Omaolon hampaiden tai suun alueen oire tai vamma -oirearvion käyttöönotto, Helsingin kaupunki (RRP, P4,I1)
Helsingissä on otettu käyttöön Hampaiden tai suun alueen oire tai vamma -oirearvio. Tavoitteena oli mahdollistaa helsinkiläisille asiointi Omaolon kautta myös suun terveydenhuoltoon liittyvissä aiheissa.
Helsingin kaupunki, digitaalinen terveysasema, kehitysyksikkö
Helsingin suun terveydenhuolto, keskitetyt palvelut ja asiakaspalvelukeskus
Omaolo-palvelu on ollut käytössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollossa vuodesta 2019 alkaen. Helsingissä Omaolon sisältöjä on otettu käyttöön sitä mukaan, kuin palvelua tuottava DigiFinland Oy on niitä julkaissut. Hampaiden tai suun alueen oire tai vamma -oirearvio julkaistiin Omaolossa 18.1.2023. Helsingissä oirearvion käyttöönoton suunnittelu aloitettiin syksyllä 2022.
Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Palvelun käyttöä on siis kannattavaa hyödyntää kaikissa soveltuvissa yksiköissä. Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–25, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen.
Edellä mainittujen strategisten liittymäkohtien mahdollistamana haluttiin lähteä laajentamaan Omaolo-palvelun käyttöä myös Helsingin suun terveydenhuollossa. Tarkoituksena mahdollistaa asiakkaille sähköinen asiointikanava, joka sisältää lääkinnällisen laitteen tuomat edut sekä sujuvoittaa ja nopeuttaa ammattilaisen työtä. Lähtötilanteessa ennen Omaolon oirearvioin käyttöönottoa suun terveydenhuollon asiakkaat olivat yhteydessä suun terveydenhuoltoon asiakaspalvelunumeron, chatin tai Maisan kautta.
Digitaalinen terveysasema, kehitysyksikkö:
- Kaksi Omaolon sovellusasiantuntijaa päävastuussa
Suun terveydenhuolto:
- Johdon edustajat
- Kolme sovellusvastaavaa
- Asiakaspalvelukeskuksen henkilöstö
Asiakkaat löytävät Omaolo-palvelun ja käyttö lisääntyy. Asiakkaan näkökulmasta itsehoito-ohjeet ovat helpommin löydettävissä ja yhteydenotto suun terveydenhuollon ammattilaiseen helpottuu, kun yhteydenotto on tarpeellista.
Oirearvion täyttömääriä ja ammattilaisten käsittelyyn ohjautuvien oirearvioiden määriä seurataan kuukausitasolla.
Omaolon käyttöliittymään vaadittavat tekniset toimenpiteet ja ammattilaisten käyttöoikeuksien luvitus. Ammattilaisten perehdyttäminen, tuki, viestintä ja markkinointi.
Tammikuussa 2023 lähdettiin liikkeelle tekstiohjauksilla, jolloin asiakas sai palvelusta kirjallisia ohjeita oireiden hoitoon ja/tai ohjauksen kontaktoida ammattilainen. Helmikuussa 2023 Omaoloon rakennettiin ammattilaisten työjono, jota käsittelevät suun terveydenhuollon asiakaspalvelukeskuksen ammattilaiset.
Kohderyhmänä on suun terveydenhuollon palveluja käyttävät helsinkiläiset ja Omaolo-palvelua käyttävät ammattilaiset.
Ammattilaisilta on saatu palautetta oirearvion sisällöstä ja toimintalogiikasta. Palautetta ja kehitysehdotuksia on välitetty eteenpäin Duodecimille ja DigiFinlandille. Muutoksia on toteutettu palautteiden perusteella. Kehittäminen ja palvelun parantaminen asiakkaille ja ammattilaisille on jatkuvaa ja muutoksia tehdään saadun palautteen perusteella.