Omaolo: Oirearviosta ohjautuminen hyvinvontialueen chat-palveluun (EPHVA, RRP, P4, I1b)

Toimintamallin avulla asiakas voi oirearvion suositukseen liitetyn paikallisen palveluohjauksen  mukaisesti tarvittaessa siirtyä asioimaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa chat-palveluun saumattomasti.

Model name
Omaolo: Oirearviosta ohjautuminen hyvinvontialueen chat-palveluun (EPHVA, RRP, P4, I1b)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin avulla asiakas voi oirearvion suositukseen liitetyn paikallisen palveluohjauksen  mukaisesti tarvittaessa siirtyä asioimaan terveydenhuollon ammattilaisen kanssa chat-palveluun saumattomasti.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

24.06.2024

Viimeksi muokattu

13.08.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla asiakas pääsee siirtymään suoraan chat-palveluun Omaolo oirearvion tekstiohjauksen linkistä (ohittaa chatbotin).

Toimintaympäristö

Koronapandemia myötä digipalveluiden merkitys korostui, uusia palvelukanavia jouduttiin ottamaan käyttöön nopeasti. Kansallinen kehitys oli tässä merkittävä apua alueille, jotta terveydenhuolto pystyi vastaamaan palveluiden kysyntään ja ylläpitämään toimintaa. Digitaalisia palveluja ja palveluiden sujuvuutta kehittämällä voimme ohjata asiakkaita oikeiden palveluiden piiriin oikea aikaisesti. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallilla pyritään parantamaan palvelun sujuvuutta asiakasnäkökulmasta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallilla pyritään parantamaan palveluiden sujuvuutta asiakasnäkökulmasta. Sen avulla monikanavaisuus lisääntyy ja asiakkaalla on mahdollisuus asioida haluamassaan kanavassa. Toimintamallin toteutus edellyttää järjestelmäsuunnittelua, taustajärjestelmien muutosten tekemistä sekä selkeät ohjeitukset sekä asiakkaille, että ammattilaisille uuden toimintamallin käyttöönotosta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etelä-Pohjanmaalla otettiin käyttöön OmaEP digipalvelu, jonka osaksi myös chat-palvelu siirtyi keväällä 2024. Muutoksen myötä Omaolon erillislinkki toteutus purettiin ja tilalle tekstiohjauksiin kirjattiin ohjaus OmaEP digipalveluun.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakkaat ja ammattilaiset hyötyvät digitaalisten järjestelmien integroinnista. Integroinnin avulla on mahdollista tuottaa sujuvia palvelupolkuja asiakkaille .

Integraatioissa tulee sujuvien palveluiden tuottamiseksi on huomioida, että asiakkaan kertaalleen antamat esitiedot siirtyvät asiakkaan mukana ammattilaiselle. Asiakkaan ei tarvitse aloittaa tällöin asiointia nollasta ja ammattilaisella on asiakkaasta saatavilla esitiedot asioinnin alettua. Integraatiossa on hyvä huomioida myös, että siirtymä on mahdollisimman huomaamaton asiakkaalle eikä esimerkiksi edellytä uudelleen tunnistautumista.

Kansikuva
Omaolo

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä