Pääosin puhelimitse toimiva omais- ja perhehoidon osaamiskeskus. Vastaa kaiken ikäisten omaishoidosta ja ikäihmisten perhehoidosta, myös kolmannen sektorin kanssa tehtävää yhteistyötä. Henkilöstöön kuuluu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

Toimintaympäristö

Omais- ja perhehoitokeskuksen kehittämistyö on aloitettu Siun sotessa AVOT-hankkeessa vuosina 2017–2018, jolloin visioitiin verkostomaisen omais- ja perhehoidon keskuksen mallit. Verkostomaisen omais- ja perhehoitokeskuksen tavoitteena on vahvistaa asiakaslähtöistä ohjausta ja neuvontaa, monipuolistaa sekä omais- että perhehoidon tuen muotoja, vähentää päällekkäisyyksiä, selkiyttää palvelupolkuja sekä tehdä koordinoidummin yhteistyötä järjestöjen ja muiden yhteisöjen kanssa. 

AVOT-hankkeessa toteutettiin verkostomaisen omais- ja perhehoitokeskuksen ensimmäinen vaihe, jossa luotiin uudet toimintamallit ja käytänteet, joista esimerkkejä ovat omaishoitajien asiakasraadit, kuvapuhelin ikäihmisten perhehoidossa sekä omais- ja perhehoidon infotilaisuudet. Omais- ja perhehoitokeskus Onnelin toiminnan kehittäminen on jatkunut Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeen ja ikäalueen yhteistyönä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmään kuuluu ammattilaiset ja asiakkaat. Ammattilaisilta on kerätty palautetta toiminnan alkuvaiheessa ja luotu näiden pohjalta swot-analyysi. Samoilla kysymyksillä kerättiin palautetta toiminnan vakiinnuttua. Näistä vastauksista nousi hyvin esiin keskuksen tuoma hyöty ammattilaisille. Myös asiakkailta kysyttiin palautetta omais- ja perhehoitokeskuksen toiminnasta.

Ratkaisun perusidea

Onneli on muotoutunut omais- ja perhehoidon osaamiskeskukseksi, joka palvelee Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaita ja ammattilaisia pääasiassa etäpalveluna. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa tarkasteltiin omaishoidon tuen parissa työskentelevien ammattilaisten tehtävänkuvia ja niitä selkiytettiin siten, että ammattilaisten työpanos kohdentuu oikein ja sihteerityöllä tuetaan omais- ja perhehoidon ammattilaisia. Työtehtäviä jäi pois omaishoidon tuen segmentissä työskenteleviltä keskuksen myötä ja heidän työaikaansa on saatu vapautettua näillä muutoksilla kentällä tapahtuvaan asiakastyöhön. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työtehtäviä ryhdyttiin keskittämään keskukseen tehtävä ja maantieteellinen alue kerrallaan. Näin työntekijät kentällä saivat aikaa sopeutua muutokseen, eikä keskukseen tullut liikaa uusia työtehtäviä kerralla.

Työtehtävät, jotka siirtyivät keskukseen:

  • hakemusten vastaanotto, skannaus ja tilastointi
  • omaishoidon tuen lakisääteisen vapaan palvelusetelit
  • päätösten ja toimeksiantosopimusten tekeminen
  • palkkaohjelmaan tehtävien muutosten tekeminen, kuten palkkion maksuun tuleva keskeytys tai palkkion maksun päättäminen 
  • ikäihmisten perhehoidon ja omaishoidon puhelujen keskittäminen keskukseen

Omais- ja perhehoitokeskuksessa työskentelee esihenkilö, palveluvastaava, perhehoidon palvelukoordinaattori, kolme asiakasohjaajaa, kolme sosiaaliohjaajaa, lähihoitaja ja kahden sihteerin työpanosta on myös jaettu keskukseen. Henkilöstön määrä on lisääntynyt työtehtävien lisääntymisen myötä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on mahdollista soveltaa eri kohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin. Henkilöstöä kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun alusta alkaen, niin muutosvastarinta jää vähemmäksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vaikka muutokset olivat isoja ja vaativat aikaa tullakseen toimiviksi prosesseiksi, niin kokonaisuutena voidaan katsoa keskukseen keskitettyjen työtehtävien olleen järkeviä muutoksia, jotka ovat auttaneet palvelun kehittämisessä niin asiakkaiden kuin ammattilaisten hyväksi. Keskuksen hoitamat työtehtävät ovat vapauttaneet aikaa asiakastyöhön kentällä ja asiakkaat sekä yhteistyötahot ilmaisevat tyytyväisyyttä, kun tavoittavat asiantuntijan helpommin.