Omaolon chat-integraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Omaoloon tunnistautunut asiakas voi lähettää täyttämänsä oirearvion tulokset Helsingin kaupungin chat-järjestelmään ja jatkaa asiointiaan siellä reaaliaikaisesti. 

Toimintamallin nimi
Omaolon chat-integraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaoloon tunnistautunut asiakas voi lähettää täyttämänsä oirearvion tulokset Helsingin kaupungin chat-järjestelmään ja jatkaa asiointiaan siellä reaaliaikaisesti. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Digitaalinen terveysaseman kehitysyksikkö yhteistyössä chat-integraation käyttöönottavat yksiköt
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

09.10.2024

Viimeksi muokattu

29.10.2024
Ratkaisun perusidea

Chat-integraation avulla mahdollistetaan asiakkaan ja ammattilaisen välinen reaaliaikainen yhteys. 

Toimintamallissa asiakas aloittaa Omaolo.fi-palvelussa oirearvion täyttämisen ja saa kansallisen toimintasuosituksen omien vastaustensa perusteella. Mikäli Omaolo lääkinnällisenä laitteena ohjaa asiakkaan terveydenhuollon ammattilaisen arvioon, avautuu asiakkaalle tunnistautumisen yhteydessä yhteydenoton mahdollisuus terveydenhuollon ammattilaiselle. Helsingin kaupunki saa itse määritellä missä tilanteissa asiakkaalle avautuu mahdollisuus siirtyä asioimaan chat-palvelussa. Chat-mahdollisuus ei tule asiakkaalle näkyviin, mikäli chat-palvelu ei ole avoinna (esim. terveysasema on kiinni). Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta siirtyä reaaliaikaiseen chat-keskusteluun tai chat-palvelu ei ole kyseisessä tilanteessa käytössä, on hänellä mahdollisuus lähettää oirearvionsa Omaolossa ammattilaisen käsiteltäväksi. Tällöin asiointi ei ole reaaliaikaista. 

Ammattilainen saa chat-palveluun tarkasteltavakseen asiakkaan oireavion tiivistelmän sekä kysymykset ja vastaukset. Liitteenä olevassa luonnoksessa on tarkemmin kuvattu Omaolon oirearvioiden työnkulkua chat-integraation kanssa. 

 

Toimintaympäristö

Omaolon chat-integraatiolla mahdollistetaan oirearvioissa asiakkaan ja ammattilaisen välinen reaaliaikainen asiointi. Kestävän kasvun hankkeen pilarin 4 tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolon oirearviot ovat tarkoitettu yli 15-vuotiaille Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille asukkaille. Chat-toiminnallisuuden käyttö vaatii asukkailta mahdollisuuden käyttää vahvaa tunnistautumista (suomi.fi).  Asiointikielenä on suomi, ruotsi tai englanti. 

DigiFinland Oy on toteuttanut kehitystyön yhteydessä asukashaastatteluja ja prototyypin testausta. 

Kohderyhmää ovat myös Helsingin terveysasemien Omaolon chat-asiointien yhteydenottoihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi Omaolon chat-ohjausten rakentamisesta toimintasuosituksien yhteyteen sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua ja kustannuksia syntyy mm. DigiFinlandin sekä chat-palvelutuottajan työstä. 

Käyttöönoton suunnitteluun osallistetaan Omaolon ja chatin asiointeja työssään hoitavia ammattilaisia. Pääkäyttäjät tarjoavat integraation käyttöönottaville yksilöille perehdytystä sekä tukea myös käyttöönoton jälkeen. Käyttöönoton aikataulu on sen jälkeen, kun Helsingissä on alkuvuodesta 2025 otettu käyttöön terveysasemilla uusi chat-palvelujärjestelmä. 

Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa. 

Kansikuva
Omaolo, RRP, Helsingin kaupunki

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt