Omakuntoutuksen tukeminen Physitrack-harjoitusohjelmiston avulla (RRP, P4, I1b)

Physitrack-harjoitusohjelmistoa sekä siihen liittyvää PhysiApp-sovellusta ja EasyLink-toimintoa pilotoidaan Pohteella omakuntoutuksen vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Toimintamallin nimi
Omakuntoutuksen tukeminen Physitrack-harjoitusohjelmiston avulla (RRP, P4, I1b)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Physitrack-harjoitusohjelmistoa sekä siihen liittyvää PhysiApp-sovellusta ja EasyLink-toimintoa pilotoidaan Pohteella omakuntoutuksen vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntoutuksen toimialue, erityisesti perusterveydenhuollon fysio- ja toimintaterapia. Toteutus tapahtuu osana Suomen kestävän kasvun RRP-hankekokonaisuutta.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Marika Uusitalo

Luotu

15.08.2024

Viimeksi muokattu

17.12.2024
Ratkaisun perusidea

Omakuntoutuksen tukeminen yksilökuntoutuksessa Physitrackin avulla

Omakuntoutuksen tukemisessa käytetään Physitrack-harjoitusohjelmistoa kuntoutusohjelman jakamiseen. Asiakas katsoo hänelle suunnitellun kuntoutusohjelman mobiilisovelluksen tai verkkoselaimen kautta ja halutessaan kuittaa harjoitukset tehdyiksi. Ammattilainen pystyy seuraamaan asiakkaan harjoitusaktiivisuutta oman käyttöliittymänsä kautta. Tarvittaessa Physitrack toimii matalankynnyksen yhteydenottokanavana, jos asiakkaalla tulee haasteita harjoittelun kanssa. Physitrack mahdollistaa nopean ajasta riippumattoman yhteydenoton ja viestinnän kuntoutusjaksolla olevan asiakkaan ja kuntoutuksen suunnittelusta vastaavan ammattilaisen välillä. 

Harjoittelun progressiota voidaan toteuttaa ilman toimipisteellä tapahtuvaa kontaktia. Tarkoituksena on, että Physitrackin toiminnallisuuksia hyödyntämällä asiakkaan omakuntoutusta voidaan tukea monipuolisesti erilaisia palveluratkaisuja käyttäen: toimipisteellä tapahtuva vastaanotto, videovälitteinen vastaanotto Pohteen digitaaisen asiointialustan OmaPohteen kautta sekä ajasta riippumaton viestintä PhysiApp-sovelluksen avulla.

Yksilökuntoutuksesta asiakas voidaan ohjata omakuntoutusryhmään. Tässä yhteydessä Physitrack-harjoitussarja voidaan jakaa kuntoutussuunnitelman tehneen terapeutin ja ryhmää ohjaavan ammattilaisen välillä.

PhysiApp EasyLink-toiminto

Physitrackin harjoitusohjelmia voidaan jakaa asiakkaille yksilöllisesti tai yleisesti. Yleisesti jaettavissa materiaaleissa käytetään PhysiApp EasyLink-toimintoa. Kyseisen toiminnon avulla Pohteella jaetaan harjoitteluohjeita seuraavilla Terveyskylän digihoitopoluilla: 

  • OYS-Oulaskangas tekonivelpotilaan digihoitopolku
  • Pohde aivoverenkiertohäiriö-polku

Lisäksi PhysiApp EasyLink-toimintoa hyödynnetään erilaisten ryhmäkuntoutusmateriaalien jakamisessa asiakkaille. 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen yhteydessä pyritään tukemaan kansalaisten aktiivisuutta ja vastuunottoa oman hyvinvointinsa ja terveytensä ylläpidossa. Omakuntoutus tarkoittaa asiakkaan itsenäisesti arjessa toteuttamaa toimintaa, joka on asiakkaan ja ammattilaisen yhdessä suunnittelemaa ja ammattilaisen seuraamaa. Omakuntoutus on näyttöön perustuvaa ja kuntoutumistarpeeseen sopivaa. Siinä keskeistä on, että asiakas sitoutuu omatoimiseen harjoitteluun ja toimintakäytänteiden muutokseen. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohde) kuntoutus on organisoitu omaksi toimialueekseen. Perusterveydenhuollon fysio-, toiminta- ja puheterapiasta vastaa alueelliset kuntoutuspalvelut, joihin omakuntoutuksen kehittäminen tällä hetkellä painottuu. Pohteen Alueellisten kuntoutuspalveluiden visiona on, että tuemme omakuntoutusta ja näemme asiakkaidemme sitoutuvan ja motivoituvan kuntoutuksen digitaalisten ratkaisujen, seurannan ja vuorovaikutteisuuden avulla. Physitrack-pilotoinnissa on mukana toiminta- ja fysioterapeutteja. 

