Omaishoitajien valmennus - Yhdessä tehty on kaikkien hyöty! Onnistuu sekä Liki että Digi!

Omaishoitajien lakisääteisten valmennusten suunnittelu, toteutus ja arviointi yhdessä omaishoitajien parissa toimivien tahojen kanssa. VALMENNUS luodaan YHDESSÄ viranomaistahon ja järjestötahon YHTEISTYÖNÄ. Omaishoitajalle paras hyöty! LIKI ja DIGI

Toimintaympäristö

Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyivät hyvinvointialueille 1.1.2023. Hyvinvointialue on kunnista ja valtiosta erillinen julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto. Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta.

Sote- ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi koko Suomessa kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. Sote- ja pelastustoimen uudistuksen tarkoituksena on varmistaa yhdenvertaiset palvelut kaikilla alueilla, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitä kustannusten kasvua. Asiakkaille uudistus näkyy aikanaan palvelujen parantumisena, mutta lähtötilanteessa isoja muutoksia tuskin on havaittavissa. 
 

Hyvin voimme!
On lupaus arvosta, jonka haluamme välittää.

Asiakkaalle ja alueen asukkaalle lupaus tarkoittaa hyvinvointia, hyvää ja onnellista arkea sekä asukkaan omaa toimeliaisuutta ja aktiivisuutta.

Koko maakuntaan lupaus heijastuu alueen hyvinvointina, kasvuna ja kehittymisenä sekä yhteistyönä.

Työntekijälle lupaus näyttäytyy vahvana ammattiylpeytenä ja yhteen hiileen puhaltamisena – se on työhyvinvointia ja hyvää arkea työssä.

Koko Soiten tasolla lupauksemme on tervettä työkulttuuria, hyvinvoivia ihmisiä, kehittymisen ja kokeilun kulttuuria sekä yhteistyötä muiden kanssa.

www.soite.fi

 

Alla kuvataan tavoitetila johon muutoksella pyritään:

Kaikilla omaishoitajilla on oltava mahdollisuus osallistua omaishoitajien valmennukseen. Muuttuvassa maailman tilanteessa, meidän on myös huomioitava se, että kaikki eivät voi osallistua samalla tavalla, joten meidän on luotava uusia tapoja mahdollistaa heidän osallistumisensa.

Valmennusten suunnitellussa huomioidaan valmennukseen osallistuvat paikanpäällä, eli LIKI (erillinen valmennus)
Valmennusten suunnitellussa huomioidaan valmennukseen osallistuvat etäyhteyden muodossa, eli DIGI (erillinen valmennus)

Hoidolliset mahdollisuudet huomioitava omaisHOIDETTAVAN osalta, jotta omaisHOITAJALLA on mahdollisuus tulla paikalle. Esimerkkinä tästä LIKI valmennuksen ajaksi pilotoidaan omaishoidettavan kuntouttavaan päivätoimintaan tutustumista perhehoitajan tukemana. Näin omaishoitaja saa tulla paikalle yhdessä hoidettavan kanssa ja molemmille on valmennuksen ajaksi oma ohjelmansa.

LIKI sekä DIGI valmennuksien aikana mahdollistetaan tuttavuudet tärkeimpiin yhteystahoihin, kuten vastuutyöntekijään, terveydenhoitajaan ja yhdistyspuolen toimijoihin, sekä mahdollisuuksien mukaan perhehoitajaan . Yllä mainittujen toimijoiden kanssa luodaan valmentautujille tietopaketti, johon koottuna tärkeimmät asiat omaishoitajia varten.

Kokemusasiantuntijuutta hyödynnetään valmennuksissa ajatusten ja keskustelun herättäjänä. Kokemusasiantuntija tuo tiedon tason uudelle aaltopituudelle ja syventää ymmärryksen luomista valmentujien elämäntilanteisiin. Kokemusasiantuntija on mukana LIKI että DIGI valmennuksissa.

