OmaEP digialusta - Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I4)

OmaEP digialusta kokoaa yhteen näkymään hyvinvointialueen digitaaliset palvelut tarjoten tietoturvallisen yhteydenottokanavan. Uuden digialustan tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä alueellamme. 

Toimintaympäristö

Digialusta mahdollistaa:

  • Asioinnin chatin välityksellä
  • Liittymisen varatulle etävastaanotolle
  • Ajanvaraukset, perumiset ja siirrot
  • Kyselyiden ja hakemuksien täyttämisen
  • Kiireettömien viestien lähettämisen ja vastaanottamisen

OmaEP mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä hallinnon palveluissa. OmaEP on mahdollista laajentaa myös pelastustoimen palveluihin. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Hyvinvointialue- ja palvelustrategian yksi painopistealue on digitalisaatio ja digipalvelut osana perustoimintaamme. 

Digialustan käyttöönotto tukee hallitusohjelmaa ja sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia tavoitteita mm. turvaamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut hyvinvointialueen asukkaille sekä parantamalla palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta.  

Etelä-Pohjanmaalla asioidaan sähköisesti THL:n tekemän Finsote2020-tutkimuksen mukaan maan toiseksi vähiten (13,7 %). Pitkät välimatkat koettiin FinSote2020-tutkimuksessa haasteelliseksi. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueellamme on pirstaleiset digitaalisen asioinnin palvelut ja toimintamallit, jotka luovat haasteita asukkaille, ammattilaisille, viestinnälle ja tietojärjestelmien hallittavuudelle.

Muutoksen mittaaminen

Digipalveluiden mittareiden seuraaminen mm. käyttäjämäärät, sovelluslataukset ja asiakaspalaute.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat (190 000)  ja ammattilaiset. Myös puolesta asiointi on mahdollista. 

Digialustan kehittämisessä on osallistettu hyvinvointialueen asukkaita ja ammattilaisia. Heidän kanssa on tehty mm. digialustan käytettävyystestauksia. 

Ratkaisun perusidea

Digialustan tavoitteena on koota hyvinvointialueen käytössä olevat digitaaliset palvelut asukkaille yhteen tietoturvalliseen palvelukanavaan. Integraatioilla parannetaan asiointikokemusta ja laajennetaan yhden näkymän kautta tarjottavaa palveluvalikoimaa. Tavoitteena on myös ammattilaisten sujuva digipalveluiden parissa työskentely. 

Uuden digialustan tavoitteena on  helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä. Digialusta mahdollistaa asioinnin usealla kielellä. OmaEP on ladattavissa myös sovelluskaupasta.