https://pohde.fi/tietoa-meista/pohjois-pohjanmaan-hyvinvointialue/

https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/6bc7b0ef-b976-40f1-b231-fd975b1fa81d/content

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä fysioterapiassa asioivat asiakkaat, joilla on riittävät kognitiiviset ja digitaaliset valmiudet sekä heidän kuntoutuksestaan vastaavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä ja ammattilaisten palaute kerätään erillisellä webropol-kyselyllä. Toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella. Ammattilaisille järjestetään säännöllisiä tukitunteja Physitrack-ohjelmiston käyttöön omakuntoutuksen tukemisessa.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotossa huomioitavat asiat:

  • toimintamallin kehittämisen käynnistyessä nimetään vastuuhenkilö ja resursoidaan kehittämistyöhön riittävästi työaikaa
  • huolellinen toimintasuunnitelma prosessiin liittyvien toimenpiteiden toteuttamisesta esimerkiksi service blueprint -kuvauksen avulla 
  • mitattavien asioiden määrittely toimintamallin mukaisen toiminnan seurantaan
  • työajan käyttö: 
    • esihenkilötasolla toimintamallin läpikäynti ja yhteinen sopimus siitä, mihin ja minkä verran ammattilaisten on sallittua käyttää työaikaansa
    • etäyhteydellä tehdyn asiakastyön huomioiminen osaksi seurattavia asiakaskontakteja, koskien erityisesti ajasta riippumatonta viestintää asiakkaan ja ammattilaisen välillä
  • ammattilaisten koulutus
    • Physitrack-harjoitusohjelmiston käyttökoulutus
      • pääkäyttäjälle
      • asiakastyötä tekeville ammattilaisille
    • uusien toimenpiteiden kirjaamisen ja tilastoinnin ohjeistus
  • ammattilaisten tukitunnit toimintamallin mukaiseen toimintaan ja Physitrack-harjoitusohjelman käyttöön 
  • toimintamallin laajentamisen kuvaus ja suunnitelma
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Physitrackin pilotointiin osallistui yhteensä 40 ammattilaista, jotka lisäsivät aikavälillä 5.8.-16.12.2024 yhteensä 370 asiakasta. Harjoitusohjelmia määritettiin yhteensä 502 kappaletta. Pilotointia arvioitiin toteuttamalla palautekyselyt asiakkaille ja ammattilaisille. 

Asiakaskysely toteutettiin Physitrackin kautta ja siihen vastasi 32 asiakasta. Asiakaspalautekyselyn pistekeskiarvo oli 4,28 (0-7). Pisteitä tuli vastauksista, joiden mukaan Physitrack on lisännyt motivaatiota omakuntoutukseen, helpottanut harjoittelua ja vähentänyt tarvetta käydä vastaanotolla. Asiakkaat kokivat, että sovellus helpotti jossain määrin harjoittelua ja lisäsi motivaatiota harjoitteluun. Sovelluksen käyttö ei kuitenkaan vähentänyt tarvetta käydä toimipisteellä vastaanotolla.  

Ammattilaisten palautekyselyyn vastasi 30 käyttäjää, vastausprosentti pilottiin osallistuneista ammattilaisista oli 75%. Ammattilaisista puolet käytti järjestelmää aktiivisesti. Physitrackin käytön suositteluhalukkuus eli NPS-luku oli 57. Ammattilaisten kokemuksen mukaan asiakkaat eivät  pääsääntöisesti tarvinneet ohjausta tai tarvitsivat lyhyen ohjauksen PhysiAppinkäyttöön. Ammattilaiset kokivat, että Physitrack on monipuolinen työkalu asiakkaan kuntoutuksen toteutukseen ja seurantaan sekä omakuntoutuksen tukemiseen. Sen käyttö vaatii osaamista, joten koulutus ja käytön tuki on tärkeää järjestää. 

PhysiApp EasyLink-toiminnon avulla voidaan jakaa materiaaleja digihoitopoluilla, ryhmissä sekä esim. kuntoutusosastoilla, joissa sisältö ei ole yksilökohtaisesti suunniteltua. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Physitrackin laajempaa käyttöä varten organisaatioita suositellaan kuvaamaan palvelun hallintamalli, jossa kuvataan käyttöön osallistuvien tahojen roolit, vastuut ja tehtävät. 

Ohjelmiston sujuvaan ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön vaaditaan ammattilaisten sitoutumista ja kykyä soveltaa digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä osana asiakkaan kuntoutusprosessia. Physitrack on hyvä väline omakuntoutuksen suunnitteluun sekä toteutuksen seurantaan ja tukemiseen.