Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Potilasdatansiirtointegraatio mahdollistaa heräte- ja kertomustiedon siirtymisen Omaolosta Apottiin rajapinnan avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ammattilaisen työtä.
Toimintamallin nimi
Potilasdatansiirtointegraatio mahdollistaa heräte- ja kertomustiedon siirtymisen Omaolosta Apottiin rajapinnan avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ammattilaisen työtä.
Potilasdatansiirtointegraation avulla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen Omaolosta Apottiin.
Toimintamallissa asiakas täyttää Omaolo.fi-palvelussa oirearvion tai terveystarkastuksen ja saa vastaustensa perusteella kansallisen toimintasuosituksen. Mikäli Omaolo lääkinnällisenä laitteena ohjaa asiakkaan terveydenhuollon ammattilaisen arvioon, avautuu asiakkaalle tunnistautumisen yhteydessä yhteydenoton mahdollisuus terveydenhuollon ammattilaiselle. Lähetettyään vastauksensa ammattilaisen työjonolle asiakas voi tarvittaessa viestitellä Omaolossa ammattilaisen kanssa.
Ammattilainen työskentelee Apotissa ja saa sinne herätteen Omaolon työjonolle tulleesta uudesta asioinnista (=yhteydenotosta), asiointiin liittyvästä asiakkaan viestistä tai asioinnin siirrosta yksiköstä/ammattilaiselta toiselle. Ammattilainen pääsee siirtymään herätteeltä Omaoloon tarkastelemaan asiakkaan asiointia, joka sisältää mm. asiakkaan kaikki vastaukset ja mahdolliset asiakkaalta saadut viestit. Ensivaiheen toteutuksessa herätteelle siirtyy Omaolon oirearvioita koskevista asioinneista myös ammattilaisen tiivistelmä, jonka ammattilainen voi kopioida Apotin potilaskertomukseen tehtävään pakolliseen potilaskirjaukseen. Liitteenä olevassa luonnoksessa on tarkemmin kuvattu Omaolon oirearvioiden työnkulkua potilasdatansiirtointegraation kanssa.
Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatiolla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen rajapinnan kautta. Sen avulla sujuvoitetaan terveydenhuollon ammattilaisen työtä. Kestävän kasvun hankkeen pilarin 4 tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja lisätä kustannusvaikuttavuutta.
Kohderyhmää ovat Omaolon yhteydenotoista työssään vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset Helsingissä. Ensivaiheessa integraatio otetaan käyttöön niissä Helsingin Sotepen yksiköissä, joihin Omaolon oirearviot ja terveystarkastukset ohjautuvat. Näitä ovat terveysasemat, fysioterapia, etäpalvelut (päivystysapu) sekä suun terveydenhuolto. Jatkokehityksenä tarkoituksena on laajentaa integraation käyttöä myös muihin Omaolon palveluihin, kuten hyvinvointitarkastukseen ja määräaikaistarkastuksiin, jolloin kohderyhmä laajenee niistä vastaaviin terveydenhuollon ammattilaisiin eri yksiköissä.
Integraatiotarpeiden kartoitusvaiheessa on tehty ammattilaishaastatteluja. Kehitystyöhön (mm. integraation toiminnallisen määrittelyn läpikäynti ja integraation testaus) on osallistettu ammattilaisia integraation käyttöönottavista yksiköistä. Kehitystyön edetessä ennen integraation käyttöönottoa sekä käyttöönoton jälkeen ammattilaisille on tehty kysely Omaolon ja Apotin yhteiskäytön sujuvuudesta.
Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi integraation vaatimien ohjausten rakentamisesta Omaolon toimintasuosituksien yhteyteen sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua ja kustannuksia syntyy mm. DigiFinlandin ja potilastietojärjestelmätoimittajan (Apotti) työstä.
Käyttöönoton suunnitteluun osallistetaan integraation käyttööottavien yksiköiden johtoa. Pääkäyttäjät tarjoavat integraation käyttöönottaville yksiköille perehdytystä sekä tukea myös käyttöönoton jälkeen.
Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa.
Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraation alustava käyttöönotto on suunniteltu syyskuulle 2025. Käyttöönoton jälkeen voidaan arvioida, miten integraatio on vaikuttanut ammattilaisten työn sujuvuuteen.
Kansikuva
