Ohjaus ja neuvonta aikuisten sosiaalipalveluissa
Keskitetyssä neuvonnassa saa yhdellä yhteydenotolla ohjausta ja neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kartoitetaan asiakkaan tilanne ja ohjataan tarvittaessa palveluissa eteenpäin.
Merkittävin kehittämiseen vaikuttava muutos on ollut kymmenen eri kunnan toimintatapojen yhdistäminen yhdeksi yhtenäiseksi hyvinvointialueen toimintamalliksi. Toimintamallin avulla yhdenvertaistetaan asukkaiden palvelujen saavutettavuutta, sekä kohdennetaan resursseja tarkoituksenmukaisemmin.
Tavoitteena on parantaa palvelun saavutettavuutta, sujuvuutta sekä asukkaiden yhdenvertaisuutta. Toimintamallilla tavoitellaan myös resurssien käytön tehostamista ja järkevöittämistä.
Palvelun kohderyhmänä ovat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka tarvitsevat tietoa tai ohjausta aikuisten sosiaalipalveluista. Keskitetty ohjaus ja neuvonta palvelee koko hyvinvointialueen asukkaita niin aikuissosiaalityön kuin työllistymistä edistävien ja kotoutumista tukevien sosiaalipalvelujen kysymyksissä.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakastyöpajoissa, havainnoimalla, haastattelemalla henkilöstöä, asettumalla asiakkaan asemaan sekä laatimalla asiakasprofiilit.
Tavoitteena on, että toimintamalli tullaan ottamaan käyttöön kesällä 2024.