Omaolo - chat integraatio, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Reaaliaikainen chat asiointi Omaolon oirearvion täyttämisen ja työjonolähetyksen jälkeen.

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueella tarvitaan digitaalisia ratkaisuja, joilla vähennetään ammattilaisten työkuormaa, ennaltaehkäistään palvelutarpeita ja tuetaan asiakkaiden omahoitoa. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on ollut alueellisesti vaihtelevaa ja käyttöönotot ovat ajoittain lisänneet ammattilaisten kuormitusta. Digitaalisten toimintamallien käyttöönottoihin, työprosessien muotoiluun sekä jalkauttamiseen tarvitaan lisää tukea.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ammattilaisilta ja asiakkailta saadun palautteen perusteella koettu asiointia hankaloittavana haasteena se, ettei ole mahdollisuutta asioida reaaliaikaisesti viestitellen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Aihauttanut viivettä hoidossa, kun asiakas odottaa ammattilaisen ohjeita ja ammattilainen odottaa asiakkaan vastausta. Oletettavasti lisännyt häiriökysyntää.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

DigiFinland koordinoi kehitystä ja rakentaa avoimen rajapinnan chat -integraation toteuttamiseksi asiakkaan valitsemassa ratkaisussa.

Kehityksessä mukana hyvinvointialueet, jotka tehneet päätöksen chat-integraation hankinnasta.

Omaolo minitiimi + sovelluskehittäjä digitiimistä sekä  Omaolon pääkäyttäjätyötä tukeva asiantuntijatuki.

Chat-integraatiopalvelun tuottaja hyvinvointialueella.

Tavoiteltu muutos

Tavoitellaan reaaliaikaista viestinvaihtomahdollisuutta Omaolon oirearvioiden käsittelemiseksi.

Muutoksen mittaaminen

Seurataan asiointiaikojen viiveen ja keston kehitystä DigiFinlandin raporteilta.

Toteutussuunnitelma

Tarjouspyyntö ja hyväksytty tarjous DigiFinland. DigiFinland toteuttaa avoimen rajapinnan chat-integraation mahdollistamiseksi. Tarjouspyyntö ja hyväksytty tarjous hyvinvointialueen chat-integraatiosta. Toteuttaa tarvittavat tehtävät chatin avaamiseksi. Omaolon pääkäyttäjätyötä tukeva asiantuntijatyö - tarvittavat muutokset palveluohjaustauluun.

Kokonaisuutta koordinoi PHHVA Omaolo minitiimi + sovelluskehityksen tuki digitiimistä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kehitys käynnistetty ammattilaisilta ja asiakkailta tulleen palautteen perusteella.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ei mahdollisuutta hyödyntää muiden kehittämiä ratkaisuja. DigiFinland mahdollistaa chat-integraation tässä kehityskokonaisuudessa.

Ideointi

Chat-integraatio tuotu alun perin DigiFinlandin alueyhteistyöryhmään kehityskohteiden priorisoimiseksi OmaHämeen aloitteesta.

Idean valinta

DigiFinland koordinoi kehitystä ja ideoiden edistämistä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Omaolon chat-integraatiossa on kyse asukkaan täyttämän oirearvion työjonolähetyksen jälkeisestä asioinnin käsittelystä siten, että asian käsittelyä on mahdollista jatkaa Omaolon viestikentän sijaan chatissa.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa asiakkaan asiointia Omaolossa.

Ratkaisun perusidea **

Rakennetaan Omaolon  ja chat integraation välinen yhteys reaaliaikaisen asioinnin mahdollistamiseksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kehitystyön tavoiteaikataulu: toimintamalli juurrutetaan käyttöön osana digitaalisen työn keskittämisen pilottia Oman tuotannon alueella H2/2024.