Omaolo-palvelu / Pohjois-Karjalan HVA
Omaolo-palvelun kokonaisuus Pohjois-Karjalan HVA:lla. Palveluprosessien kuvaamisella edistetään ja helpotetaan Omaolo -palvelun eri toiminallisuuksien käyttöönottoa sekä laajentamista. Kokonaisuus sisältää palveluprosessien kuvaukset ja ohjaukset.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta. Pohjois-Karjalan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023. Ennen hyvinvointialueelle siirtymistä Siun sote toimi kuntayhtymänä vuodesta 2017 alkaen. Alueeseen kuuluu 13 kuntaa ja alueen väestöluku vuoden 2022 lopussa oli 162 540. Henkilöstöä koostuu lähes 8000 työntekijästä.
Digitaalisia asiointi- ja palvelukanavia Siun sotessa on aktiivisessa käytössä vähän ja käyttö on hyvin vaihtelevaa. Omaolo-palvelu on ollut Siun sotessa käytössä vuodesta 2018 lähtien. Omaolo-palvelun ylläpito, kehittäminen ja käytön laajentaminen on ollut vuosia erilaisten hankkeiden vastuulla ja vuonna 2022 Omaolo-palvelu siirtyi organisaation omaksi toiminnaksi. Vuoden 2024 kevään aikana hyvinvointialueelle hankittiin digitaalinen palvelualusta, jolla korvataan Omaolo-palvelussa olleet asiointiaiheet. Omaolo-palvelun käyttö hyvinvointialueella päättyi kesäkuussa 2024.
Omaolo-palvelun monipuolistamisen tavoitteena on tarjota asiakkaille helppo ja yhdenvertainen digitaalinen kanava saada tarvitsemiaan palveluita. Kehittämistyössä on mukana Siun soten toimialueiden henkilöstöä, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen asiantuntijoita, RRP-hankkeen asiantuntijoita sekä Omaolon pääkäyttäjiä.
Siun soten digitaaliset palvelut ovat tällä hetkellä hyvin hajanaiset ja yhtenäisiä palveluprosesseja ei ole. Asiointeja voi tapahtua useita reittejä pitkin, mitkä osaltaan johtuvat siitä, ettei alueella ole yhtenäistä digipalvelualustaa, mutta myös siitä, etteivät nykyiset järjestelmät vastaa nykypäivän tarpeita. Omaolo-palvelun hyödynnettävyyttä on kasvatettu pikku hiljaa. Alussa palvelua hyödynnettiin vain muutamissa kunnissa ja toimipisteissä. Ensimmäisinä vuosina palvelusta hyödynnettiin vain muutamia Omaolon sisällöistä.
Tavoitteena:
- Yhtenäistää asiakkaiden mahdollisuutta saada palveluita digitaalisuutta hyödyntäen.
- Omaolo-palvelun monipuolistamisella edesautetaan digitaalisten asiointikanavien käyttöä sekä asukkaiden että ammattilaisten keskuudessa.
- Omaolo-palvelulla voidaan mahdollistaa yhdenvertainen ja oikea-aikainen palveluiden saanti.
- Omaolo-palvelun avulla pystytään hyödyntämään moniammatillista yhteistyötä.
- Omaolo-palvelun sisältöjen hyödyntäminen koko hyvinvointialueella.
Asukas saa tarvitsemansa avun ja neuvonnan heti ensimmäisellä yhteydenotolla. Palveluiden tarjoamisessa otetaan huomioon monikanavaisuus ja moniammatillisuus.
Omaolo-palvelun laajentamisella pyritään jalkauttamaan digitaaliset työvälineet osaksi tavallista työtä. Tavoitellaan asiakkaiden digimyönteisyyttä ja luottamusta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita kohtaan.
Omaolo-palvelun käyttö hyvinvointialueella päättyi kesäkuussa 2024.
- Omaolo-palvelun sisältöjen käyttömäärät
- Tilastojen säännöllinen seuranta (vko/kk)
- Asiakas- ja ammattilaispalauteet
Prosessit avattu erillisissä pp-esityksissä.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat lähes kaikki Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset, jotka pystyvät käyttämään Omaolo-palvelua. Laadittujen palveluprosessikuvausten avulla tuetaan ja kannustetaan Omaolon eri palveluiden käyttöönottoa. Asiakasymmärrystä kerrytetään kaikissa Omaolo sisältöjen käyttöönottojen ja käytön yhteydessä, muun muassa säännölliset tapaamiset ammattilaisten kanssa, koulutukset, pilotoinnit ja päivittäin Teams-kanavilla.