarjoaa sovitusti tukea omahoito-ohjelman tekemiseen
  • Asiakkaan voinnin muutosta seurataan joko haastattelemalla tai oiremittarein riippuen asiakkaan kognitioista ja toimintakyvystä

Ohjattua omahoitoa toteuttavat työntekijät kävivät ohjatun omahoidon koulutuksen. Koulutuksen perusrunkoon sisältyy tunnin infotilaisuus , 3–4 tunnin verkkokoulutus sekä kaksi 90 minuutin taitopajaa. Lisäksi osallistujilla oli mahdollisuus osallistua avoimelle kyselytunnille. Ohjatun omahoidon koulutuksista vastasivat Terapiat etulinjaan -hankkeen terapiakoordinaattorit. 

Koulutuksella halutaan lisätä vammaispalvelujen henkilöstön mielenterveys- ja päihdeosaamista. Ohjatulla omahoidolla luotiin uusi toimintamalli ja laajennettiin hyvinvointialueen palveluvalikoimaa. Tavoitteena oli tarjota asiakkaalle tukea mielenterveys- ja päihdehaasteisiin niiden ilmetessä vammaispalveluissa. 

Asumisyksikön ja tuetun asumisen arjessa asiakkaiden kanssa ollaan päivittäin, mikä mahdollistaa ohjatun omahoidon luovemman soveltamisen vastamaan asiakkaan yksilöllisiä tarpeita.

Ohjatun omahoidon toimintamallin pilotointi vammaispalveluissa oli ensimmäinen valtakunnallinen kokeilu toimintamallin soveltuvuudesta vammaispalveluihin. 

Lisätietoja:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito
https://terapiatetulinjaan.fi/aikuiset/ohjattu-omahoito-aikuisille/

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Esihenkilöiltä vaaditaan sitoutumista pilotointiin ja panostamista uuden toimintamallin rakentumiseksi osaksi palveluvalikkoa.
  • Työntekijöiltä vaaditaan arkityön aikatauluttamista ohjatun omahoidon verkkomateriaalin opiskelun lisäksi mielenterveys.talo.fi-sivuston valikoitujen omahoito-ohjelmien sisäistämiseen.
  • Juurruttamisen vahvistamiseksi tulee luoda työntekijöiden aikatauluun rakenteet ohjatun omahoidon toteuttamiseen, tiedon keräämiseen ja kirjaamiseen
  • Vammaispalveluiden asiakas saattaa tarvita tavanomaista enemmän tukea omahoito-ohjelmien sisäistämiseen. Omahoito-ohjelmat eivät ole selkokielellä. 
  • Ohjattuun omahoitoon kuuluvat oiremittarit eivät sovellut kaikkien vammaispalveluiden asiakkaiden voinnin mittaamiseen. Oiremittareita ei ole saatavilla selkokielellä. Voinnin mittaamisessa voi joutua käyttämään soveltuvia menetelmiä, kuten tunnekortteja tai haastattelua.
  • Luotava selkeät toimintamallit asiakkaan ohjaamiseen, mikäli asiakkaalla on ohjatun omahoidon jälkeen tarve hakeutua perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin
Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Pilottiin lähtevissä yksiköissä on hyvä vierailla, jotta ymmärretään arkityössä eteen tulevat ongelmat sekä asiakkaiden tarpeet.
  • Valmistelevien keskustelujen jälkeen on hyvä ottaa toimintamallia toteuttavat työntekijät osaksi suunnittelutyötä.
  • Pilotin suunnitteluun tulee varata riittävästi aikaa: uuden toimintamallin ottaminen osaksi työarkea vaatii työntekijöiltä ajankäytön suunnittelua mallin opiskeluun ja toteuttamiseen.
  • Ohjatun omahoidon toteuttamisen tulee tapahtua asiakkaan yksilölliset piirteet huomioon ottaen.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **
  • Ohjatun omahoidon toteuttaminen vammaispalvelun asiakkaalla voi vaati tavanomaista suurempaa soveltamista asiakkaan toimintakyky ja kognitio huomioiden
  • Osalla vammaispalveluiden asiakkaista on vaikeaa oireilua, jolloin ohjattu omahoito todettiin riittämättömäksi tukimuodoksi
  • Osalla vammaispalveluiden asiakkaista on oirekuvia, jotka eivät sisältyneet koulutuksen omahoito-ohjelmiin
  • Ohjatun omahoidon koulutuskokonaisuus ei kaikilta osin pystynyt vastaamaan vammaispalveluiden henkilöstön koulutustarpeisiin
  • Lisäkoulutuksia toivottiin syventämään mielenterveys- ja päihdeosaamista ja lisäämään rohkeuttaa toteuttaa ohjattuja omahoitoja 
  • Pilotin myötä nousi esiin tarve saada oiremittareista selkokieliset versiot
  • Toiminmallin implementointi osaksi arkityötä jatkuu