Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Potilasdatansiirtointegraatio mahdollistaa heräte- ja kertomustiedon siirtymisen Omaolosta Apottiin rajapinnan avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ammattilaisen työtä.

Toimintaympäristö

Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatiolla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen rajapinnan kautta. Sen avulla sujuvoitetaan terveydenhuollon ammattilaisen työtä. Kestävän kasvun hankkeen pilarin 4 tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja lisätä kustannusvaikuttavuutta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ammattilainen joutuu Omaolo-työtä tehdessään työskentelemään kahden eri järjestelmän kanssa rinnakkain (Apotti, Omaolo). Ammattilaisilta saadun palautteen perusteella Omaolon yhteydenottojen havaitsemista ja käsittelyä haastaa integraation puute.

Helsingin Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluille (Sotepe) myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–2025, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen. Tavoitteena   on   mm. sujuvoittaa   sekä   asiakkaan digipalvelupolkua että ammattilaisen työtä Omaolon käytössä. 

Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehitystyötä tehdään DigiFinlandin ja Apotin asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä. Helsingistä kehitykseen osallistuvat Omaolon pääkäyttäjät, Tietohallinnon asiantuntija ja substanssiosaajia integraation käyttöönottavista yksiköistä.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on sujuvoittaa Omaolon yhteydenottoihin liittyvää terveydenhuollon ammattilaisen työtä. Herätteiden tarkoituksena on, että jatkossa ammattilaisten ei tarvitse seurata erillistä Omaolon työjonoa jatkuvasti muun työn ohessa työskennellessään Apotissa, vaan he näkevät Omaolon yhteydenotot suoraan Apotista. Integraation myötä ammattilainen pääsee Apotin herätteeltä siirtymään sujuvasti Omaoloon asiakkaan asiointiin ja voi kopioida ammattilaisen tiivistelmän herätteeltä potilaskertomukseen. 

Muutoksen mittaaminen

Tehdään ammattilaisille kysely Omaolon ja Apotin yhteiskäytön sujuvuudesta ennen ja jälkeen integraation käyttöönoton. Tavoiteltu muutos on saavutettu, kun integraatio on otettu käyttöön ja ammattilaiset osaavat työskennellä integraation myötä päivitetyn työnkulun mukaisesti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmää ovat Omaolon yhteydenotoista työssään vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset Helsingissä. Ensivaiheessa integraatio otetaan käyttöön niissä Helsingin Sotepen yksiköissä, joihin Omaolon oirearviot ja terveystarkastukset ohjautuvat. Näitä ovat terveysasemat, fysioterapia, etäpalvelut (päivystysapu) sekä suun terveydenhuolto. Jatkokehityksenä tarkoituksena on laajentaa integraation käyttöä myös muihin Omaolon palveluihin, kuten hyvinvointitarkastukseen ja määräaikaistarkastuksiin, jolloin kohderyhmä laajenee niistä vastaaviin terveydenhuollon ammattilaisiin eri yksiköissä.

Integraatiotarpeiden kartoitusvaiheessa on tehty ammattilaishaastatteluja. Kehitystyöhön (mm. integraation toiminnallisen määrittelyn läpikäynti ja integraation testaus) on osallistettu ammattilaisia integraation käyttöönottavista yksiköistä. Kehitystyön edetessä ennen integraation käyttöönottoa sekä käyttöönoton jälkeen ammattilaisille on tehty kysely Omaolon ja Apotin yhteiskäytön sujuvuudesta.

Ratkaisun perusidea

Potilasdatansiirtointegraation avulla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen Omaolosta Apottiin. 

Toimintamallissa asiakas täyttää Omaolo.fi-palvelussa oirearvion tai terveystarkastuksen ja saa vastaustensa perusteella kansallisen toimintasuosituksen. Mikäli Omaolo lääkinnällisenä laitteena ohjaa asiakkaan terveydenhuollon ammattilaisen arvioon, avautuu asiakkaalle tunnistautumisen yhteydessä yhteydenoton mahdollisuus terveydenhuollon ammattilaiselle. Lähetettyään vastauksensa ammattilaisen työjonolle asiakas voi tarvittaessa viestitellä Omaolossa ammattilaisen kanssa. 

Ammattilainen työskentelee Apotissa ja saa sinne herätteen Omaolon työjonolle tulleesta uudesta asioinnista (=yhteydenotosta), asiointiin liittyvästä asiakkaan viestistä tai asioinnin siirrosta yksiköstä/ammattilaiselta toiselle. Ammattilainen pääsee siirtymään herätteeltä Omaoloon tarkastelemaan asiakkaan asiointia, joka sisältää mm. asiakkaan kaikki vastaukset ja mahdolliset asiakkaalta saadut viestit. Ensivaiheen toteutuksessa herätteelle siirtyy Omaolon oirearvioita koskevista asioinneista myös ammattilaisen tiivistelmä, jonka ammattilainen voi kopioida Apotin potilaskertomukseen tehtävään pakolliseen potilaskirjaukseen. Liitteenä olevassa luonnoksessa on tarkemmin kuvattu Omaolon oirearvioiden työnkulkua potilasdatansiirtointegraation kanssa.

Liitteet
Kuva
Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraation työnkulku, luonnos
Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraation työnkulku LUONNOS
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi integraation vaatimien ohjausten rakentamisesta Omaolon toimintasuosituksien yhteyteen sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua ja kustannuksia syntyy mm. DigiFinlandin ja potilastietojärjestelmätoimittajan (Apotti) työstä. 

Käyttöönoton suunnitteluun osallistetaan integraation käyttööottavien yksiköiden johtoa. Pääkäyttäjät tarjoavat integraation käyttöönottaville yksiköille perehdytystä sekä tukea myös käyttöönoton jälkeen.

Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttäminen vaatii sopimuksen DigiFinlandin kanssa. Jos tämä sopimus on olemassa, on potilasdatansiirtointegraatio mahdollista tilata DigiFinlandilta. Tilauksen jälkeen integraation käyttöönotto vaatii vielä kehitystyötä sekä DigiFinlandin että potilastietojärjestelmän toimittajan puolelta. Koska tätä integraatiota ei ole vielä toteutettu muihin potilastietojärjestelmiin, työtä on luonnollisesti enemmän mikäli kyseessä on jokin muu potilastietojärjestelmä kuin Apotti. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua.

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Terveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa, myös integraation kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraation alustava käyttöönotto on suunniteltu syyskuulle 2025. Käyttöönoton jälkeen voidaan arvioida, miten integraatio on vaikuttanut ammattilaisten työn sujuvuuteen.