Omaolon chat-integraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Omaoloon tunnistautunut asiakas voi lähettää täyttämänsä oirearvion tulokset Helsingin kaupungin chat-järjestelmään ja jatkaa asiointiaan siellä reaaliaikaisesti.
Omaolon chat-integraatiolla mahdollistetaan oirearvioissa asiakkaan ja ammattilaisen välinen reaaliaikainen asiointi. Kestävän kasvun hankkeen pilarin 4 tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä.
Omaolon oirearvioiden käsittely ei ole tällä hetkellä reaaliaikaista, vaan käsittelyn viiveet ovat vaihtelevia. Asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella erityisesti kiireellisten asiointien hoitoa haastaa reaaliaikaisen yhteyden puute.
Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–2025, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen. Tavoitteena on sujuvoittaa sekä asiakkaan digipalvelupolkua että ammattilaisen työtä Omaolon käytössä. Asiakkaan näkökulmasta saatavuus parantuu ja palvelu nopeutuu.
Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta.
Kehitystyö on käynnistynyt DigiFinland Oy:n toimesta ja kehitystyötä tehdään yhdessä chat-integraation tilanneiden hyvinvointialueiden kanssa. Integraatiotyö vaatii myös yhteiskehittämistä chat-järjestelmän palvelutuottajan kanssa.
Helsingistä kehitykseen osallistuvat Omaolon pääkäyttäjät, Palvelukeskuksen asiantuntijat, Tietohallinnon asiantuntija ja substanssiosaajia integraation käyttöönottavista yksiköistä.
Sujuvoittaa Omaolo-palvelun kautta aloitettua oirearvion asiointia mahdollistamalla välitön kontakti terveydenhuollon ammattilaiseen. Viiveettömällä kontaktilla arvioidaan ehkäistävän myös ns. häiriökysyntää.
1. Kehitystyön käynnistys DigiFinland Oy:n toimesta
2. DigiFinlandin tarjous tarvittavasta asiantuntijatyöstä ja integraation toteuttamisen alkuselvittelyt
3. STM:ltä ennakkopäätös kustannusten hyväksymisestä.
4. Helsingin kaupungin päätös tarjouksen hyväksynnästä ja kehitystyöhön mukaan lähtemisestä
5. Chat-palvelutuottajan tarjous tarvittavasta asiantuntijatyöstä
6. Määrittelyvaiheen toteutus ja tarvittavien taustatöiden toteutus
7. Palvelun toimivuuden testaus
8. Julkaisu tuotantoon testaushyväksynnän jälkeen
9. Ammattilaisten perehdytys
10. Viestintä projektin eri vaiheissa eri kohderyhmille
11. Käyttöönoton jälkeinen seuranta: palautteet ja niihin reagointi
Omaolon oirearviot ovat tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille asukkaille. Chat-toiminnallisuuden käyttö vaatii asukkailta mahdollisuuden käyttää vahvaa tunnistautumista (suomi.fi). Asiointikielenä on suomi, ruotsi tai englanti.
DigiFinland Oy on toteuttanut kehitystyön yhteydessä asukashaastatteluja ja prototyypin testausta.
Kohderyhmää ovat myös Helsingin terveysasemien Omaolon chat-asiointien yhteydenottoihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.