OmaEP digialusta - Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I4)
OmaEP digialusta kokoaa yhteen näkymään hyvinvointialueen digitaaliset palvelut tarjoten tietoturvallisen yhteydenottokanavan. Uuden digialustan tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä alueellamme.
Digialusta mahdollistaa:
- Asioinnin chatin välityksellä
- Liittymisen varatulle etävastaanotolle
- Ajanvaraukset, perumiset ja siirrot
- Kyselyiden ja hakemuksien täyttämisen
- Kiireettömien viestien lähettämisen ja vastaanottamisen
OmaEP mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä hallinnon palveluissa. OmaEP on mahdollista laajentaa myös pelastustoimen palveluihin.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Hyvinvointialue- ja palvelustrategian yksi painopistealue on digitalisaatio ja digipalvelut osana perustoimintaamme.
Digialustan käyttöönotto tukee hallitusohjelmaa ja sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia tavoitteita mm. turvaamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut hyvinvointialueen asukkaille sekä parantamalla palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.
Etelä-Pohjanmaalla asioidaan sähköisesti THL:n tekemän Finsote2020-tutkimuksen mukaan maan toiseksi vähiten (13,7 %). Pitkät välimatkat koettiin FinSote2020-tutkimuksessa haasteelliseksi.
Digipalveluiden mittareiden seuraaminen mm. käyttäjämäärät, sovelluslataukset ja asiakaspalaute.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat (190 000) ja ammattilaiset. Myös puolesta asiointi on mahdollista.
Digialustan kehittämisessä on osallistettu hyvinvointialueen asukkaita ja ammattilaisia. Heidän kanssa on tehty mm. digialustan käytettävyystestauksia.