Oirearvioiden palveluprosessin jatkokehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon oirearvioinnit digitaaliseen sote-keskukseen kunnista.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä lähes 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia.
Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Suomen kestävän kasvun hankkeen myötä Omaolo palvelua jatkokehitetään, käyttöönotetaan ja integroidaan alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin. Omaolon kehittäminen yksi RRP2 kehittämishankkeen toimenpiteistä.
Pohteen yhtenä strategisena periaatteena on, että palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä saavutettavissa monin eri tavoin. Tavoitteena on parantaa asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta. Myös henkilöstön osallistaminen ja vaikuttaminen hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämistyöhön yksi strategiassa mainituista asioista.
Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023.Lähtötilanteessa kuntien digitaalisissa palveluissa on ollut useita erilaisia toimintamalleja.
Omaolon kehittäminen, käyttöönotto ja ja toiminnan ylläpito toteutetaan kansallisten ohjeiden ja alueellisten toimintamallien ohjeiden mukaan. Omaolovastaavat ja pääkäyttäjät suunnittelevat miten tuetaan ja ohjataan alueen ammattilaisia ja asukkaita Omaolon käytössä.
Pohteen Omaolon tuotevastaavat, pääkäyttäjät ja omaolovastaavat muodostavat yhdessä kehittämisen, käyttöönoton ja ylläpidon verkoston. Yhteistyössä he suunnittelevat miten tuetaan ja ohjataan alueen ammattilaisia ja asukkaita Omaolon käytössä.
Omaolopalvelun laajentumisella mahdollistetaan oikea-aikainen, tasalaatuinen ja tasavertainen palvelujen saanti kaikille asukkaille.
Kartoitetaaan nykyiset prosessit ja tunnistetaan tarpeet ja haasteet. Laaditaan selkeä suunnitelma, joka sisältää aikataulut, resurssit ja vastuut.
Valitaan sopivat digitaaliset työkalut ja alustat, jotka tukevat oirearviointia ja palveluprosesseja. Varmistetaan, että uusi järjestelmä integroituu olemassa oleviin järjestelmiin ja toimii saumattomasti.
Tarjotaan koulutusta henkilöstölle, jotta he osaavat käyttää uusia digitaalisia työkaluja ja ymmärtävät prosessimuutokset. Informoidaan asukkaita uusista toimintatavoista ja koulutetaan heitä digitaalisten palvelujen käyttöön.
Laaditaan viestintäsuunnitelma, joka kattaa kaikki sidosryhmät, kuten työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit.
Otetaan mukaan ammattilaisia prosessin kehittämiseen, jotta heidän tarpeensa ja näkemyksensä huomioidaan.: Toteutetaan pilottihankkeita, joissa testataan uusia prosesseja
Määritetään mittarit muutoksen vaikutusten arvioimiseksi. Seurataan palveluiden laatua, asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön kokemuksia.
Kehitetään toimintaa jatkuvasti kerätyn palautteen ja arvioinnin perusteella.
Tarvittaessa rekrytoidaan lisää henkilökuntaa tai käytetään ulkopuolisia asiantuntijoita projektin tukemiseen.
Yhteenveto
Muutos vaatii laaja-alaista suunnittelua, koulutusta ja yhteistyötä eri sidosryhmien välillä. Huolellinen toteutus ja jatkuva seuranta varmistavat, että siirtyminen onnistuu ja tuottaa toivottuja tuloksia.
Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Palvelu on tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille kansalaisille. Myös osa ei-lääkinnällisistä sisällöistä on tarkoitettu alle 15- vuotiaille. Omaoloa käyttävät terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuessaan Omaoloa käyttävän asiakkaan hoitoon sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Toimintamallin kohderyhmä on Omaolo-palvelua käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laaditun yhtenäinen palveluprosessin, tavoitetilan ja palveluohjauksen avulla lisätään palvelun laatua ja saatavuutta sekä tuetaan itsehoitoa. Tämän mallin avulla tuetaan ja seurataan Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa ja käyttöä.