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yhteisen suunnitelmallisuuden puute omaishoidon toimijoiden välillä
Valmennusta järjestävien viranomaistahojen, omaishoidon paikallisyhdistysten ja omaishoidon tukipalveluiden yhteissuunnittelun puuttuminen näkyy valmennuksessa omaishoitajille toiminnan pirstaleisuutena. Toimijoiden yhteistyön tehostaminen ja todellisen YHTEISVALMENNUKSEN luominen lähtee siitä, että sitä suunnitellaan yhdessä.

Suunnittelussa huomioitava myös ne tahot, joiden pitäisi olla mukaan valmennuksissa, mutta eivät vielä ole. Tällaisia tahoja voivat olla eri tukipalvelut, joita voidaan esitellä valmennuksessa. Puuttuvat tahot kutsuttava mukaan.
- Omaishoitajien terveydenhoitaja, kokemusasiantuntija, kiertävä perhehoitaja, mahd. tukitiimin työntekijä, päivätoiminnan vastaava tai muu omaishoidon tukipalveluita tuottava taho, joka oleellinen osa omaishoitajien palveluita.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Muutoksia ja ratkaisuja tarvitaan seuraaviin kokonaisuuksiin:

Sujuvamman ja tavoitteellisemman hoidon järjestäminen valmennuksen aikana.
--> Omaishoitajan sekä -hoidettavan tukee hyötyä järjestelystä.

Esityksen ja annettavan tiedon yhteensovittaminen ja yhtenäistäminen Soiten omaishoidon alueelle.
--> Omaishoitajan saama informaatio tulee olla samanlaista, huolimatta siitä, missä Soiten alueella tiedon saa.

Suunnittelun irrallisuus ja yksikkökohtaisen työstämisen aika on ohi
--> Tulee löytää yhteinen ME-asenne valmennusten toteutuksessa. Me = kaikki konkreettisesti omaishoitajien tukena olevat tahot. Työryhmä työskentelee yhdessä ja tekee suunnitelmat tulevia valmennuksia varten.

Puuttuvien palveluiden lisääminen valmennukseen
--> Valmennuksen kautta voidaan antaa enemmän tietoa ja tuntumaa palveluihin. Valmennukseen tulo mahdollistaa ensitapaamisen terveydenhoitajan ja järjestöjen kanssa, mutta voi myös olla linkki tulevaisuuden kiertävän perhehoidon, päivätoiminnan tai tukitiimin käytölle.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Omaishoidon valmennusten työryhmä kootaan yhteen:
(tarpeen mukaan luodaan erillinen etävalmennustyöryhmä ja erillinen lähivalmennustyöryhmä)

Valmennusta tuottavat yksiköt alueella
- Vastuutyöntekijät jotka valmentavat omaishoitajia
- Koordinaattoritoimintaa hoitava henkilö, mikäli alueella käytössä
- Yksikön esihenkilöt
- Vastuualuejohtajat

Paikallisjärjestön edustajat alueella
- On alueita joissa paikallisjärjestöjä on useampia.
- Edustajat mukana kehittämistyössä alkumetreiltä lähtien

Omaishoitajien tukipalveluista vastaavat muut tahot
- Terveystarkastuksia tekevät terveydenhoitajat
- Alueen kiertävä perhehoitaja joka toimii omaishoidon vapaiden sijaistana kodeissa
- Päivätoiminnan vastaava joka yhteyshenkilönä päivätoimintaan tutustumisessa

 

Tavoiteltu muutos

Yhteistyötahoille:
Yhdessä tehty yhteinen valmennus, jossa jokaisella on tunne siitä, että kuuluu osaksi kokoonpanoa!
Mahdollisuus tukea omaishoitajia paremmin ja yhdessä. Kokema siitä, että kukaan ei ole yksin työtä tekemässä!

Omaishoitajalle:
Yhteistyön tuotoksena valmennus, josta omaishoitaja saa hänelle tarpeellista tietoa ja kokee tulevansa kuulluksi sekä nähdyksi!
Hyvin eväin varustettu omaishoitaja osaa huolehtia omista sekä hoidettavan tarpeista.

Omaishoidettavalle:
Tavoitteellista toimintaa josta omaishoidettava saa hyötyä ja iloa. Mahdollisuus tutustua eri toimintoihin ja löytää juuri hänelle sopiva arjen tuki.
Hyvin valmennettu omaishoitaja on myös omaishoidettavan hyöty!

