Omaishoitajien tukipalvelu
Omaishoitajien systemaattinen tuki yli 65-vuotiaille omaishoitajille on yksilöllistä, puhelimitse annettavaa keskusteluapua, ohjausta, neuvontaa ja tukea. Palvelu tukee omaishoitajan hyvinvointia ja jaksamista omaishoitotehtävissä.
Etelä-Savo on järvistä seutua ja asutusta on myös pitkien etäisyyksien päässä. Omaishoitajat asuvat erilaisissa olosuhteissa, joissa hoitavat omaishoidettavaa erilaisin tukiverkostoin. Omaishoitajien näkökulmasta palveluiden saatavuus vaihtelee, sillä heillä on erilaisia kykyjä ja valmiuksia hyödyntää erilaisia yhteydenottokanavia palveluihin, kuten digitaalisia palveluita, yhteydenottoja puhelimitse sekä paikan päällä asiointia.
Omaishoitoa tuetaan puhelimitse ja heitä ohjataan voimavaralähtöisesti sekä vahvistetaan heidän kykyjä hoitaa asioita itsenäisesti. Omaishoitajien tuen tarve on yksilöllinen, johon vaikuttaa esimerkiksi omaishoitajan jaksaminen. Omaishoitajan tuen tarve vaihtelee omaishoitosuhteen aikana. Tuen tarpeen eri asteita on erilaisia:
- Pärjää itsenäisesti
- Ohjauksen ja neuvonnan tarve
-
Konkreettisen avun tarve
Omaishoitajia avustetaan yhdessä tekemisen teemalla.
Etelä-Savon hyvinvointialueella yli 65 vuotiaita sopimusomaishoitajia yli 800. Aikaisemmin toteutetussa pilotissa on havaittu omaishoitajien tuen tarve.
Palvelun kehittämiseen osallistuu tärkeimmässä roolissa itse omaishoitajat. Omaishoitajat saavat tuoda esille mielipiteitä, ongelmakohtia, tarpeita ja kehittämiskohtia oman arjen tasolta jokaisessa puhelinkontaktissa hoitajan kanssa. Omaishoitajilta tulevia palautteita hyödynnetään palvelujen kehittämisessä.
Palvelua markkinoidaan ja kehitetään verkostojen kanssa, johon kuuluvat organisaation omaishoidon palveluohjaajat, kotihoito ja omaisjärjestöt. Viestinnässä on hyödynnetty Teams-tapaamisia. Palvelusta kertovaa esitettä on lähetetty perhehoitoon ja ikäneuvolaan edelleen omaishoitajille jaettavaksi. Lisäksi palvelusta kertovaa markkinointia tehdään organisaation some-kanavissa.
Omaishoitajien systemaattisella tuella pyritään auttamaan omaishoitajia oikea-aikaisesti mahdollisimman kevyesti silloin, kun riski hoitoisuuden lisääntymiseen tunnistetaan. Tuen avulla mielekäs ja omannäköinen arki omassa kodissa voi jatkua pitempään. Palvelun avulla tuetaan omaishoitoon liittyvää henkistä kuormitusta.
Asiakaskohtaista muutosta seurataan jokaisen yhteydenoton yhteydessä sekä palautekyselyjen avulla. Tuen tarpeen kestoa arvioidaan asiakaskohtaisesti. Lisäksi seurataan ohjauksen tarvetta muihin palveluihin.
Kohderyhmään soveltuville omaishoitajille lähetetään kirje ja kerrotaan palvelusta. Omaishoidon tuesta hoitaja soittaa omaishoitajalle ja puhelun aikana kartoitetaan tuen tarve ja tehdään suunnitelma miten edetään. Tuki voi olla kertaluonteinen, määräaikainen tai toistaiseksi jatkuva omaishoitotilanteen mukaan.
Toimintamallia on testattu vuonna 2021 Luona-Omaishoidon mallina entisen Essoten (Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä) alueella. Tällöin tavoitteena oli oppia ja tunnistaa 1) voidaanko systemaattisella puhelinkontaktilla tukea riittävästi kotona pärjäämistä 2) voidaanko puhelinkontaktilla siirtää asiakkaiden siirtymistä raskaampien sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujen piiriin. Omaishoitajilta saatu palaute oli positiivista eli he kokivat puhelut hyödylliseksi ja olivat kiinnostuneet jatkamaan vastaavanlaisessa palvelussa.
Asiakasymmärrystä on kasvatettu palvelun aikana puhelinkontaktien myötä sekä sosiaalisen kanssakäymisen perusteella. Esiin on noussut seuraavat osa-alueet:
- Omaishoitajan jaksaminen ja vointi
- Omaishoidettavan muuttuva tila
- Omaishoitajan vapaapäivät
- Arjen jakaminen
- Normaali sosiaalinen kontakti tai keskusteluapu
- Yhteydenotot eri tahoille (ohjaus, neuvonta tai apu)
Asiakkaat vastaavat asiakaskyselyyn palvelujakson aikana. Palveluohjaajilta saadun palautteen perusteella on muodostunut ymmärrys, että on paljon omaishoitajia, jolla on tarvetta saada tukea omaan omaishoitajuuteen. Omaishoitajat kokevat etänä puhelimitse annettavan tuen merkitykselliseksi ja vastaa heidän tarpeisiinsa arjen tukena.
Luona pilotti jatko ja soveltaminen
Ennen palvelun aloittamista palvelua on suunniteltu idea tiimissä ja tämän jälkeen on koottu lista yli 65- vuotiaista omaishoitajista ja tehty lähetettävä kirje omaishoitajille. Teknisiä valmisteluja on tehty Lifecare ja Pegasos ohjelmiin mm. tilastointi ja ajanvarauskirjat, lisäksi on kehitetty puheluihin sopivat kirjaamisen fraasit.
Kaikille yli 65 vuotiaille omaishoitajille on lähetetty kirje, jossa on kerrottu palvelusta ja johon vastaamalla pääsee osallistumaan palveluun. Asiakkaat kontaktoitiin ensimmäisen kerran kartoituspuhelulla, jonka jälkeen heille aloitettiin soittamaan säännöllisiä tukipuheluita.
Vuoden 2023 ja 2024 vaihteessa asiakkaille pidettiin asiakaskyselyä, josta kerättiin palvelun kehittämisen kohteita, palvelua on muokattu myös omaishoitajien suullisen palautteen perusteella mm. takaisinsoitto mahdollisuus.
Puheluiden sisällöt
Idea tiimit, kehittämisen kohteet, mitä kehitetty, muokattu, työstetty
kaikkien näkökulmat, takaisinsoitot
viestinnän väylät, keinot
yksilölliset ja alueellisia eroja, viestinnälliset, palveluntarpeet