Omaolon hyvinvointitarkastuksen hyödyntäminen terveysasemilla Helsingissä (RRP, P4, I1B)

Omaolon hyvinvointitarkastus (hvt) on digitaalinen työkalu, jolla voidaan kartoittaa asiakkaan terveyttä, elämänlaatua ja terveysriskejä laaja-alaisesti.​ Tavoitteena on, että hvt:ta hyödynnetään asiakkaan  tilanteen kartoittamisessa Helsingissä.

Toimintaympäristö

Kestävän kasvun ohjelman yhtenä tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tässä hyödynnetään eri sähköisiä palveluita, toimintamalleja sekä digitaalisia työkaluja muun muassa Omaoloa. ​Omaolon hyvinvointitarkastuksen avulla voidaan vahvistaa ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista.​ 

Helsingissä on Omaolon asiakaslähtöiset oirearviot ja terveystarkastus käytössä Helsingin  23:lla terveysasemalla. Hyvinvointitarkastus on ammattilaislähtöinen kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asiakkaan tilannetta laajasti. Asiakas vastaa hyvinvointitarkastuksen kyselyihin omalla ajallaan ja tulee samalla pohtineeksi omaa tilannettaan tarkemmin. Hyvinvointitarkastuksen perusteella voidaan ohjata asiakas esimerkiksi Omaolon valmennuksien pariin tai tarvittaessa oikean ammattilaisen vastaanotolle. Näin voidaan osaltaan vaikuttaa siihen, että voidaan hoitaa etänä asiat, jotka on mahdollista hoitaa etänä ja vastaanottoaikoja käytetään aikoja tarvitseville. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Palvelun käyttöä on siis kannattavaa hyödyntää kaikissa soveltuvissa yksiköissä. Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hankerahoitusta vuosille 2023–2025, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon jatkokehittäminen. 

Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta. 

Helsingin kaupungin Kestävän kasvun hankkeen Omaolon jatkokehityksen yhtenä tavoitteena on, että Helsinki hyödyntää koko Omaolossa tarjolla olevaa palveluvalikkoa ja tarjoaa Omaolon palveluja kaikissa niissä palveluissa ja yksiköissä, joihin DigiFinland on luonut sisältöä hyödyntäen koko Omaolossa tarjolla oleva palveluvalikkoa, mm.  hyvinvointitarkastuksia osana paljon palvelua tarvitsevien kokonaispalvelutarpeen kartoitusta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Helsingin terveysasemien ja sisätautipoliklinikan Digiverkostossa pohdittiin syksyllä 2022, millaisille terveysasemien asiakasryhmille hyvinvointitarkastus soveltuisi. Terveysasemille tuli tehtäväksi ottaa hyvinvointitarkastus käyttöön syksyn aikana ja loppuvuoden 2022 aikana käyttömääriä seurattiin. Käyttö jäi vähäiseksi, mutta hyvinvointitarkastuksen hyödyt huomattiin ja terveysasemien johto määritti hyvinvointitarkastuksen käytön (1000 luotua hyvinvointitarkastusta) yhdeksi vuoden 2023 tuloskorttitavoitteista. Vuoden 2023 aikana hyvinvointitarkastuksen käyttö lisättiin uudistetun monisairaanhoitomallin hoito-ohjeisiin. 

Hyvinvointitarkastuksen käyttöä toteutetaan terveysasemilla. Omaolo-tiimi digitaalisen terveysaseman kehitysyksiköstä on käyttöönoton tukena ja apuna esimerkiksi hyvinvointitarkastuksen käyttöön perehdyttämisessä ja seuraa hyvinvointitarkastuksen käyttömääriä. Kehittämistyöryhmä vastaa hoito-ohjeista ja on osaltaan ollut mukana hvt:n käytön lisäämisessä lisäämällä sen ohjeisiin. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että hyvinvointitarkastusta hyödynnetään asiakkaan kokonaisvaltaisen palvelutarpeen kartoittamisessa Helsingin terveysasemilla.

Muutoksen mittaaminen

Muutoksien mittaamisen seuranta:

  • Luotujen hyvinvointitarkastusten määrä terveysasemilla
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolon hyvinvointitarkastuksen soveltuu yli 15-vuotiaille asiakkaille, joilla on käytettävissä sähköisen tunnistautumisen välineet ja kyky asioida suomeksi tai ruotsiksi. Hyvinvointitarkastuksen osana olevan terveystarkastuksen ennusteet ovat tarkimmat 18-70 -vuotiaille, jotka eivät ole raskaana ja joilla ei ole todettu vakavaa sairautta, esimerkiksi sepelvaltimotautia tai syöpää.

Asiakkaat voivat jättää palautetta palvelusta Omaolon tai Helsingin oman palautekanavan kautta. 

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointitarkastuksen käyttö käynnistyy ammattilaisen aloitteesta. Ammattilainen sopii asiakkaan kanssa hyvinvointitarkastuksen täyttämisestä ja asiakkaalta pyydetään suostumus lomakkeen luomiseen Omaolossa. Ammattilainen luo asiakkaalle Omaolossa hyvinvointitarkastuksen. Asiakkaat pääsevät täyttämään hyvinvointitarkastuksen kyselyt kirjautumalla vahvan tunnistautumisen avulla omaolo.fi-sivustolle. 

Kyselyiden vastaukset ja tulokset tulevat hyvinvointitarkastuksen luoneen ammattilaisen työjonolle nähtäväksi sitä mukaan, kun asiakas ne täyttää. Ammattilainen pääsee perehtymään asiakkaan vastauksiin ennen vastaanottoa tai muuta yhteydenottoa. Tällöin ammattilainen voi suunnitella sekä arvioida etukäteen asiakkaan tilaa, hoidon- ja palvelutarvetta.

Jatkosuunnitelma laaditaan asiakkaan kanssa yhteistyössä ja asiakkaan suostumuksella voidaan konsultoida myös muita ammattiryhmiä.  

Liitteet
Kuva
Esimerkki hyvinvointitarkastuksen prosessista terveysasemalla Helsingissä
Esimerkki hyvinvointitarkastuksen prosessista terveysasemalla Helsingissä
Kuva
Milloin tai missä tilanteissa kannattaa suositella hyvinvointitarkastusta asiakkaalle. Ohje ammattilaiselle.
Milloin tai missä tilanteissa kannattaa suositella hyvinvointitarkastusta asiakkaalle. Ohje ammattilaiselle.
Kuva
Markkinointimateriaalia. Mitä kertoa hyvinvointitarkastuksesta asiakkaalle.
Markkinointimateriaalia. Mitä ammattilainen voi kertoa hyvinvointitarkastuksesta asiakkaalle.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointitarkastuksen hyödyntäminen asiakkaan kokonaisvaltaisessa tilanteen kartoituksessa vaatii ammattilaisilta käyttöön sitoutumista ja asiakkaan ohjausta. Ammattilaisille on laadittu perehdytysmateriaalit hyvinvointitarkastuksen käytöstä ja hyödyntämisestä eri asiakasryhmillä. 

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Jos alueella on Omaolo käytössä, kannattaa kaikkia Omaolon sisältöjä hyödyntää paremman kustannushyödyn saamiseksi. 

Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa.