Oirearvioiden palveluprosessin jatkokehittäminen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon oirearvioinnit digitaaliseen sote-keskukseen kunnista.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Toimintamalli keskittyy palveluprosessien ja ohjauksen tehostamiseen siirtämällä Omaolon oirearvioinnit digitaaliseen sote-keskukseen kunnista.
Toimintamallin kuvaus
Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut vaihtelevaa. Omaolopalvelun laajentamisella alueella tuetaan sähköisen asiointikanavien käyttöä ja mahdollistetaan oikea-aikainen ja tasavertainen palvelujen saanti. Toimintamallin perusidea on parantaa ja tehostaa terveydenhuollon palveluprosesseja ja ohjausta digitaalisiin ratkaisuihin .Tässä mallissa asukkaat voivat tehdä oirearvion itsenäisesti Omaolo-palvelussa, joka on saatavilla verkossa. Kun asukas täyttää oirearvion se ohjaa hänet jatkotoimenpiteeseen, kuten omahoitoon, ajanvaraukseen tai yhteydenottoon terveydenhuollon ammattilaiseen. Digitaaliseen sotekeskukseen siirretyt oirearviot tuovat hyötyä sekä asukkaille että terveydenhuollolle. Asiakkaat voivat tehdä oirearvion ajasta ja paikasta riippumatta ja, mikä lisää helppoutta ja nopeutta hoidon tarpeen arvioinnissa. Yöaikaan oirearviot ohjautuu tietyillä kriteereillä Digitaalisesta sotekeskuksesta päivystysapuun. Oirearviot auttavat priorisoimaan kiireellisiä tapauksia ja ohjaamaan asukkaan oikeaan palveluun, mikä vähentää turhia käyntejä ja vapauttaa terveydenhuollon resursseja. Tämä toimintamallin tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, laatua ja kustannustehokkuutta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä lähes 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia.
Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Suomen kestävän kasvun hankkeen myötä Omaolo palvelua jatkokehitetään, käyttöönotetaan ja integroidaan alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin. Omaolon kehittäminen yksi RRP2 kehittämishankkeen toimenpiteistä.
Omaolo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on edistää kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Palvelu on tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille kansalaisille. Myös osa ei-lääkinnällisistä sisällöistä on tarkoitettu alle 15- vuotiaille. Omaoloa käyttävät terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset osallistuessaan Omaoloa käyttävän asiakkaan hoitoon sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Toimintamallin kohderyhmä on Omaolo-palvelua käyttöönottavat ja käyttävät organisaatiot Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Laaditun yhtenäinen palveluprosessin, tavoitetilan ja palveluohjauksen avulla lisätään palvelun laatua ja saatavuutta sekä tuetaan itsehoitoa. Tämän mallin avulla tuetaan ja seurataan Omaolon yhtenäistä käyttöönottoa ja käyttöä.
Johdon sitoutumisella ja tuella on on ratkaiseva merkitys toimintamallin juurruttamiselle. Käyttöönoton suunnittelussa laaditaan selkeä käyttöönoton suunnitelma, jossa määritellään aikataulut, vastuut ja tarvittavat resurssit toimintamallin käyttöönotolle. Aloitetaan toiminta pienessä mittakaavassa valituissa kunnissa, jotta voidaan testata ja hienosäätää toimintamallia ennen laajaa käyttöönottoa. Koulutus ja perehdytys järjestetään ammattilaisille , jotta he osaavat käyttää Omaolo-palvelua ja ymmärtävät sen hyödyt ja vaikutukset asiakaspalveluun ja työprosesseihin. Viestintää tehdään aktiivista ja jatkuvaa viestintää toimintamallin tarkoituksesta, tavoitteista ja hyödyistä koko Pohteen laajuisesti, jotta kaikilla asukkailla ja ammattilaisilla on ymmärrys miksi muutos tehdään. Seuranta ja arviointiin määritellään mittarit, joiden avulla toimintamallin käyttöönoton onnistumista ja vaikutuksia mitataan. Toimintamalli integroidaan osaksi Pohteen arjen työprosesseja ja käytäntöjä, jolloin siitä tulee luonnollinen osa työtä ja palvelutoimintaa.
Palveluprosessien tehostuminen: Toimintamalli on parantanut palveluprosessien sujuvuutta ja tehokkuutta, erityisesti kiireellisten tapauksien priorisoinnissa ja hoitoon ohjautumisessa. Tämä on vähentänyt turhia käyntejä ja vapauttanut resursseja.
Asiakaskokemuksen ja tietämyksen parantuminen :Asukkaat ovat kokeneet palvelun hyödylliseksi, koska oirearviot ovat saatavilla digitaalisesti 24/7 ja Omaolo-palvelun kautta asukkaat saavat nopeasti apua. Tämä on parantanut asiakastyytyväisyyttä ja nopeuttanut ja helpottanut hoitoon pääsyä.
Kustannustehokkuus: Turhien käyntien vähenemisellä ja tehokkaamman resurssin myötä syntyy kustannussäästöjä.