Omaishoitajien systemaattinen tuki  yli 65-vuotiaille omaishoitajille on yksilöllistä, puhelimitse annettavaa keskusteluapua, ohjausta, neuvontaa ja tukea. Palvelu tukee omaishoitajan hyvinvointia ja jaksamista omaishoitotehtävissä.

Toimintamallin nimi
Omaishoitajien tukipalvelu
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaishoitajien systemaattinen tuki  yli 65-vuotiaille omaishoitajille on yksilöllistä, puhelimitse annettavaa keskusteluapua, ohjausta, neuvontaa ja tukea. Palvelu tukee omaishoitajan hyvinvointia ja jaksamista omaishoitotehtävissä.

Toteutuspaikka
Mikkeli, Savonlinna, Pieksämäki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

16.02.2024

Viimeksi muokattu

14.08.2024
Toimintaympäristö

Etelä-Savo on järvistä seutua ja asutusta on myös pitkien etäisyyksien päässä. Omaishoitajat asuvat erilaisissa olosuhteissa, joissa hoitavat omaishoidettavaa erilaisin tukiverkostoin.  Omaishoitajien näkökulmasta palveluiden saatavuus vaihtelee, sillä heillä on erilaisia kykyjä ja valmiuksia hyödyntää erilaisia yhteydenottokanavia palveluihin, kuten digitaalisia palveluita, yhteydenottoja puhelimitse sekä paikan päällä asiointia.

Omaishoitoa tuetaan puhelimitse ja heitä ohjataan voimavaralähtöisesti sekä vahvistetaan heidän kykyjä hoitaa asioita itsenäisesti. Omaishoitajien tuen tarve on yksilöllinen, johon vaikuttaa esimerkiksi omaishoitajan jaksaminen. Omaishoitajan tuen tarve vaihtelee omaishoitosuhteen aikana. Tuen tarpeen eri asteita on erilaisia: 

  • Pärjää itsenäisesti
  • Ohjauksen ja neuvonnan tarve
  • Konkreettisen avun tarve

    Omaishoitajia avustetaan yhdessä tekemisen teemalla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallia on testattu vuonna 2021 Luona-Omaishoidon mallina entisen Essoten (Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä) alueella. Tällöin tavoitteena oli oppia ja tunnistaa 1) voidaanko systemaattisella puhelinkontaktilla tukea riittävästi kotona pärjäämistä  2) voidaanko puhelinkontaktilla siirtää asiakkaiden siirtymistä raskaampien sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujen piiriin.  Omaishoitajilta saatu palaute oli positiivista eli he kokivat puhelut hyödylliseksi ja olivat kiinnostuneet jatkamaan vastaavanlaisessa palvelussa.

Asiakasymmärrystä on kasvatettu palvelun aikana puhelinkontaktien myötä sekä sosiaalisen kanssakäymisen perusteella. Esiin on noussut seuraavat osa-alueet:

  • Omaishoitajan jaksaminen ja vointi
  • Omaishoidettavan muuttuva tila 
  • Omaishoitajan vapaapäivät 
  • Arjen jakaminen
  • Normaali sosiaalinen kontakti tai keskusteluapu
  • Yhteydenotot eri tahoille (ohjaus, neuvonta tai apu)

Asiakkaat vastaavat asiakaskyselyyn palvelujakson aikana. Palveluohjaajilta saadun palautteen perusteella on muodostunut ymmärrys, että on paljon omaishoitajia, jolla on tarvetta saada tukea omaan omaishoitajuuteen. Omaishoitajat kokevat etänä puhelimitse annettavan tuen merkitykselliseksi ja vastaa heidän tarpeisiinsa arjen tukena.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä