Omaolon oirearvioiden käytön toimintaohjeet terveysasemille​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1B)

Omaolon oirearvioiden käsittelyn sovitut toimintatavat terveysasemilla antavat oirearvioita käsittelevälle ammattilaiselle selkeät ohjeet miten asiointeja käsitellään ja miten eri tapauksissa edetään. ​

Toimintaympäristö

Jos yhteiskuntamme on matkalla kohti jatkuvasti auki olevia palveluita, tulee kiireettömienkin terveyspulmien arviointia ja hoitamista kehittää maassamme isolla otteella. Hyvinvointialueet saattavat myös taloudellisista syistä alkaa hoitamaan asiakkaiden ja potilaiden asioita virka-ajan ulkopuolella, eikä palvelua enää osteta muualta. Kun etsitään tehokasta, taloudellisesti kannattavaa ja helposti saatavilla olevaa reittiä jolla hoidon tarvetta voidaan arvioida, digipalvelut näyttävät olevan yksi potentiaalisimmista vaihtoehdoista. Myös yhä enemmän digitaalisten laitteiden äärellä aikaa viettävät sukupolvet tuntevat sen jouhevana yhteydenottokanavana, eikä pian enää kovinkaan moni ole digipalveluiden ulottumattomissa. Osa yhteydenotoista terveysasemille on asiakkaiden näkökulmasta kiusallisia, joten nämä toivotaankin hoidettavaksi pelkästään viestittelyn kautta, jottei asiasta tarvitse puhua esimerkiksi puhelimessa.​

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella Omaolon oirearvioista käytössä oli aluksi vain muutama ja varsinaisia toimintaohjeita näiden hoitamiseen ei ollut. Joitakin ohjeita oli kirjattu Teams-ryhmään, josta ne olivat huonosti löydettävissä ja ohjeista suurin osa oli vanhentuneita. Omaolon ajanvarauskirjoja eli vapaita aikoja asiakkaiden varattavaksi oirearvion täyttämisen jälkeen ei ollut auki jokaisella Omaoloa käyttävällä terveysasemalla ollenkaan. Työjonot, joista asioita hoidettiin eivät olleet työntekijöille selkeitä vaan työntekijät saattoivat eksyä myös muiden yksiköiden hoidettaville jonoille tekemään asiakastapauksia. Myös termit työjono ja oirearvio olivat ammattilaisille epäselviä ja menneet keskenään sekaisin. ​

Ulkoisilta terveysasemilta ei ohjautunut mitään fysioterapiaan, vaan siellä oli tekstiohjaukset, vaikka fysioterapiaa ei ole ulkoistettu.​

Prosesseja ei oltu sovittu koko hyvinvointialueen tai edes Omaoloa käyttävien terveysasemien kesken, esimerkiksi liitteiden kanssa toimiminen​.

Pääkäyttäjät eivät tienneet keneltä kysyä tai kenelle ohjata kyselyt LUVNin omista toimintatavoista. Jos kyselyjä työntekijöiltä tuli toimintatavoista, pääkäyttäjät ohjasivat näitä tiedustelemaan näitä toiminnolta eli avosairaanhoidosta, eivätkä työntekijät voineet tietää kenen puoleen kysymyksen kanssa kääntyä.​

Esihenkilöillä oli epäselvä kuva mitä palvelussa tehdään, eivätkä he tienneet miten Omaoloon liittyviä päätöksiä tehdään tai mistä näistä saisi tietoa.​

Käyttöoikeuksien hallinta oli huonoa, kaikilla oikeudet kaikkialle, joka mahdollisti väärille työjonoille eksymisen.​

Tavoitteena on yhtenäistää ja uudistaa palvelutuotantoa tavoitelähtöisesti ja rakentaa asiakkaalle toimiva digitaalinen yhteydenottokanava.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintatavat, joilla Omaolon oirearvioita on käsitelty LUVNissa, ovat olleet melko kirjavia ja asettaneet asiakkaat ja potilaat epätasa-arvoiseen asemaan. Ammattilaisena on Omaolon kanssa tehtävä työ ollut haastavaa, kun ohjeita ja toimintatapoja ei ole ollut saatavilla kirjallisesti, vaan tieto on kulkenut puhuttuna oppina, jos edes sillä tavoin. Koko työkalua on hyödynnetty vaihtelevasti, sillä tietoa tekemisen taustoista ei ole ollut ammattilaisille saatavilla.​

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin luonnostelijana toimi Omaolon oirearvioiden perusperiaatteisiin tutustunut henkilö, joka oli samalla koko projektin projektipäällikkö.​

Tilastointiosuuden tiedot tarkistettiin tiedonkäsittely-yksiköstä.​

Kentän näkemykset ja toiveet saatiin jokaisen terveysaseman edustaja valitsemalla, jotka kommentoivat alustavaa toimintamalliehdotusta ennen käyttöönottoa.​

Toimintamallin julkaisun ja jalkautuksen jälkeen ohjetta päivitettiin ammattilaisten esittämien toiveiden pohjalta muutamaan otteeseen isommin.​

Sovellustuki tarkisti tekniset ohjeet.

Tavoiteltu muutos

Työn tekemiselle haluttiin selkeys ja kirjalliset vastaukset kysymyksiin, joita Omaolon oirearvioita käsitellessä saattaa tulla vastaan. Antamalla esimerkiksi suorat aikamääreet asiointien päättämiselle, saamme asiakkaat tasavertaiseen asemaan sekä maksimoimaan hyödyt Omaolon käytölle. Ammattilaisille haluamme tunteen, että työkalun käyttö on helppoa ja hyvin ohjeistettua.

Toteutussuunnitelma

Työntekijöille, jotka luvitetaan Omaolon käyttöön ja juurikin oirearvioita käsittelemään terveysasemilla, tulee ohjeistaa lukemaan nämä ohjeet ennen työnteon aloittamista. Käyttöönottokoulutuksissa materiaali on näytetty sekä se on linkitetty jokaiseen Omaoloa koskevaan tilastoviestiin sekä useaan infokirjeeseen, joita on jaettu työntekijöille. Se, että ohje on olemassa, ei riitä. Ohje täytyy olla löydettävissä helposti, sekä siitä pitää olla tarpeeksi tietoinen.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimintaohjeelle olivat terveysasemien ammattilaiset jotka käyttävät Omaoloa. Ohje luotiin jo alun perin terveysasemien edustajien kanssa, joista osa oli käyttänyt Omaoloa entuudestaan ja osa ei. Valmiiseen ohjeeseen pyydettiin vielä kommentteja terveysasemilta ja annoimme mahdollisuuden lähettää lisätoiveita ohjeiden sisältöön liittyen myös näiden julkaisun jälkeen. Ohjeita päivitettiin ilmi tulleiden tarpeiden mukaisesti ja tarkennettiin jos ammattilaisilta tuli useammalta samoja kysymyksiä.​​

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Käytimme ohjeiden pohjana Omaolon käytön ohjetta (DigiFinland) sekä chat-asioinnin ohjetta (LUVNin oma), josta saimme paljon runkoa perustyöhön, teknisiin ratkaisuihin ja aiemmin käytössä olleisiin käytönteihin ​

Ideointi

Ohjeeseen kirjattiin erikseen seuraavista aiheista:​

  • Omaolon kautta varatun vastaanoton käsittely (Pegasos sekä Lifecare-potilastietojärjestelmille omat ohjeet)​
  • Työjonon käsittely (kaikille potilastietojärjestelmille oma ohje)​
  • Kiireettömän yleisen oirekyselyn käsittely​
  • Ajanvaraus Omaolo-asiakkaalle​
  • Työjonotehtävän siirto​
  • Asioinnin sulkeminen työjonolta​
  • Kiireellisyysluokittelut​
  • Näin viestit Omaolossa asiakkaalle​
  • Esihenkilön Omaolo-tarkistuslista
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on ohjeet terveysasemille Omaolon käytön tueksi.​

Omaolon tekniset ohjeet ovat DigiFinlandin luomia ja ne ammattilaiset oppivat ennen käyttöoikeuksien saamista, mutta arjessa Omaolon kanssa työskentely on paljon muuta kuin vain teknisiä ratkaisuja mistä painikkeesta tapahtuu ja mitä.

Terveysasemille luotiin toimintaohjeet eri tapauksiin Omaolossa, kuten työjonoasioinnin käsittelyyn potilastietojärjestelmästä riippuen, ajanvaraukseen työjonoyhteydenoton jälkeen, asioinnin siirtoon sekä asioinnin päättämiseen. Omaolon oirearvioiden käsittelyn sovitut toimintatavat terveysasemilla antavat oirearvioita käsittelevälle ammattilaiselle selkeät ohjeet miten asiointeja käsitellään ja miten eri tapauksissa edetään. Ohjeissa on määritelty kauanko asiakkaan vastausta odotetaan, miten asiakkaalle voi varata ajan, kuinka usein oirearvioita tulee käydä tarkastelemassa, kuinka paljon omaolon ajanvarausaikoja tulee avata ja paljon muuta. Tarkoituksena on ohjata ammattilaisen toimintaa ja tasavertaistaa tarjoamaamme palvelua oirearvioiden kautta.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ohjeet esiteltiin käyttöönottokoulutuksissa kaikille Omaolon oirearvioiden kanssa töitä tekeville ammattilaisille. Tämän lisäksi ohjeet on linkitetty jokaiseen Omaolon oirearvioiden tilastoja sisältäviin viesteihin sekä infokirjeisiin, jotka jaetaan kentälle. Ohjeiden luominen vaatii alkuvaiheessa jatkuvaa muokkaamista, sillä ohjeista tulee olla ideaalitilanteessa ensiversio jaossa jo ennen oirearvioiden käytön aloittamista. Tämän jälkeen käytön jatkuessa ja kokemusten kertyessä ohjetta täytyy tarkentaa, päivittää ja muokata arjen työhön optimaaliseksi.​

