Keskitetyssä neuvonnassa saa yhdellä yhteydenotolla ohjausta ja neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kartoitetaan asiakkaan tilanne ja ohjataan tarvittaessa palveluissa eteenpäin. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Ohjaus ja neuvonta aikuisten sosiaalipalveluissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keskitetyssä neuvonnassa saa yhdellä yhteydenotolla ohjausta ja neuvontaa aikuisten sosiaalipalveluista, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kartoitetaan asiakkaan tilanne ja ohjataan tarvittaessa palveluissa eteenpäin. 

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut, aikuisten sosiaalipalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

09.02.2024

Viimeksi muokattu

09.02.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Ohjauksen ja neuvonnan tehtäviin kuuluvat hyvinvointialueen asukkaiden yleisluonteinen neuvonta aikuisten sosiaalipalveluista, palveluohjaus, ensiarvion tekeminen sekä yhteydenoton kiireellisyyden arvioiminen. Tavoitteena on, että pääosa yhteydenotoista ratkeaa neuvonnalla ja ohjauksella. Mikäli asiakkaan tilanne kuitenkin vaatii tarkempaa arviointia, hänet ohjataan joko kiireellisen tai kiireettömän palvelun piiriin.

Uudessa toimintamallissa on useita vaihtoehtoisia, tasa-arvoisia kanavia: puhelinneuvonta, OmaOlon sähköinen Muu yhteydenotto -lomake, SHL-yhteydenotto ja -ilmoitus sekä Kelan kautta ja toimeentulotukihakemusten mukana tulevat yhteydenottopyynnöt. Kaikki käsitellään yhtenäisen palvelulupauksen mukaisesti. Tarvittaessa asiakas saa myös lähineuvontaa valituilla paikkakunnilla.

Toimintamallilla parannetaan palvelun saavutettavuutta. Aukioloajat laajenevat ja yhtenäistyvät koko hyvinvointialueella.

Toimintamalli vahvistaa asiakkaiden yhdenvertaisuutta alueella.

Toimintaympäristö **

Merkittävin kehittämiseen vaikuttava muutos on ollut kymmenen eri kunnan toimintatapojen yhdistäminen yhdeksi yhtenäiseksi hyvinvointialueen toimintamalliksi. Toimintamallin avulla yhdenvertaistetaan asukkaiden palvelujen saavutettavuutta, sekä kohdennetaan resursseja tarkoituksenmukaisemmin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Palvelun kohderyhmänä ovat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka tarvitsevat tietoa tai ohjausta aikuisten sosiaalipalveluista. Keskitetty ohjaus ja neuvonta palvelee koko hyvinvointialueen asukkaita niin aikuissosiaalityön kuin työllistymistä edistävien ja kotoutumista tukevien sosiaalipalvelujen kysymyksissä. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakastyöpajoissa, havainnoimalla, haastattelemalla henkilöstöä, asettumalla asiakkaan asemaan sekä laatimalla asiakasprofiilit.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin käyttöönotto edellyttää tiimirakenteen ja työnjaon uudistamista. Uusi toimintamalli edellyttää myös toimintatapojen yhtenäistämistä, esim. kalenterikäytäntöjen ja –varausten osalta. Nämä vaativat myös jonkin verran järjestelmäpäivityksiä. Yhtenäinen asiakasjärjestelmä helpottaisi käyttöönottoa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tärkein resurssi ovat osaavat työntekijät, toimintaa tukevat järjestelmät sekä yhteistyö tiimien välillä. Ohjauksen ja neuvonnan toimintamallia voi soveltaa millä tahansa palvelualueella ja eri kohderyhmille.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä