OmaEP digialusta - Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I4)

OmaEP digialusta kokoaa yhteen näkymään hyvinvointialueen digitaaliset palvelut tarjoten tietoturvallisen yhteydenottokanavan asukkaille ja ammattilaisille. Tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä alueellamme. 

Toimintaympäristö

Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta. 

Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Hyvinvointialue- ja palvelustrategian yksi painopistealue on digitalisaatio ja digipalvelut osana perustoimintaamme. 

Digialustan käyttöönotto tukee hallitusohjelmaa ja sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia tavoitteita mm. turvaamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut hyvinvointialueen asukkaille sekä parantamalla palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.  

Etelä-Pohjanmaalla asioidaan sähköisesti THL:n tekemän Finsote2020-tutkimuksen mukaan maan toiseksi vähiten (13,7 %). Pitkät välimatkat koettiin FinSote2020-tutkimuksessa haasteelliseksi. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueellamme on pirstaleiset digitaalisen asioinnin palvelut ja toimintamallit, jotka luovat haasteita asukkaille, ammattilaisille, viestinnälle ja tietojärjestelmien hallittavuudelle.

Muutoksen mittaaminen

Digialustaan liittyviä mittareita on useita eri osa-alueilta.  Tilastoja ja trendin kehitystä seurataan säännöllisesti ja aktiivisesti mm. käyttäjämäärät, sovelluslataukset ja asiakaspalaute. Digialustan toiminnallisuudet kehittyvät jatkuvasti ja tämä kehitys näkyy positiivisesti asiakaspalautteessa eri osa-alueilla.

FinSote tutkimus (2025) sähköisen asioinnin lisääntyminen, sähköisten asiointien määrä nousu 35%:iin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat (190 000)  ja ammattilaiset. Myös puolesta asiointi on mahdollista. 

Digialustan kehittämisessä on osallistettu hyvinvointialueen asukkaita ja ammattilaisia. Heidän kanssaan on tehty mm. digialustan käytettävyystestauksia ja suunnittelua. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvointialuevalmistelun yhteydessä on tunnistettu, että erilaisia digitaalisia palveluja on tarjolla, mutta ne ovat käytössä hyvin epätasaisesti alueellamme. Tavoitteeksi asetettiin, että kaikille asukkaille tarjotaan yhdenvertaiset ja saavutettavat digitaaliset asiointipalvelut yhteisen kokoavan digialustan kautta sekä mahdollistetaan sujuva palvelu- ja viestintäkokemus asukkaan ja ammattilaisen välillä. Helpotetaan digialustalla myös ammattilaisten työskentelyä.  Digipalvelujen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja löydettävyyttä parannetaan aktiivisesti.

Ratkaisun perusidea

Digialustan tavoitteena on koota hyvinvointialueen käytössä olevat digitaaliset palvelut asukkaille yhteen tietoturvalliseen palvelukanavaan. Integraatioilla parannetaan asiointikokemusta ja laajennetaan yhden näkymän kautta tarjottavaa palveluvalikoimaa. Tavoitteena on myös ammattilaisten sujuva digipalveluiden parissa työskentely. 

Digialusta mahdollistaa:

  • Asioinnin chatin välityksellä
  • Liittymisen varatulle etävastaanotolle
  • Ajanvaraukset, perumiset ja siirrot
  • Kyselyiden ja lomakkeiden täyttämisen
  • Kiireettömien viestien lähettämisen ja vastaanottamisen
  • Digipolut
  • Siirtymisen linkkien kautta kansallisiin ja muihin alueellisiin digipalveluihin

OmaEP mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä hallinnon palveluissa. OmaEP on mahdollista laajentaa myös pelastustoimen palveluihin. 

Digialustan tavoitteena on  helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä. Digialusta mahdollistaa asioinnin usealla kielellä. OmaEP digipalvelua voidaan käyttää myös mobiilisovelluksella. 

OmaEP digialustalla toimivasta OmaEP digipalvelusta löydät lisää tietoa Innokylän toimintamallit -kohdasta nimellä  OmaEP digipalvelu.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digialustalla olevia toiminnallisuuksia ja digialustan monipuolisia mahdollisuuksia juurrutetaan tiiviissä yhteistyössä tietohallinnon, palvelualueiden johdon, pää- ja vastuukäyttäjien, asiantuntijoiden, viestintäpalvelujen sekä ammattilaisten kanssa.

Pää- ja vastuukäyttäjät osallistetaan aktiivisesti mukaan uusien toiminnallisuuksien testaukseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toiminnallisuudet otetaan käyttöön vaiheistetusti suunnitelman mukaan.

Pää- ja vastuukäyttäjät koulutetaan uusiin toiminnallisuuksiin vaiheittain. Tämän jälkeen ammattilaiset koulutetaan käyttämään uutta toiminnallisuutta. Pää- ja vastuukäyttäjillä on käytössään yhteinen sisäinen viestintäkanava viestintään sekä erilaisille materiaaleille. Ammattilaisille on suoritettavissa Moodle-kurssi, jossa konkreettisesti käydään läpi vaihe vaiheelta digialustan käyttö ja mahdollisuudet kunkin toiminnallisuuden osalta erikseen. Ammattilaiset voivat halutessaan palata katsomaan tarvitsemiaan kuvallisia ja kirjallisia ohjeita Moodle-kurssilta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen asioinnin määrä on kasvanut alueellamme. Digitaalinen asiointialusta on sujuvoittanut palveluihin pääsyä sekä asioiden hoitamista. Palvelukanavat ovat monipuolistuneet ja digialustan myötä alueellamme on onnistuttu yhdenvertaistamaan palveluja. Aikaisemmat palvelupolut on otettu tarkasteluun ja digitaalinen asiointi on tuotu osaksi erilaisia prosesseja.