OmaEP digialusta - Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I4)
OmaEP digialusta kokoaa yhteen näkymään hyvinvointialueen digitaaliset palvelut tarjoten tietoturvallisen yhteydenottokanavan asukkaille ja ammattilaisille. Tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä alueellamme.
Toimintamallin nimi
OmaEP digialusta kokoaa yhteen näkymään hyvinvointialueen digitaaliset palvelut tarjoten tietoturvallisen yhteydenottokanavan asukkaille ja ammattilaisille. Tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä alueellamme.
Digialustan tavoitteena on koota hyvinvointialueen käytössä olevat digitaaliset palvelut asukkaille yhteen tietoturvalliseen palvelukanavaan. Integraatioilla parannetaan asiointikokemusta ja laajennetaan yhden näkymän kautta tarjottavaa palveluvalikoimaa. Tavoitteena on myös ammattilaisten sujuva digipalveluiden parissa työskentely.
Digialusta mahdollistaa:
- Asioinnin chatin välityksellä
- Liittymisen varatulle etävastaanotolle
- Ajanvaraukset, perumiset ja siirrot
- Kyselyiden ja lomakkeiden täyttämisen
- Kiireettömien viestien lähettämisen ja vastaanottamisen
- Digipolut
- Siirtymisen linkkien kautta kansallisiin ja muihin alueellisiin digipalveluihin
OmaEP mahdollistaa asioinnin sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä hallinnon palveluissa. OmaEP on mahdollista laajentaa myös pelastustoimen palveluihin.
Digialustan tavoitteena on helpottaa ja lisätä digipalveluiden käyttöä. Digialusta mahdollistaa asioinnin usealla kielellä. OmaEP digipalvelua voidaan käyttää myös mobiilisovelluksella.
OmaEP digialustalla toimivasta OmaEP digipalvelusta löydät lisää tietoa Innokylän toimintamallit -kohdasta nimellä OmaEP digipalvelu.
Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat (190 000) ja ammattilaiset. Myös puolesta asiointi on mahdollista.
Digialustan kehittämisessä on osallistettu hyvinvointialueen asukkaita ja ammattilaisia. Heidän kanssaan on tehty mm. digialustan käytettävyystestauksia ja suunnittelua.
Digialustalla olevia toiminnallisuuksia ja digialustan monipuolisia mahdollisuuksia juurrutetaan tiiviissä yhteistyössä tietohallinnon, palvelualueiden johdon, pää- ja vastuukäyttäjien, asiantuntijoiden, viestintäpalvelujen sekä ammattilaisten kanssa.
Pää- ja vastuukäyttäjät osallistetaan aktiivisesti mukaan uusien toiminnallisuuksien testaukseen, arviointiin ja kehittämiseen. Toiminnallisuudet otetaan käyttöön vaiheistetusti suunnitelman mukaan.
Pää- ja vastuukäyttäjät koulutetaan uusiin toiminnallisuuksiin vaiheittain. Tämän jälkeen ammattilaiset koulutetaan käyttämään uutta toiminnallisuutta. Pää- ja vastuukäyttäjillä on käytössään yhteinen sisäinen viestintäkanava viestintään sekä erilaisille materiaaleille. Ammattilaisille on suoritettavissa Moodle-kurssi, jossa konkreettisesti käydään läpi vaihe vaiheelta digialustan käyttö ja mahdollisuudet kunkin toiminnallisuuden osalta erikseen. Ammattilaiset voivat halutessaan palata katsomaan tarvitsemiaan kuvallisia ja kirjallisia ohjeita Moodle-kurssilta.
Digitaalisen asioinnin määrä on kasvanut alueellamme. Digitaalinen asiointialusta on sujuvoittanut palveluihin pääsyä sekä asioiden hoitamista. Palvelukanavat ovat monipuolistuneet ja digialustan myötä alueellamme on onnistuttu yhdenvertaistamaan palveluja. Aikaisemmat palvelupolut on otettu tarkasteluun ja digitaalinen asiointi on tuotu osaksi erilaisia prosesseja.
Kansikuva