Muutoksen mittaaminen

- Järjestettyjen valmennusten määrä (LIKI ja DIGI)

- Valmennuksiin osallistujien määrä (LIKI ja DIGI)

- Omaishoitajien palautteet valmennuksista

- Etävalmennuksen työryhmän palaute valmennusten toteutumisesta

- Lähivalmennuksen työryhmän palaute valmennusten toteutumisesta

Pidemmän aikavälin mittarina toimii tieto siitä, onko omaishoitajien tuen ja avun piiriin hakeutumista voitu aikaistaa valmennuksessa annetun laajemman tiedon myötä. Näitä tietoja voidaan seurata omaishoitajien yhteydenottomäärien kautta suhteessa yhteydenoton syihin ja yhteydenoton ajankohtaan.

Toteutussuunnitelma

PILOTOINNIN TAVOITTEET:

Yhteinen esitys johon luotava hyvä pohja
Pohjaa voidaan muokata tarpeen mukaan, mutta perusesitys pohja on oltava kaikille valmentajille saatavilla. Sama esityspohja toimii myös DIGI-valmennuksissa, lisäämällä etäjärjestelmän toimintojen käyttöön liittyvät esitysdiat.

 

Hoidon tarve valmennusten aikana
Järjestetään valmennuksia, joissa hoidettavalla mahdollisuus tutustua päivätoimintaan. Päivätoiminnan lisäresurssina pyydetään paikalle kiertävä perhehoitaja. Omaishoidettava tutustuu valmennuksen ajan päivätoimintaa yhdessä kiertävän perhehoitajan kanssa. Perhehoitaja voi myös tulla hoidettavan kotiin, ellei päivätoimintaan tulo ole vaihtoehto esim. terveydellisistä syistä. Lähtökohtaisesti kannustetaan kuitenkin tutustumaan päivätoimintaan, mikäli päivätoimintaan tuleminen on hoidettavalle mahdollista ja voisi olla hänen tarpeisiinsa nähden hyvä palvelu tulevaisuudessa.

Lopputuloksena: Omaishoitaja ja -hoidettava saavat kokemuksen päivätoiminnasta tai/ja  kiertävästä perhehoitajasta. Tiedon myötä omaishoitajan on helpompaa hakea omaishoitajuuden tukitoimia päivätoiminnan ja kiertävän perhehoidon kautta, kun toiminta on tuttua ja todettu turvalliseksi vaihtoehdoksi.
 

Vastuunjako valmennuksen järjestäjien välillä
Selkeän vastuujaon sopiminen valmennuksen järjestelyistä on onnistumisen perusta. Kun järjestäviä tahoja on kahden eri palvelualueen lisäksi kaksi paikallisjärjestöä, tulee työnjakoon perehtyä tarkasti. Pääjärjestäjien lisäksi mukana yhteistyötahoina ovat myös omaishoitajien terveydenhoitajat, päivätoiminnat, perhehoitaja ja kokemusasiantuntija.

Yhteistyötahot tulee pitää tietoisina tulevasta toiminnasta ja informoituna suunnitelmista sekä mahdollisista muutoksista. Tästä syystä tulee luoda valmennustyöryhmä ja etävalmennustyöryhmä, jotka voivat sopia yhteisistä valmennuksista ja vastuunjaoista. Työryhmälle voidaan sopia etätapaamiset 3 kuukauden välein, jossa ajankohtaisia aiheita käsitellään.

 

Tiedottaminen ja markkinointi 
Valmennusten markkinointi ei tapahdu itsestään. Valmennusten tärkeyden esiin tuominen vaatii sitkeää markkinointia, ennen kun tieto omaishoitajat ja mahdolliset sijaishoitajat. Valmennuksista lähetetään kirjeet omaishoitajille koteihin, mutta tästä huolimatta valmennusprosentti saattaa jäädä matalaksi. Syyksi on selkiytynyt se, että omaishoitajat tarvitsevat lisätietoa siitä, mitä lisäarvoa valmennus tuo heidän arkeensa ja mikä valmennuksen sisältö on. Sometiedotteilla ja valmennuksesta kertomalla voidaan kasvattaa ymmärrystä valmentautumisen tärkeydestä.

