Omakuvatyöskentely nuorten terveyden edistämiseen
Omakuvatyöskentely on taidelähtöinen menetelmä, jossa erilaisilla taideilmaisun keinoilla nuori luo omakuvan. Omakuvan avulla nuori voi tunnistaa vahvuutensa ja pohtia itselleen merkittäviä asioita, esim. oman terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
Lasten ja erityisesti nuorten osallisuuden tunne on heikentynyt viimeisimmän Kouluterveyskysely mukaan (THL 2023). Nuorten terveyden edistämisessä korostuvat osallisuuden lisäksi voimavaralähtöisyys ja minäpystyvyys. Näitä ominaisuuksia vahvistamalla voidaan lisätä nuoren uskoa omiin kykyihinsä ja suoriutumiseen erilaisissa elämän tilanteissa (Kestilä 2018, 122). Nuoren toimintaan ja erityisesti terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat herkästi erilaiset ympäristöt. Silloin tarvitaan terveyden edistämisen keinoja, joilla voidaan vahvistaa nuoren psykososiaalisia tekijöitä. Samalla on tärkeää huomioida nuoren eri ympäristöt ja niihin vaikuttavat tekijät, esimerkiksi, perhe, oppilaitos ja vertaissuhteet. (Aho ym. 2018, 760; Konttinen 2022, 105.) Erilaisten ympäristöjen on tuettava nuorten autonomiaa ja osallisuutta, jotta he voivat tuoda oman äänensä kuuluviin ja kokea mahdollisuuden vaikuttaa omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa.
Lähteet:
Aho, H.; Koivisto, A-M; Paavilainen, E. & Joronen, K. 2018. The relationship be tween peer relations, self-rated health and smoking behaviour in secondary vo cational schools. Nursing Open. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6650760/pdf/NOP2-6-754.pdf. Vol. 6, No 3, 754–764.
Kestilä, L.; Karvonen, S.; Parikka, S.; Seppänen.; Haapakorva, P. & Sutela, E. 2019. Nuorten hyvinvoinnin erot. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/bitstream/han dle/10024/137686/SH%202018_7%20Nuorten%20hyvinvoin nin%20erot%20_%20L%20Kestil%c3%a4%20et%20al.pdf?sequence=1&isAllo wed=y.
Konttinen, H. 2022. Psykososiaaliset tekijät terveyden tukena. Teoksessa Ter veyden edistäminen. Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 1. painos. Hel sinki: Kustannus Oy Duodecim, 98–105.
THL 2023a. Osallisuuden ja erittäin heikoksi kokeneiden nuorten osuus suku puolen ja kouluasteen mukaan vuosina 2019–2023, %. Kuvio. https://thl.fi/documents/155392151/190160552/Lasten-ja-nuorten-hy vinvointi-2023-kuviot.pdf/da2a5160-46ea-1afd-f84e-02400ad4a571/Lasten-ja-nuorten- hyvinvointi-2023-kuviot.pdf?t=1695106742149.
Omakuvatyöskentelyllä toivotaan tarjoavan sote-ammattilaisille uusia näkökulmia ja lähestymistapoja nuorten terveyden edistämisessä ja huomioimaan erityisesti nuorten näkökulmia ja heidän osallistamistaan.
Omakuvatyöskentelyn kohderyhmänä on pääsääntöisesti nuoret. Toimintamalli on toteutettu kerran koulutustapahtumassa, jonka vuoksi erillistä asiakasymmärrystä ei ole kerrytetty. Kohderyhmää eli nuoria on kuitenkin tarkasteltu tutkitun tiedon kautta eli perehtymällä monipuolisesti kirjallisuuteen. Nuorten terveyden edistämisestä voi lukea lisää Master School -opinnäytetyöstä, johon tämän toimintamallin kuvaus perustuu.
Ennen omakuvatyöskentelyn toteuttamista suositellaan perehtymään kohderyhmään, jotta omakuvatyöskentelyssä käytettävä toteutustapa olisi juuri tietylle ryhmälle sopiva ja mieluinen.