Omaolon oirearvioiden käytön toimintaohjeet terveysasemille, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)
Terveysasemille yhtenäiset toimintaohjeet Omaolon käytön tueksi.
Toimintaohjeiden käyttö helpottaa ammattilaisten työtä, mitä enemmän asiointeja Omaolon oirearvioiden kautta terveysasemalle tulee. Hyvinvointialueen terveysasemien väliset erot ovat suuret, osa terveysasemista on muutaman ammattilaisen vetämiä kun toisilla terveysasemilla henkilöstöä ja asiakkaita on valtavasti. Tasapuolisen palveluntarjonnan turvaamiseksi on tehtävä ohjeet, jotta kaikilla terveysasemilla asioivat asiakkaat saavat palvelua yhtäläisesti.
Digitalisaatio on nykyaikaa ja kasvavassa määrin tulevaisuutta, joten myös terveydenhuollon on oltava mukana kehityksessä. Hyvät ja kattavat ohjeet auttavat toiminnan integroimisessa terveysasemien arkeen, jolloin palvelusta ei tule vain päälle liimattava osa tai extraratas, jonka pyörittäminen tuntuu ylimääräiseltä työltä.
Alun perin oirearvioita käytössä oli 4 ja niiden osalta oli luotu todella lyhyet ja oirearviokohtaiset ohjeet käsittelyyn. Ohjeissa oli määritelty kirjaaminen ja tilastointi väärin, eikä asiointien siirtoon tai päättämiseen oltu otettu kantaa. Ohjeet oli tallennettu oirearvioiden nimisiin kansioihin, jotka olivat Teams-ryhmässä.
Tavoitteena oli luoda tasavertaiset toimintatavat terveysasemille ja että ammattilaiset olisivat tyytyväisiä ohjeisiin eikä epäselvyyksiä Omaolon oirearvioiden käsittelyssä olisi. Ohjeiden luomisen ja julkaisemisen jälkeen odotamme näihin toimintatapoihin liittyvien kysymysten määrän vähenemistä. Ohjeisiin suoranaisesti liittyen ”roikkuvien” asiointien määrä tulisi Omaolossa vähentyä. Tämä emme suoraan pysty seuraamaan analytiikkasovelluksesta.
Tulee erotella mitä asioita oirearvioiden osalta tehdään ja miten nykyiset prosessit menevät. Nämä ylös kirjattuna tulee pohtia, mitkä prosessit vaihtelevat ja mikä toimintatapa on kannattavin sekä asiakas että ammattilaisnäkökulmasta.
Kohderyhmänä toimintaohjeelle olivat terveysasemien ammattilaiset jotka käyttävät Omaoloa. Ohje luotiin jo alun perin terveysasemien edustajien kanssa, joista osa oli käyttänyt Omaoloa entuudestaan ja osa ei. Valmiiseen ohjeeseen pyydettiin vielä kommentteja terveysasemilta ja annoimme mahdollisuuden lähettää lisätoiveita ohjeiden sisältöön liittyen myös näiden julkaisun jälkeen. Ohjeita päivitettiin ilmi tulleiden tarpeiden mukaisesti ja tarkennettiin jos ammattilaisilta tuli useammalta samoja kysymyksiä.
Kehitystyössä hyödynnettiin aiemmin olemassa olleita oirearvioikohtaisia ohjeita joita Espoossa oli luotu muutama.
Ohjeiden luomisen lisäksi loimme valmiita viestipohjia ammattilaisten käyttöön Omaolossa viestimisen tueksi. Esimerkiksi labralähetteitä laittaessa asiakasta täytyy ohjeistaa tarkasti miten näytteisiin pääsee ja mistä ajan voi varata. Nämä tiedot kun on jo kerättynä valmiiseen mallipohjaan, säästää ammattilainen aikaa kopioidessaan pohjan keskusteluun ja muokkaa vain osat jotka tarvitsevat juuri tähän asiointiin tarkennusta.