Useamman palvelualueen toteuttamana, markkinoinnin ja tiedottamisen paineet eivät kohdistu yksittäisin työntekijöihin ja alueisiin. Vastuualueita voidaan jakaa, kuin myös esittelytilaisuuksien vetovastuuta voidaan vuorotella. 

Aluksi on luotava yhteinen ajatus siitä, millä tavalla markkinointia tullaan tekemään ja mitä materiaaleja käytettään.
Missä markkinoidaan?
- Osallistutaan hyvinvointialueen järjestämiin tapahtumiin, ja esitellään alueen omaishoitoa
- Osallistutaan muiden järjestämiin tapahtumiin ja esitellään alueen omaishoitoa
- Hyödynnetään hyvinvointialueen sosiaalisen median kanavia toiminnan esittelyyn esim. uudesta toiminnasta kertomiseen
- Nostetaan omaishoito esiin AINA kun sille saadaan tilaisuus ja oikea kuulijakunta

 

Ilmoittautumiset ja hoidetut vastuut sekä niistä tiedottaminen
Tulee myös olla paikka, johon voidaan kirjata, mitkä järjestelyt hoidettuna ja kuka hoitanut, jotta tieto on kaikille osallistujille selkeää. Kaikilla järjestäjillä ja yhteistyötahoilla tulee olla pääsy kyseiseen tietoon. Tämän voi toteuttaa esim. jaetun ja aktiivisena olevan Excel-tiedoston muodossa, johon työryhmän jäsenet pääsevät tekemään merkintöjä reaaliajassa.

 

Valmennusten eri muodot
Mikäli tarvetta on sekä LIKI että DIGI valmennuksille, niin tulee niitä järjestää. Omaishoitajat eivät aina pääse paikalle syystä tai toisesta, ja haluavat ehkä osallistua etävalmennukseen mieluummin. Sijaishoitajat jotka asuvat eri paikkakunnalla voivat myös kokea tarvetta valmennukselle, mutta eivät pääse paikanpäälle, tällöin etävalmennus voi olla hyvä vaihtoehto. Sijaishoitajat voivat osallistua omaishoitajien valmennukseen oman kiinnostuksensa mukaan, ja tukea saamallaan tiedolla omaishoitajan tehtävässään. Omaishoitaja tarvitsee usein muistutusta ja kannustusta, jotta esim. vapaapäivät tulevat pidettyä.

 

Palautteen saaminen valmennuksista
Luodaan palautelomake joka käytössä paperiversiona sekä sähköisenä versiona. Lomake täytetään jokaisen valmennuskerran päätteeksi paperiversiona tai sähköisesti. Vastuu palauteiden pyytämisestä on jokaisella valmennukseen osallistuvalla valmentajalla. Palautekyselyä varten tulee nimetä vastuuhenkilö joka ylläpitää lomaketta ja raportointia. Palaute on valmennusten kehittämisen kannalta erityisen tärkeää. Palauteraportit käydään yhdessä läpi työryhmän kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä:
Omaishoitajat ja -hoidettavat

Asiakasymmärrys:
Omaishoitajan työ on raskasta ja vaativaa päivittäistä ja ympärivuorokautista työtä, jota omaishoitajat tekevät rakkaudesta hoidettavaan. Yhteiskunnan ja hyvinvointialueen tulee pyrkiä tukemaan omaishoitajien panostusta ohjauksella ja neuvoilla, valmennuksilla ja koulutuksilla, tukitoimilla ja muilla yksilöllisesti räätälöidyillä avuilla.

Antamalla omaishoitajalle hyvää perustietoa saatavilla olevasta hyvinvointialueen- ja yhdistysten tuesta, tietoa yhteyshenkilöistä hyvinvointialueella ja yhdistystoiminnassa sekä omaishoitajan omaan hyvinvointiin saatavasta tuesta, vahvistetaan omaishoitajan ymmärrystä omaishoidon tuen kokonaisuudesta. Tiedon avulla omaishoitajan on helpompi toimia tehtävässään ja hakea tukea tarpeen vaatiessa.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Emme ole hyödyntäneet toimintamallissa muiden ratkaisuja tai tuotoksia. Lähdimme työssä liikkeelle olemassa olevasta valmennuksesta, jota lähdettiin kehittämään toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ideointi

Työryhmävetoinen valmennustapa, jossa suunnittelu ja toiminta tapahtuu työryhmän toimesta. Vahvan työryhmätyöskentelyn haasteena on varmistaa, että ryhmäytyminen tapahtuu ja työryhmän jäsenet kokevat olevansa yhteisvastuussa toiminnasta.