Aluksi ohjeesta tulee luoda luonnosversio. Luonnosversiota kommentoidaan kentän edustajien toimesta, joilla on jo jonkin verran tietämystä oirearvioiden käytöstä. Tämän jälkeen ohje julkaistaan ja tulevat uudet oirearvioiden käyttäjät (ammattilaiset) ohjeistetaan tutustumaan tähän. Käytön jatkuessa ohjeiden yhteydessä selkeästi kirjatulle henkilölle voi lähettää kehitysehdotuksia, jotka lisätään ohjeeseen. Kaikki käytön aikana tulleet tukipyynnöt ja palautteet tarkastetaan ohjeen näkökulmasta ja puuttuvat asiat lisätään ohjeeseen. Ohjeen päivittäminen tulee vastuuttaa henkilölle, joka on tietoinen toimintatavoista ja teknisistä mahdollisuuksista oirearvioiden käsittelyssä. Tarvittaessa ohjeita tulee tarkastella myös Omaolon pääkäyttäjien kanssa. Päätimme lopulta myös käännättää ohjeet ruotsiksi, sillä alueemme työntekijöistä osa puhuu ruotsia äidinkielenään.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ohjeet tulee luoda vain yhtä kohderyhmää koskeviksi, eli ei yhtä ohjetta esimerkiksi terveysasemille ja fysioterapiaan. Ohjeesta tulee pelkille terveysasemillekin todella pitkä, kun siinä tulee ottaa huomioon mahdolliset eri potilastietojärjestelmät. Ohje kannattaa tallentaa heti alkuun sellaiseen sijaintiin, josta se jatkossakin tulee löytymään. Ohjeissa tulee selkeästi kuvata jokainen tehtävä osuus, eli napin painallukset myös erikseen. Oletuksen varaan ei kannata jättää juuri mitään. Ohjeesta tulee laaja, joten formaatti kannattaa pohtia tarkkaan. Ohjeen käyttäjää auttaa jatkossa se, että asioita löytää ohjeesta nopeasti, eli joko sanahaulla tai sisällysluettelosta. Jos ohjeista on tulossa liian pitkiä, voi osan tiedosta kerätä perusohjeiden lisäksi luotavaan ”usein kysytyt kysymykset”-listaan. Tähän listaan laitoimme aiheet joita kentältä nousi vain yksitellen, eli ei useammalta ammattilaiselta. Näin saamme myös pieniin asioihin kirjallisen linjauksen, vaikka nämä asiat ei ehkä usean ammattilaisen arjessa tule koskaan vastaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on nyt käytössä koko alueen laajuiset terveysasemien ohjeet oirearvioiden kanssa työskentelyyn. Ohjeissa on määritelty esimerkiksi toimiminen liitetiedostojen kanssa tai milloin asioinnin saa sulkea työjonolta. Nämä on tallennettu kaikkien saataville Intraan ja linkitetty moneen eri sijaintiin. Ohjeet ovat helposti löydettävissä heti intran etusivulta hakusanalla omaolo. Ohjeet ovat ajantasaiset ja niille on nimetty päivittäjä. Esihenkilöt tietävät mitä heidän tulee Omaoloon liittyen seurata ja ohjeistaa. Asiakkaita palvellaan Omaolossa tasavertaisesti, riippumatta kunnasta tai onko terveysasema ulkoistettu vai ei. Käyttöoikeudet on rajattu niin, ettei väärille työjonoille ole pääsyä​.

Ohjeet tukevat kaikkea digitaalisen työnteon oppimista alueella. Ohjeita luodessa selvisi, että asiointeja on jätetty aukinaisiksi tai suljettu liian nopeasti. Osa terveysasemista ei myöskään hyödyntänyt digikanavaa asioinnissa juurikaan, vaan soitti aina asiakkaalle asioinnin saapuessa työjonolle. Nyt tavoitteenamme on kunnioittaa asiakkaan valintaa asiointireitistä, joten vastaamme viestitse Omaolossa aina kun se on kannattavaa.