Omaolo: Oirearviosta ohjautuminen hyvinvontialueen chat-palveluun (EPHVA, RRP, P4, I1b)
Toimintamallin avulla asiakas voi oirearvion suositukseen liitetyn paikallisen palveluohjauksen mukaisesti tarvittaessa siirtyä asioimaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa chat-palveluun saumattomasti.
Koronapandemia myötä digipalveluiden merkitys korostui, uusia palvelukanavia jouduttiin ottamaan käyttöön nopeasti. Kansallinen kehitys oli tässä merkittävä apua alueille, jotta terveydenhuolto pystyi vastaamaan palveluiden kysyntään ja ylläpitämään toimintaa. Digitaalisia palveluja ja palveluiden sujuvuutta kehittämällä voimme ohjata asiakkaita oikeiden palveluiden piiriin oikea aikaisesti.
Omaolon oirearviot muodostavat asukkaan antamien vastausten perusteella hoitosuosituksen, jota alueet voivat täydentää omalla paikallisella ohjauksella. Paikallinen ohjaus kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa on useimmiten ohjaus puhelinyhteydenottoon (pl. hätäkeskusyhteydenottoon ohjaukset).
Toukokuussa 2023 Etelä-Pohjanmaalle otettiin käyttöön chat-palvelu ja toimintamallin avulla haluttiin mahdollistaa asiakkaalle asioinnin hoitaminen myös digitaalisesti myös chat-palvelun avulla. Chat-palveluun asiointi tapahtuu chatbotin kautta, jolloin asiakas joutuu kertomaan tilanteensa useaan kertaan ennen chat-palveluun liittymistä.
- Tietohallinto
- Järjestelmätoimittaja
- Omaolo järjestelmävastuullinen
- Pääkäyttäjä
- Asiantuntija (RRP digipalveluiden kehittäminen)
Asiakas ohjautuu puhelinyhteydenoton sijaan asioimaan terveyspalveluiden chatissa kiireellisissä/puolikiireellisissä asioissa, joissa käytössä nykyhetkellä tekstiohjaus.
- Chat-jonolle ohjautuneiden yhteydenottojen määrä
- Järjestelmäsuunnittelu
- Muutosten toteutus taustajärjestelmiin
- Selkeät ohjetekstit asiakkaalle
- Ammattilaisten koulutus ja informointi
Toimintamallilla pyritään parantamaan palvelun sujuvuutta asiakasnäkökulmasta.