Vastuunjakoa tulee työryhmässä myös tehdä seuraavien toimien osalta:
- Työryhmän koolle kutsuja 
- Palautekyselystä vastaava
- Työryhmässä tulee olla puheenjohtaja ja muistion tekijä (voi olla kiertävä vastuu joka vaihtuu joka tapaamisen yhteydessä)
- Yhteisen Excel-taulukon ylläpitäjä

Idean konkretisointi ja visualisointi

Luodaan hyvä ja toimiva tietopaketti omaishoitajille, joka voidaan esitellä LIKI tai DIGi valmennuksena.
Varmistetaan että hoidettavalla on mahdollisuus hoitoon valmennuksen aikana.
Kehitetään valmennusta yhdessä työryhmää joka koostuu omaishoidon ammattilaisista ja paikallisista yhdistystoimijoista.

Idean testaus asiakkaalla

Uusia valmennuskokonaisuuksia testataan omaishoitajilla sekä LIKI että DIGI valmennuksina.
Palautetta pyydetään joka valmennuskerran myötä, ja palautteen perusteella jatkokehitetään valmennuksia työryhmänä.

Ratkaisun testaaminen

Työryhmän jäsenillä tulee olla paikka, johon voidaan kirjata:

- Mitkä järjestelyt hoidettuna ja kuka hoitanut, jotta tieto on kaikille osallistujille selkeää.
- Kuinka monta omaishoitajaa valmennukseen on ilmoittautunut ja miltä alueelta tulevat
(esim. vammaispalveluista tai ikääntyneiden palveluista)

Kaikilla järjestäjillä ja yhteistyötahoilla tulee olla pääsy kyseiseen tietoon. Työryhmän kautta luotuna yhteisesti jaettu Excel-pohja, joka jaettu työryhmän jäsenille reaaliajassa täytettäväksi.

Pohjan ylläpitoa varten tulee valita henkilö joka vie uusien valmennusten tiedot taulukkoon keskitetysti, sen mukaisesti kun työryhmässä sovitaan. Viranomaistahon työntekijät täydentävät taulukkoa ilmoittautumisten mukaan. Taulukkoon ei laiteta henkilötietoja, vaan ainoastaan ilmoittautujien määrä ja -vastaanottaja sekä huomiotavat erityisruokavaliot.

Ratkaisun perusidea

Luodaan hyvä ja toimiva tietopaketti omaishoitajille, joka voidaan esitellä LIKI tai DIGi valmennuksena.
Varmistetaan että hoidettavalla on mahdollisuus hoitoon valmennuksen aikana.
Kehitetään valmennusta yhdessä työryhmää joka koostuu omaishoidon ammattilaisista ja paikallisista yhdistystoimijoista sekä kokemusasiantuntijoista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työryhmävetoinen valmennustapa, jossa suunnittelu ja toiminta tapahtuu työryhmän toimesta. Vahvan työryhmätyöskentelyn päätavoitteena on varmistaa, että ryhmäytyminen tapahtuu ja työryhmän jäsenet kokevat olevansa yhteisvastuussa toiminnasta. Yhteisvastuussa suunniteltu ja totutettu toiminta mahdollistaa omaishoitajalle laadukkaan valmennuksen ja hoidettavalle mukavan hoitokokemuksen.

Vastuunjakoa tulee työryhmässä myös tehdä seuraavien toimien osalta:
- Työryhmän koolle kutsuja 
- Palautekyselystä vastaava
- Työryhmässä tulee olla puheenjohtaja ja muistion tekijä (voi olla kiertävä vastuu joka vaihtuu joka tapaamisen yhteydessä)
- Yhteisen Excel-taulukon ylläpitäjä

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kenen kanssa?
Kootkaa valmennustyöryhmä joka koostuu niistä ammattilaisista ja yhdistyksistä, joista omaishoitajilla on hyötyä toimiessaan omaishoitajana. Kasvojen antaminen tärkeille yhteistyötahoille on hyvän yhteistyön lähtökohta.
Tavoitteena ME -henki, ja usko siihen, että yhdessä voimme tehdä enemmän ja paremmin!

Mitä?
- Suunnitelkaa ja luokaa yhteinen esitys hyvin
- Suunnitelkaa valmennuksen aikataulu ja esitysajat
- Suunnitelkaa mitä valmennuksessa tarjotaan ja kuka hoitaa hankinnat vuorollaan
- Suunnitelmaa valmennusten ajankohdat 6 kk ajaksi tai koko vuodelle
- Suunnitelkaa työryhmän tapaamisajat ja tehkää kutsut (voi olla teams tai läsnä tapaamisena)
 

Milloin?
- Valmennusajankohdat voidaan sopia työryhmälähtöisesti aina tapaamisten yhteydessä tai kalenteroida yhteiseen vuosikalenteriin niin, että valmennuksia järjestetään aina samoina ajankohtina. Mitä suurempi työryhmä kyseessä, sitä tärkeämpää sopia valmennusajankohdat hyvissä ajoin tai lyödä lukkoon ajankohdat vuositasolla.

Miten?
- Luokaa kutsu valmennukseen, ja sopikaa kuka/ketkä kutsut lähettää, ja kuinka monelle kerrallaan
- Luokaa jaettava Excel-taulukko, jonne ilmoittautujamäärät voidaan merkitä (ei nimiä)
- Varmistakaa että päivätoiminta käytettävissä valmennusten aikana, ja muistakaa että päivätoiminnan vastaava kuuluu ydintyöryhmään. Hoito päivätoiminnassa järjestetään päivätoiminnan vastaavan ja omaishoidon vastuutyöntekijän yhteistyössä, kun omaishoitaja ilmoittaa hoidon tarpeesta valmennukseen ilmoittautumisen yhteydessä.

Missä?
Mikäli mahdollista, järjestäkää valmennukset päivätoiminnan yhteydessä tai läheisissä tiloissa. Tällöin omaishoitajien on helppo tulla paikalle yhdessä hoidettaviensa kanssa ja lähetä yhdessä.

Kenelle?
- Omaishoitajille tietoa ja omaishoidettaville virikettä ja aktiviteetteja.
- Kiertäville perhehoitajille mahdollisuuksia tutustua omaishoitajiin ja -hoidettaviin.
- Päivätoiminnan vastaavalle mahdollisuus esitellä päivätoimintaa omaishoidettavalle ja -hoitajalle.

Liitteet
Kuva
Etävalmennuksen esitysdia
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhdessä tehtynä on voitu tarjota hyvin suunniteltu valmennus omaishoitajille ja saatu hyviä arviota omaishoitajilta valmennuksen vaikuttavuudesta heidän tiedonsaantiinsa. Valmennuksen aikana omaishoitaja saa edelleenkin suuren määrän tietoa kerralla, josta kykenee tiedostamaan tärkeimmät asiat. Edelleen kysytään myöhemmin lisätietoa niistä aiheista, joita käyty valmennuksessa läpi mutta eivät ole olleet ajankohtaisia juuri siinä elämäntilanteessa. 

Vastuuhenkilöt selkiytyneet ja yhteyden ottaminen omaan vastuutyöntekijään sekä terveydenhoitajaan helpottunut. Sama koskee yhdistystoimintaa.

Yhteistyössä erityisen tärkeänä omaishoitotilanteiden ennakoitavuus, jossa omaishoitaja voi saamansa tiedon perusteella hakea tarvittavan avun oikeasta paikasta ja oikeaan aikaan. Näin voidaan tukea omaishoitajan jaksamista varhemmassa vaiheessa esim. vapaidenjärjestelyillä, päivätoiminnan avulla, kiertävän perhehoitajan tuella sekä muilla tukipalveluilla.